Oletko lauluhaluinen, mutta sinulla ei ole lauluääntä?
Miten jaksat tuskaa?
Minulla on todella hyvä rytmitaju ja tunnistan nuotit. Isäni oli soittaja ja musiikillisuus ja tanssillisuus ovat verenperintöä. Minulla on kuitenkin karsea lauluääni, enkä saa ääntäni millään siihen nuottiin, jonka tiedän oikeaksi. Osaan soittaa nuotilleen korvakuulolta, mutta ääneni ei tottele. Ihan hirveätä tuskaa :(
Kommentit (17)
Vierailija wrote:
Kyllä, rakastan yhteislauluja.
En voi laulaa edes yhdessä, koska muut lopettavat laulamisen, kääntyvät katsomaan ja alkavat nauraa :(
Ap
Vierailija wrote:
Oletko kokeillut laulutunteja?
Opettaja varmaan tekisi sen viimeisen teon.
Nimenomaan. Pilasin ehkä myös nuoremman sisarukseni sävelkorvan laulamalla hänelle lapsena.
Sukulaisista moni on musikaalinen, ja loputkin osaavat laulaa yhteislaulut melko oikealla sävelellä.
Olen, mutta jos juon tarpeeksi viinaa niin kyllä se oma laulu sitten kuulostaa hyvältä :)
Minua on häirinnyt laulutaidottomuuteni lapsesta lähtien. Päätin vihdoin tehdä asialle jotain ja alotin yksityiset laulutunnit vuosi sitten 50-vuotislahjana itselleni. Opettaja on todella hyvä ja pikkuhiljaa olen alkanut pysyä nuotissa.
Ääneni on siis kehittymätön, mutta entisen pianoharrastukseni myötä osaan lukea nuotteja ja minulla on kohtuullisen hyvä musiikkikorva. Niinpä olen omastakin mielestäni kehittynyt. Ties vaikka joku päivä uskaltaisi kirkossa tai kaverin karaokessa laulaa. Nyt laulan vain tunnilla ja kotona Singalla.
Vierailija wrote:
Nimenomaan. Pilasin ehkä myös nuoremman sisarukseni sävelkorvan laulamalla hänelle lapsena.
Sukulaisista moni on musikaalinen, ja loputkin osaavat laulaa yhteislaulut melko oikealla sävelellä.
Sävelkorvaa ei saa pilalle. Minulta se olisi mennyt rikki jo ihan omasta kiekumisestani :p
Edelleen kuitenkin pystyn soittamaan oikein korvakuulolta.
Joo, tavallaan. Osaan laulaa kohtalaisesti ja olen musiikillisesti lahjakas. Mulla on siis muusikon ammattitutkinto ja d-tutkinto pääsoittimesta. Osaan käyttää ääntä monipuolisesti, ääniala on n. 3,5 oktaavia (C#2-A5) jne. Mutta olen jo teini-iässä tajunnut, että lauluääni on ei nyt surkea mutta kuitenkin kehno, enkä siksi ole tehnyt sellaista systemaattista treeniä jolla olisin päässyt edes lähelle maksimaalista potentiaalia. Nykyisin laulan lähinnä autossa.
Vierailija wrote:
Minua on häirinnyt laulutaidottomuuteni lapsesta lähtien. Päätin vihdoin tehdä asialle jotain ja alotin yksityiset laulutunnit vuosi sitten 50-vuotislahjana itselleni. Opettaja on todella hyvä ja pikkuhiljaa olen alkanut pysyä nuotissa.
Ääneni on siis kehittymätön, mutta entisen pianoharrastukseni myötä osaan lukea nuotteja ja minulla on kohtuullisen hyvä musiikkikorva. Niinpä olen omastakin mielestäni kehittynyt. Ties vaikka joku päivä uskaltaisi kirkossa tai kaverin karaokessa laulaa. Nyt laulan vain tunnilla ja kotona Singalla.
Kiva kuulla :)
Ap
Laulutunnit voivat auttaa. Silloin on tehtävä, mitä opettaja haluaa, vaikka saisi ikävää palautetta.
