Onko irtisanoutuminen tässä tilanteessa törkeä temppu?
Moi,
Tilanne on se, että otin vastaan toukokuussa päättyvän eli vuoden kestävän sijaisuuden varhaiskasvatuksessa. Sijaisuudesta on kulunut nyt 2-3kk ja olen todella ahdistunut. Minulla on endometrioosikivut pahentuneet merkittävästi eli nyt päivittäisiä. Työsuhdetta ennen kävin leikkauksessa ja kivut ehtivät jo lieventyä, mutta taas mennään. (Seisomatyö..)
Se melu, ei h*lvetti. Olen työpäivien jälkeen kuin kuiva, puristettu rätti. En jaksa edes puhua puolisolle ja makaan apaattisena sängyssä.
Minulla on kokemusta vakasta noin kaksi vuotta, mutta koulutus ja kokemus myös toiselta alalta löytyy. Eli vaihto toiselle alalle olisi mahdollinen.
Mitä mieltä olette, onko työpaikan vaihtaminen ns. kesken vuoden törkeä temppu? Koeaika kestää 6kk.
Kiitos
Kommentit (60)
Tietysti vaihdat sinulle sopivampaan työhön jos mahdollisuus on.
Kuulostaa määräaikaiselta työsopimukselta.
"Määräaikainen työsopimus päättyy, kun määräaika on päättynyt tai sovittu tehtävä suoritettu. Määräaikaista työsopimusta ei pääsääntöisesti voi irtisanoa."
Koeaika on tarkoitettu sekä työnantajalle että sinulle. Sen aikana sekä työnantaja että sinä itse arvioitte, sovellutko kyseiseen työhön. Jos oma arviosi on, ettei kyseinen työ sovi sinulle, voit lähteä menemään. Se on oikeutesi.
Eikä kannata miettiä, onko kyseessä törkeä temppu. Jos jatkat noissa olosuhteissa koko vuoden, mieti, onko sinusta työsuhteen loppuvaiheessa enää mitään jäljellä. Saako työnantaja sinusta enää mitään irti? Voit halutessasi olla avoin työnantajan suuntaan mikäli päätät irtisanoutua, mutta toisaalta koeaikapurkua ei tarvitse sen kummemmin perustella eli velvollisuutta avoimuuteenkaan ei ole.
Vierailija wrote:
Kuulostaa määräaikaiselta työsopimukselta.
"Määräaikainen työsopimus päättyy, kun määräaika on päättynyt tai sovittu tehtävä suoritettu. Määräaikaista työsopimusta ei pääsääntöisesti voi irtisanoa."
Ai edes koeajalla?
No ei tietenkään ole törkeää
kis on koeaika määritelty niin se tarkoittaa molemmin puolin että voi purkaa sopimuksen
No etsi nyt edes uusi työpaikka valmiiksi. Tällaisia nää meidän tulevaisuuden toivot on. Onneks tekoäly tulee.
Ei se tekoäly osaa lapsia hoitaa.
Määräaikaisesta sopimuksesta voi lähteä ihan samalla tavalla kuin vakituisestakin. Et ole mitään velkaa työnantajallesi, vaihda vaan duunia. Mä päätin jo nuorena huonon duunikokemuksen jälkeen ja siitä sairastuneena, että pois vaan ja uutta etsimään jos alkaa tuntumaan että se työ enemmän ottaa kuin antaa. Ja sulla on koeaika niin morjensta vaan ja pelasta itsesi.
Olen todellakin yrittänyt jaksaa tällä alalla, mutta ei siitä tule mitään.
Ap
Eikös töissä käydä että on rahaa elää elämäänsä, jos nyt jo on noin veto pois niin millaista elämää se sitten on enää? Parisuhdekin alkaa itsesi lisäksi kärsiä, ei ole sen arvoista. Pienemmilläkin perusteilla ihmiset koeajalla sopparin purkanu puolin jos toisin, anna palaa ja suuntaa kohti terveellisempää elämää. Onnea matkaan!
Työsopimus on määräaikainen, mutta siinäkin on koeaika. Jos koeaika ei ole loppunut, voit lähteä vaikka huomenna. Jos loppunut jo, sinun pitää olla sinne ensi vuoden kevääseen asti.
Jos on koeaika päällä irtisanoutuminen tulee käsittääkseni välittömästi voimaan. Mutta ilmoittaisitteko minuna siitä etukäteen, esimerkiksi muun henkilökunnan työvuorojen suunnittelun takia? Olen kuullut, että näin ei kannata tehdä, koska työkaverit alkavat suhtautumaan sitten negatiivisesti kun tietävät, että olen lähdössä.
Ap
Kyseessä on koeaikapurku, ei irtisanoutuminen.
Vierailija wrote:
Työsopimus on määräaikainen, mutta siinäkin on koeaika. Jos koeaika ei ole loppunut, voit lähteä vaikka huomenna. Jos loppunut jo, sinun pitää olla sinne ensi vuoden kevääseen asti.
Ei tarvitse olla kevääseen asti. Ei kukaan työnantaja pakota ihmistä töihin. Se ei ole tuottavaa . Irtisanomisaika on. Koeajalla voi olla eri irtisanomisaika
Vierailija wrote:
Jos on koeaika päällä irtisanoutuminen tulee käsittääkseni välittömästi voimaan. Mutta ilmoittaisitteko minuna siitä etukäteen, esimerkiksi muun henkilökunnan työvuorojen suunnittelun takia? Olen kuullut, että näin ei kannata tehdä, koska työkaverit alkavat suhtautumaan sitten negatiivisesti kun tietävät, että olen lähdössä.
Ap
Ihana että mietit myös työkavereita, mutta mietipä nyt kuitenkin ensin itseäsi.
vie töihin pullat. Kiitä kaikesta ja soronoo!
Vierailija wrote:
Ei ole mitään pakkoa vaikka koeaika olisi loppunut - työnantajan kuluja voi tosin joutua korvaamaan jos ja kun häipyy kesken kaiken.
Olen ajatellut, että hoitaisin omasta mielestäni tärkeimmän velvollisuudet eli vasu-keskustelut omalta osaltani ennen irtisanoutumista.
Ap