Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö siitä tieto johonkin järjestelmään, jos kysyy Verohallinnosta työkaverin työtuloja?

Vierailija
30.10.2023 |

Olen ollut viisi vuotta samassa työpaikassa ja minulla on painavat epäilykset siitä, että kollegani (mies) tienaa 1,5-kertaisesti sen, mitä minä. Meillä on sama työnkuva, sama vastuu, sama koulutus, yhtä pitkä työura. Ylitöistä ei saa lisää palkkaa (se vaihdetaan vapaaksi).

Jos käyn Verovirastossa tarkistamassa asian, jääkö siitä joku jälki johonkin? Tämähän on siis täysin luvallista ja kaikilla on tietokantaan pääsy, mutten halua, että kollega saa tietää minun urkkineen.

Kehityskeskustelu on tulossa ja aion vaatia tuntuvaa palkankorotusta. Jos tätä en saa, minulla olisi mustaa valkoisella kollegan huomattavan paljon suuremmasta palkasta.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotiedot on julkisesti haettavissa etkä sinä joudu henkilöllisyyttäsi sen vuoksi todentamaan. Kenen tahansa verotietoja saa pyytää. Sanot vain henkilön nimen ja paikkakunnan ja mitä nyt lisätunnisteita tarvitsee, ehkä ikä jos on monta saman nimistä ja kertovat

Vierailija
2/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska tiedot ovat julkisia, niitä voi katsella ilman tunnistautumista eikä katselukertoja rekisteröidä."

Lähde: https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/verohallinnon_esittely/tieto…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin olet todennäköisesti utelias kyttääjä/stalkkaaja joka keksi tuon miestarinan oikeuttaakseen stalkkauksen.

Ei jää mitään jälkiä. Pitäisi jäädä, tai ei oikeastaan tuon stalkkauksen pitäisi olla edes mahdollista kuten ei olekaan missään muualla kuin Suomessa. Suomessa jopa kirjattu lakiin etteivät seuraavatkaan eduskunnat saa tähän hulluuteen rehdä muutoksia.

Vierailija
4/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska tiedot ovat julkisia, niitä voi katsella ilman tunnistautumista eikä katselukertoja rekisteröidä."

Ei vaan kerrota MIKSI tiedot ovat julkisia, tätä yksityisyyden törkeää loukkausta ei ole perusteltu.

Vierailija
5/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö siis ole kysynyt työkaverisi palkkaa? Jos näin on, et ansaitse palkankorotusta.

Vierailija
6/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinne järjestelmään tieto jää

Vierailija
7/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verovirastolle on helpompaa jos tiedot on julkisia. Yksityiselle henkilölle se on tietysti kiusallista mutta valtio ei tietenkään välitä.

Vierailija
8/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Etkö siis ole kysynyt työkaverisi palkkaa? Jos näin on, et ansaitse palkankorotusta.

Olen, esimieheltä. Hän sanoi, ettei kerro alaistensa tuloja.

Kuulin käytäväpuheista, että mieskollegani tienaa yli 5000 euroa kuussa. Oma palkkani on vähän päälle 3500 euroa. Mikään ei oikeuta saamaan tuollaista eroa, kun kyse on täysin samasta työstä, samalla tittelillä, samalla työkokemuksella, samalla koulutuksella, sama vastuu jne.

ap

Vierailija
9/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei vaan kerrota MIKSI tiedot ovat julkisia, tätä yksityisyyden törkeää loukkausta ei ole perusteltu.

Laki tästä säätelee, että ovat julkisia. Lait säätää eduskunta. 

Vierailija
10/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää jälkiä. Musita kuitenkin, että tiedot ei ole samoja kuin pelkät p-tulot. 

Vierailija
11/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa tilanteessa ollut 4 v. sitten ja soitin verovirastoon. Ei tarvitse tosiaan mitään omia tietoja antaa, voit sanoa tyyliin, että Jonna tässä hei. 

Vierailija
12/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Keneltä sitä pitäisi kysyä? Ja mistä tietää että saa rehellisen vastauksen?

Minä sain selville joitain vuosia sitten työkaverin palkan joka oli kolmanneksen isompi kuin minun, kun katsoin meidän osaston budjetista, ja meitä kk palkkaisia oli vain kaksi, pystyi helposti laskemaan mikä on hänen osuutensa. (ei suostunut kertomaan palkkaansa kun suoraan kysyi)

Teimme samaa työtä, paitsi että se miestyökaveri ei tehnyt työtään kunnolla millään osa-alueella, ja törkeästi usein vaan häipyi työpaikalta mitään ilmoittamatta, eli lähti vaan kotiin tai johonkin omaan harrastukseensa ja jätti "putiikin" hoitamisen minulle. Periaatteessa meillä oli molemmilla "tessin mukainen palkka" mutta hänelle oli kertynyt siihen päälle kaikenlaisia lisiä, joita minulle ei koskaan tullut, satanen siitä ja satanen tuosta.

Minulla loppui määräaikainen työsopimus jota ei ollut varaa jatkaa, ja tämä mies sitten naureskeli että hän on täällä eläkkeeseen asti, tosin eipä ollut, aika pian sai potkut kun firma oli vaikeuksissa, ja jonkin ajan päästä meni konkkaan koko firma. Syy ei ollut muutaman miehen surkea työsuoritus ja siihen nähden liian korkea palkka, mutta ei se kyllä asiaa auttanutkaan.

Vierailija
13/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Laki tästä säätelee, että ovat julkisia. Lait säätää eduskunta. 