Aloin laulaa aikuisiällä. En ensin hahmottanut, miten laulutunnit voisivat auttaa. Koulun musiikkitunneilla en muista saaneeni henkilökohtaista palautetta. Ei kai opettaja koskaan kommentoinut yksittäisiä mitenkään, antoi vain numerot.
Lauluni oli arkaa ja hengetöntä, kun en ollut tottunut esiintymään muutenkaan. Sävelkorvassani ei ollut varsinaista vikaa, en vaan ollut tottunut opettelemaan kappaleita ja laulamaan niitä.
Laulunopettajissakin on eroa. Jotkut eivät puutu nuotissa pysymiseen, joten heistä ei ole apua siinä, ellei vika ole selvästi tekniikassa, johon voivat puuttua. On olemassa laulunopettajia, jotka lähinnä haluavat parantaa äänen laatua ja esiintymistä.
Kun uskaltauduin lyhyeen opetukseen ja henkisesti kohtaamaan palautteen, nykyään olen karaokessa kuullut jonkun aremman kommentoivan "toi on ammattilainen". Ulkoinen esiintyminen ei vieläkään ole staratasoa, eli selvästi olen harmaa hiirulainen, joka näyttää tavikselta. Laulussa varmaan tottumus kuuluu ja laulan myös kuorossa.
Suurin merkitys on omalla harrastuksella, mutta laulutunnit ovat tuoneet varmuutta, ettei karaokessa pelkää siellä kuuntelevien palautetta. Voi ajatella. että sen iltaiset suoritukset koskevat sitä iltaa ja hyvin kai yleensä menee.
Ap:n tapaus kuulostaa siltä, että hän laulaa reippaasti ja kuuluvasti. Usein osaamattomat pyrkisivät laulamaan hiljempaa tai myötäilemään muita. Ehkä kukaan ei ole koskaan korjannut, miten laulaminen menee pieleen.
Joo, en osaa laulaa nuotilleen, vaikka kuulen kyllä muista, laulavatko he.
Luin odotusaikana, että lapselle pitää laulaa paljon ja ettei se haittaa, onko oikein vain väärin, vaikkei ihan osuisikaan nuotilleen. Laulelin vauvalle sekä mahassa että vielä taaperona joka päivä, en ole koskaan laulanut niin paljon. Toivottavasti siitä oli vauvalle jotain hyötyä, ainakin minulla oli hauskaa.
Vierailija wrote:
Joo, en osaa laulaa nuotilleen, vaikka kuulen kyllä muista, laulavatko he.
Luin odotusaikana, että lapselle pitää laulaa paljon ja ettei se haittaa, onko oikein vain väärin, vaikkei ihan osuisikaan nuotilleen. Laulelin vauvalle sekä mahassa että vielä taaperona joka päivä, en ole koskaan laulanut niin paljon. Toivottavasti siitä oli vauvalle jotain hyötyä, ainakin minulla oli hauskaa.
Minäkin laulan raskaana. Kiinnostavasti vauva voi reagoida, jos kuuntelen tv:stä muiden laulua ja soittimia tai käyn kuoroharjoituksissa, jolloin muutkin laulavat.
Jos on hyvä sävelkorva, ja itse tietää, että puhtaasti laulaminen ei vain onnistu, kyseessä on tekniikkaongelma. Siihen saa kyllä opetusta laulunopettajalta, ja yksilöllisen ongelman selvittyä, voi saatujen ohjeiden mukaan harjoittelemalla yllättävän hyvinkin saada asian hallintaan, kun kerran omaa sävelkorvan. Äänen laadullinen kehittäminen on eri juttu, mutta luultavasti aukeaa vähitellen tuon sävelpuhtausongelman hoitamisen ohessa.
Tykkäisin kuorolaulusta. Vaikka kevyitä hengellisiä lauluja. Saan kylmiä väreitä hyvästä kuorolaulusta. Joku veteraanin iltahuutokin. En osaa laulaa. Voisiko porukkaan mennä vain aukomaan suutaan?
Älkää laulako, jos ette osaa. En minäkään tanssi, kun en osaa.
Joulu on tulossa, kohtalotovereita?