Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä työkyvyttömälle töitä? Jotakin pientä mihin voimat riittäisivät

Vierailija
30.10.2023 |

Sairaslomapäivät tulivat täyteen, ja kuntoutustukea ei myönnetty.

Jostakin pitäisi hieman rahaa riipiä.

Millainen työ sopisi vajaakuntoiselle? Kokopäivätyöhön ei terveys riitä.

Esim. 5-10 tuntia viikossa.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Samaa mietin itsekin, minulla reistailee tukiranka erään vuosia sitten sattuneen onnettomuuden takia. Työn suhteen olen joustava, mutta taas selkäni ei. En esimerkiksi pysty istumaan tai seisomaan paikallani kuin 10-15min hyvänä päivänä. Siivoushomma ei ainakaan itselläni luonnistu, sillä jo nyt pelkkä yksiön imurointi vetää loppupäiväksi sängyn pohjalle. Kumartaminen ja nostaminen ei onnistu myöskään. Ehdotuksia?

Pystyisitkö tekemään työtä, jossa voisit noin vartin välein vaihdella istumisen ja seisomisen välillä? Onnistuisiko työskentely tietokoneella sähköpöytää käyttäen?

Vierailija
42/46 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Henkilökohtaisen avustajan hommia paiskitaan usein osa-aikaisesti.

Se on totta. Tätä olen hieman miettinytkin. Mutta työ on itseasiassa aika vaativaa, kun ei ole ulkopuolista työnohjausta, vaan on suoraan työsuhteessa asiakkaansa kanssa. Huolettaa se, että mistä apua, jos tuleekin ongelmia.

Jotenkin tuntuu hullulta, että tarvitaan ulkopuolista työnohjausta tällaiseen. Eikö tuossa pärjää jo aika pitkälti maalaisjärjellä? Terveyteen liittyvissä asioissa neuvoa sitten asiantuntijoilta.

Haasteena on se, että siinä ollaan niin intiimisti tekemisissä, usein kaksin asiakkaan luona. Kaikki asiakkaat eivät kunnioita rajoja, vaan voivat yrittää esim painostaa tekemään enemmän kuin sovittu. Saattavat myös soitella vapaa-ajalla ja vaatia apua mielensä mukaan. Myös ohjaus ja perehdytys tulee asiakkaalta.

Työ voi olla psyykkisesti todella kuormittavaa. 

Pahimmassa tapauksessa vie lopunkin työkyvyn...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Postille jouluapulaiseksi lajittelemaan joulukortteja. 

Mä hain useamman kerran, mutten päässyt. (Tk-eläkkeellä, en toki kertonut asiasta.)

Vierailija
44/46 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Postille jouluapulaiseksi lajittelemaan joulukortteja. 

Mä hain useamman kerran, mutten päässyt. (Tk-eläkkeellä, en toki kertonut asiasta.)

Tuttu ollut lajittelemassa. Sanoi, että ensin pitää mennä syrjäseudulle lajittelemaan, sitten vasta voi päästä isommassa kaupungissa kun tunku on niin kova.

En tiedä, pitääkö paikkansa.

Vierailija
45/46 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Kuulen mielelläni lisää, etenkin muilta osatyökykyisiltä.

Harmillista, että kaikenlaiset pikkutyöt ovat hävinneet. Hallituskin uskoo vain kokoaikatyöhön (aivan kuin sitä riittäisi terveillekään).

Vierailija
46/46 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kiitos kommenteista. Kuulen mielelläni lisää, etenkin muilta osatyökykyisiltä.

Harmillista, että kaikenlaiset pikkutyöt ovat hävinneet. Hallituskin uskoo vain kokoaikatyöhön (aivan kuin sitä riittäisi terveillekään).

Meille osatyökykyisille on hyvä, että muut eivät voi tehdä osa-aikatöitä entiseen malliin. Pian niitä riittää siis enemmän meille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi