Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettävät äidit, aiotteko juhlia uutta vuotta kuohuvalla ?

30.12.2006 |

Kuten jo otsikosta selvisikin, imettävät äidit, aiotteko juhlia uutta vuotta alkoholin kanssa? Minulla on 1 kk ikäinen vaavi ja tekisi mieli juoda muutama lasillinen viiniä / kuohuviiniä huomenna ....

Olen juonut imetysaikana max yhden oluen/kerta ja mietinkin nyt juhlintaa imetyksen kannalta... tarviiko maitoa lypsää pois ja aiotteko lypsää " alkoholimaidon" pois vai odotatteko että prosentit ovat poistuneet verestä ja maidosta ennen kuin imetätte?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaidon alkopitoisuushan on sama kuin äidin veren (ei siis sama kuin juodun juoman). Eli maitoa juomalla vauva ei tule " yhtä humalaan" kuin äiti. Promillet ovat prosenttien kymmenesosia, joten esim. minun kohdallani jo suorastaan kaatokänni eli 2 promillen humala aiheuttaisi maidon alkoholipitoisuudeksi 0,2%.

Ajatusleikkinä, jos vaikka isukki haluaisi yrittää humaltua äidinmaidosta, hän saisi korvattua 0,5 litran siiderin juomalla n. 12,5 litraa äidinmaitoa..

Eli äidinmaidon välityksellä vauva ei käytännössä saa alkoholia vereensä.

Raskausaikanahan tilanne on ihan toinen, koska sikiön veressä on yhtä paljon alkoholia kuin äidin veressä eli sikiö on yhtä humalassa kuin äitikin.

Äidin alkoholin välttämiseen imetysaikana on kuitenkin muita painavia syitä. Vauvan hoito ja käsittely kärsivät enemmän tai vähemmän. Sen vuoksi isommat alkoholimäärät ja pienen lapsen äitiys eivät sovi mielestäni yhteen, jos siis on tarkoitus huolehtia lapsesta juhlinnan aikana tai pian sen jälkeen.

Imetän 2,5kk vauvaamme ja itse join uuden vuoden kunniaksi yhden drinkin (kuohuviiniä en uskaltanut ottaa kuplien vuoksi, kun vauvalla on jo muutenkin aivan hirvittäviä ilmavaivoja). Muutaman kerran olen illalla ruuan kanssa ottanut lasin viiniä ja imettänyt ihan normaalisti sen jälkeen, koska vahvimmillaankin maito olisi ollut noin 0,05%:sta..

Vierailija
2/15 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä join yhden siiderin hyvällä omatunnolla. En väheksy nollalinjalaisia, hienoa että monet pitää nollatoleranssin.

Itse en myöskään hyväksy yhdeistelmää alkoholi ja vauva, en antaisi lasta humaltuneelle, enkä itse hoitaisi lasta humaltuneena.

Suomessa nämä nolla-suositukset johtuvat siitä, että suomalaiseen juomakulttuurin ei kuulu kohtuukäyttö.

Minun äitini kertoi, että 70-luvulla oli ihan normaali neuvo neuvolasta juoda muutama sauna-olut, että maidon tuotanto pysyy hyvin käynnissä :) :) :) (eikä mitään perhe-kaljaa:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.imetystukilista.net löytyy hyvää tietoa alkoholin imeytymisestä maitoon.

Ite aion ottaa pari lasia kuoharia, oon lypsäny valmiiks maidot illaks.

1 annos palaa 2 tunnissa eikä maitoa tarvi lypsää pois, se palaa maidosta pois samaa tahtia kuin verestä.

Äidinmaidossa on saman verran promilleja kuin veressä, eli suurin vaara on vauvan käsittelyssä humalassa.. Mutta en itse kyllä useamman paukun jälkeen imettäis.

Eli aion ottaa vähän ja imettämään joudun vasta aamulla.

Nazuli ja tyttö pian 7kk

Vierailija
4/15 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pohdiskelen samaa asiaa. Luulen, että yhden tai kaksi lasillista aion nauttia. Ennen lasillisia imetän 3 kuisen vauvamme ja laitan hänet yöunille. Aamuyöstä neljältä seuraava imetys. En siis aio lypsää tai antaa korviketta :)

5/15 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 3,5 kk vanha poika. Olen muutaman kerran ottanut lasin viiniä ruualla ja silti imettänyt. Meinaan ottaa huomenna varmaan lasin viiniä ja lasin kuoharia kun poika nukkuu. Ottaisin kyllä enemmän ja lypsäisin, mutta poitsu ei suostu ottaa pulloa yhtään. Ota hyvällä mielellä lasi skumppaa :) Hyvät uudet vuodet.