Voisi perusteluja silti avata. Tavallinen kansalainen ei näitä perusteluja mistään saa kun mediassa ei tästä asiasta käydä mitään keskustelua syystä että on median etu taloudellisesti että se pääsee verotiedoilla veropäivänä mässäilemään ja saa klikkituloja. 

Rahan takia media on lakaissut keskustelun tästä maton alle, paljon hyviä argumentteja olisi tätä vastustaa.

Vierailija
14/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota että miksi palkan pitäisi olla salainen? Jos olet rehellinen ihminen ja teet työsi hyvin, ei ole mitään syytä salata sitä mitä sinulle siitä maksetaan. Se jolla ei ole mitään salattavaa, ei salaa mitään. Palkka ei ole mikään intiimi tieto kuin vaikka terveystiedot, seksuaalinen suuntautuminen, ketä olet vaaleissa äänestänyt tai mikä on sinun uskonnollinen kantasi. Palkka pitäisi aina olla täysin julkinen, jotta vihdoin kaikille maksettaisiin palkkaa oikeudenmukaisesti sen mukaan mitä ansaitsee antamallaan työpanoksella, eikä vaan pärstäkertoimella.

Vierailija
15/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei jää jälkiä. Musita kuitenkin, että tiedot ei ole samoja kuin pelkät p-tulot. 

Pääomatuloista en ole kiinnostunut. Aivan se ja sama saako kollegani miljoonan pääomatuloja joka vuosi, kyse on nyt työstä saatavasta palkasta ja oikeudenmukaisuudesta, yhdenvertaisesta kohtelusta.

ap

Vierailija
16/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kuulin käytäväpuheista, että mieskollegani tienaa yli 5000 euroa kuussa. Oma palkkani on vähän päälle 3500 euroa. Mikään ei oikeuta saamaan tuollaista eroa, kun kyse on täysin samasta työstä, samalla tittelillä, samalla työkokemuksella, samalla koulutuksella, sama vastuu jne.

ap

Oletko yksityisellä vai julkisella töissä?

Jos yksityisellä, niin huomaa että palkkaukseen valitettavasti vaikuttaa myös se, millaisessa markkinatilanteessa olet taloon saapunut. Tai vaihtoehtoisesti, missä markkinatilanteessa kollegasi on taloon palkattu. Toisin kuin julkisella puolella, niin yksityisen puolen (ylemmät) toimihenkilöt palkataan tyypillisesti talon grade-järjestelmän ja palkkauksen puitteissa, joista poiketaan mm. silloin kun työmarkkinoilta ei esim. saada tietyn alan osaajia, paitsi isolla rahalla.

Ei ole mitenkään epätavallista, että pitkään talossa ollut osaaja saa esim. 4000€/kk palkkaa ja samaan tehtävään palkattu, jopa nuorempi/kokemattomampi, saatetaan palkata taloon 4500-5000€/kk palkalla.

Vierailija
17/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ymmärrä tuota että miksi palkan pitäisi olla salainen? Jos olet rehellinen ihminen ja teet työsi hyvin, ei ole mitään syytä salata sitä mitä sinulle siitä maksetaan. Se jolla ei ole mitään salattavaa, ei salaa mitään. Palkka ei ole mikään intiimi tieto kuin vaikka terveystiedot, seksuaalinen suuntautuminen, ketä olet vaaleissa äänestänyt tai mikä on sinun uskonnollinen kantasi. Palkka pitäisi aina olla täysin julkinen, jotta vihdoin kaikille maksettaisiin palkkaa oikeudenmukaisesti sen mukaan mitä ansaitsee antamallaan työpanoksella, eikä vaan pärstäkertoimella.

Mua hävettää oma, pieni palkkani, enkä siksi haluaisi sitä julkiseksi. Siellähän se on kuitenkin kaiken kansan pällisteltävänä, jos keksii kysyä. Olen korkeastikoulutettu ihminen ja peruspalkkani on 2200 euroa. Minkäänlaisia etenemismahdollisuuksia nykyisessä työpaikassa ei ole, enkä ole viimeiseen neljään vuoteen kaikesta hakemisesta huolimatta päässyt kuin kahdesti työhaastatteluun. Eivät johtaneet uuteen työpaikkaan.

Vierailija
18/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

ap

Oletko yksityisellä vai julkisella töissä?

Jos yksityisellä, niin huomaa että palkkaukseen valitettavasti vaikuttaa myös se, millaisessa markkinatilanteessa olet taloon saapunut. Tai vaihtoehtoisesti, missä markkinatilanteessa kollegasi on taloon palkattu. Toisin kuin julkisella puolella, niin yksityisen puolen (ylemmät) toimihenkilöt palkataan tyypillisesti talon

Samaan aikaan tultu taloon. Tänne haettiin kahta työntekijää tekemään samaa työtä. Julkisrahoitteinen yksityinen talo, eli verovaroin ylläpidetty. Voittoa emme tee.

ap

Vierailija
19/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

ap

Ihmisillä voi olla erilaisia palkkoja samassakin firmassa. Miten sovitaan. Jos esim. paikallisesti sovitaan,se voi olla enemmän kuin TES.

Vierailija
20/29 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti otat selvää sen tuloista ja pidät puolesi. Siksi naisilla on matalammat palkat kuin miehillä kun pidetään ihmeellistä nöyristelyä ja ei pidetä huoli omista oikeuksista. Onnea neuvotteluihin ja tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi