Jääkö siitä tieto johonkin järjestelmään, jos kysyy Verohallinnosta työkaverin työtuloja?
Olen ollut viisi vuotta samassa työpaikassa ja minulla on painavat epäilykset siitä, että kollegani (mies) tienaa 1,5-kertaisesti sen, mitä minä. Meillä on sama työnkuva, sama vastuu, sama koulutus, yhtä pitkä työura. Ylitöistä ei saa lisää palkkaa (se vaihdetaan vapaaksi).
Jos käyn Verovirastossa tarkistamassa asian, jääkö siitä joku jälki johonkin? Tämähän on siis täysin luvallista ja kaikilla on tietokantaan pääsy, mutten halua, että kollega saa tietää minun urkkineen.
Kehityskeskustelu on tulossa ja aion vaatia tuntuvaa palkankorotusta. Jos tätä en saa, minulla olisi mustaa valkoisella kollegan huomattavan paljon suuremmasta palkasta.
Kommentit (29)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei jää jälkiä. Musita kuitenkin, että tiedot ei ole samoja kuin pelkät p-tulot.
Pääomatuloista en ole kiinnostunut. Aivan se ja sama saako kollegani miljoonan pääomatuloja joka vuosi, kyse on nyt työstä saatavasta palkasta ja oikeudenmukaisuudesta, yhdenvertaisesta kohtelusta.
ap
Ongelma on siinä, että sä et saa verotuloista eriteltyä tietoa, vaan vain sellaisen yleistiedon, jossa eri lähteistä peräisin olevat palkkatulot on laskettu yhteen. Ne ei siis välttämättä ole kaikki sun työnantajalta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Etkö siis ole kysynyt työkaverisi palkkaa? Jos näin on, et ansaitse palkankorotusta.
Olen, esimieheltä. Hän sanoi, ettei kerro alaistensa tuloja.
Kuulin käytäväpuheista, että mieskollegani tienaa yli 5000 euroa kuussa. Oma palkkani on vähän päälle 3500 euroa. Mikään ei oikeuta saamaan tuollaista eroa, kun kyse on täysin samasta työstä, samalla tittelillä, samalla työkokemuksella, samalla koulutuksella, sama vastuu jne.
ap
Olen samaa mieltä, mutta minusta ketään ei ole oikeutettua saada 5000 palkkaa. Laskisin sun mieskollegan palkan samalle tasolle sun kanss.a
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Etkö siis ole kysynyt työkaverisi palkkaa? Jos näin on, et ansaitse palkankorotusta.
Kuulin käytäväpuheista, että mieskollegani tienaa yli 5000 euroa kuussa. Oma palkkani on vähän päälle 3500 euroa. Mikään ei oikeuta saamaan tuollaista eroa, kun kyse on täysin samasta työstä, samalla tittelillä, samalla työkokemuksella, samalla koulutuksella, sama vastuu jne.
ap
Olen samaa mieltä, mutta minusta ketään ei ole oikeutettua saada 5000 palkkaa. Laskisin sun mieskollegan palkan samalle tasolle sun kanss.a
kenenkään, korjaus edelliseen
Ruotsissa löytyy nimellä kaikki ihmisen tiedot samasta rekisteristä netistä, jopa henkilöt jotka asuvat samassa asunnossa sekä mahdollinen autosi jne. Eli kyllä vain muuallakin tietoja löytyy :D
Miksi ei riitä, että pyydät vain palkankorotusta? Miksi haluat sekoittaa miespuolisen työkaverisi omaan palkka-asiaasi? Jos asia on niin kuin epäilet, siihen on varmaan omat syynsä. Ei anna hyvää kuvaa sinusta, jos pyydettyäsi palkankorotusta täräytät siihen vielä lisätehosteena verotoimistosta hankkimasi tiedot.
onkohan koskaan eu tasolla tutkittu tulojen julkisuutta. jos ei ole, niin toivottavasti joku isotuloinen ottaa yhteyttä johonkin eu:n virastoon ja vaatisi asian tutkimista että miten direktiivit sanovat asiasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ap
Ihmisillä voi olla erilaisia palkkoja samassakin firmassa. Miten sovitaan. Jos esim. paikallisesti sovitaan,se voi olla enemmän kuin TES.
Toisaalta esim. Teknologiateollisuuden ylemmillä toimihenkilöillä ei TES ota kantaa "minimipalkkaan". Eli jos paikallisesti sovitaan, niin palkka voi määräytyä, ja myös määräytyy, palkkapyynnön kautta. Yksi voi olla valmis tekemään työn kolmella tonnilla, toinen älyää pyytää jo haastattelussa likemmäs 5 tonnia.
Tästä olin lukevinani joku aika takaperin, että naisten alhaisemmat palkat, samalla alalla, osittain selittyy myös sillä että naiset ovat keskimäärin vaatimattomampia palkkapyynnöissään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ap
Kyllä tuo on ihan mahdollista ja yleistäkin. Riippuu missä tilanteessa teidät on rekrytoitu. Jos kolleega on otettu nousukaudella suoraan vastaavista töistä ja hän on uskaltanut vetää palkkaneuvottelut tiukalle ja sinä taas olet tullut suoraan koulusta tai työttömänä laskukauden aikana ja esittänyt alimitoitetun palkkatoivomuksen, niin juuri noin siinä käy. Eikä eroa kurota ikinä umpeen muuten kuin vaihtamalla työpaikkaa, tai ainakin irtisanoutumalla odottaen että työnantaja tarjoaa tuntuvaa palkankorotusta.
Eihän se sun häpeä ole, vaan työnantajan kun kehtaa maksaa niin vähän. Tuon takia meillä on sun kaltaisia ihmisiä jotka tekee ihan liian pienellä palkalla töitä, eikä koskaan saa sitä mitä muut, kaikki kuvittelee että korkeakoulutetuilla on palkka vähintäänkin lähempänä kolmea kuin kahta tonnia, koska amiksetkin tienaa reilun kaksi tonnia helposti.