Vierailija
6/15 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei -

jos vielä lisää tietoa halajaa, niin Alkon tiedote (Raskaus ja alkoholi) kertoo myös imetyksestä ja alkoholista. Sen löytää Alkon sivuilta tai linkistä

http://www.alko.fi/www/wwwDocuments.nsf/FI/A80F096E4FCE09EDC2256D4F0027…

Anyara

Vierailija
7/15 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen absolutisti.

Poika 9 kk ja imetän.

Vierailija
8/15 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen kannalta voisi ottaa enemmänkin mutta en kyllä sitten uskaltaisi käsitellä vauvaa. Lue tarkemmin linkistä, klikkaa sielta esiin alkoholi ja raskaus, viimeinen kappale käsittelee imetystä.

http://www.alko.fi/alkoholijaterveys

Vierailija
9/15 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna sitten.

Vierailija
10/15 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapani mukaan hillitysti juon lasin kuohuvaa ja ehkä toisen siideriä.

Kun lukee tuon Alkon tiedotteen, siellähän sanotaan, että äidin 2 promillen humala tuottaa äidinmaitoon 0,2ml alkoholia desilitraan eikä aiheuta vauvalle humalatilaa. En ole varmaan koskaan edes ollut 2 promillen humalassa - silloin en edes uskaltaisi ottaa vauva syliin, saati sitten imettää.

Itse pitäydyn " autoilijan annoksissa" eli mitä joisin imettämättömänä jos lähtisin illalla ajamaan autoa - ehkä sen siideripullon illan aikana. Siitähän nyt ei tule todellakaan humalaan.

Olen keskustellut erään lääkärin kanssa tästä asiasta ja hän sanoi, että tosissaan ei voisi juoda itseään niin humalaan sammumatta, että saisi vauvankin humalaan maidollaan. Mutta eihän kukaan todellakaan suosittele drink&babya koska sitten esim. käsittely tulee vaaralliseksi lapselle. Eihän ne asiat kuulu yhteen. Tämänhän kaikki järkevät äidit tietävät. " Saunakaljassa" ei silti varmasti ole mitään pahaa!

Hyvää uutta vuotta mammat!

Vierailija
11/15 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aion kyllä muutaman lasin viiniä ottaa hyvillä mielin ja hyvässä seurassa - tuskin kukaan meistä itseään känniin asti juo, vaikka olenkin ainut imettävä, lapset mukana uudenvuoden vietossa. Niin ja vauva on pian 7kk.

Helmi

Vierailija
12/15 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lasi viiniä tai kuohuvaa tai vaihtoehtoisesti yksi 0,5l siideri. Enempää ei siksi, että mulla alkoholi menee helposti päähän ja jos enemmän ottaisin, niin en voisi vauvaa hoitaa. Vauva 2kk siis juhlissa mukana.

Kuten moni muukin jo ketjussa kirjoittaa, niin alkoholi ja imetys on huono pari jos äiti juo itsensä humalaan (eikä pysty kunnolla vauvaa hoitamaan).

Vierailija
13/15 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka lypsää rinnat tyhjiksi, ja aloittaa " puhtaalta pöydältä" , niin siinä uudessakin maidossa on alkoa tasan niin kauan kunnes maksa on alkoholin elimistöstä polttanut!!!

Vierailija
14/15 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, pitääkö sitä enemmälti perustella, mutta ei vain maistu. Jääkaapissa on yksi siideri, jonka ostin loppuraskaudesta ja kuvittelin juovani joulun mittaan. No, sielläpä se vielä odottelee. En tiedä, mikä estää ottamassa sitä yhtäkään.

Muistelen, etten esikoisen (kohta 4 v.) kohdalla ottanut yhtään alkoholia raskaus- tai imetysaikana. Sama linja taitaa pitää nytkin.

Tiedän, että yhdestä siideristä ei olisi haittaa vauvalle, mutta ei tosiaan ole mitään haluja ottaa.

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Iituli + vauva 12 pv

Vierailija
15/15 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen illalla meni useampi lasi skumpaa ja vauva tietysti sai maidon pullosta.

palkintona tästä heräsin aamulla maitolammikossa: pussilakana ja peitto olivat läpimärät, ja koska olen nyt kaksi yötä nukkunut vihdoin myös mahallani (ihanaa!) myös aluslakana ja luonnollisesti patja olivat maidossa. lisäksi imetin herätessämme sangyssä, jolloin myös lakana vauvan pään kohdalta kastui, kun vauva päästi otteensa sekunniksi. kun käänsin vauvaa alta paljastui pissalammikko (jolla ei tietysti ole tekemistä alkoholin eikä imetyksen vaan vaippojen kanssa).

varsinainen uuden vuoden aloitus :) :) :)