Vauvan liikkeet rv 28+
Kummastelen tässä,nyt kuudetta kertaa,vauvan liikkeitä.
Jalat ja kädet tuntuvat niin mahdottoman hyvin läpi,että ihan pahaa tekee.
Iskuja ja potkuja tulee joka puolelle vatsa ja taitaa vauva heittää edelleen kuperkeikkaa.
Istukka on takaseinämässä.
Välillä vaan on olo että onko kaikki hyvin kun niin kovasti potkii ja liikkuu.
Ja miten mahdan kestä viimeiset kuukaudet kun nyt jo liikkeet tekevät välillä kipeää?
Onko vauva kovin iso kun liikkeet tuntuu voimakkaana vai vettä paljon?
Vai vettä vähän?
Monta kysymystä ja ihmetystä ja niihin tiedän saavani vastauksen vasta neuvolassa/lääkäriltä mutta haluaisin kuulla miten te muut tunnette/koette vauvanne liikkeet!
Kiitokset jo etukäteen!
L+5+rv 28+
Kommentit (10)
odotan ensimmäistä rv 29+2. Istukka minullakin takaseinässä, joten tunnen vauvan liikkeet todella helposti. Ensimmäiset potkut tunsin jo rv 17. Vauva on hirvittävän eläväinen ja välillä mietinkin mikä on enää " normaalia" . Tuntuu, että se liikkuu 24 h. Potkut tuntuvat kipeiltä, mutta ikävämmältä tuntuu se hänen muljahtelut, kun hän liikkuu sivulta sivulle. Kantapään ja pyllyn tunnen aina aivan selvästi. Supistuksiakin tulee paljon.
Vauvasta ei ole tulossa iso, syntymäpainoksi epäilty 3200-3300 g. Itse olen 160 cm. Lapsivettä on aivan normaali määrä. Ajattelin myös seuraavassa neuvolassa vähän konsultoida terv.hoitajaa.
-Miili-
Mulla on istukka myös etuseinässä, ja kovia potkuja en ole saanut vielä kertaakaan, mutta elämää masussa on paljon, eli vauva polskii ihan kiitettävästi :-)) Lähinnä tunnen sen sellaisina muljahduksina, ja kutitteluna ja hieman kovempana rapsuttamisena. Eilen illalla tunsin ensimmäisen kerran ' kunnon' potkun, mutta sekään ei ollut sellainen mikä olisi tuntunut pahalta vaan lähinnä alkoi naurattamaan. Ja itse kun tunnustelen vauvaa, teen sen aina kun menen nukkumaan, koska tiedän, että vauva herää silloin elämään, ja eilen tekikin liikkeitä ihan mukavasti. R-ultrassa lääkäri sanoi, että kunnon potkut alkavat tuntumaan vasta viikoilla-30, joten siihen on vielä muutama vikko aikaa.
Leanna, täällä aivan sama juttu, välillä tuntuu, että vauva edelleen menee ympäri, mutta eilen vauvan potku tuntui selvästi tuolla ylävatsalla, joten pää vaikuttaisi olevan ' raivotarjonnassa'
t. emmi rv-28
Itse olen 163cm pitkä, mutta ei kait oma pituus vaikuta vauvan kokoon ? Eräs tuttuni on alle 160cm pitkä ja kaikki hänen 4 lastansa ovat olleet yli 4kg, ja synnytykset todella helppoja.
Viimeksi nla-sanoi, ettei lapsella välttämäti ole paljoa pituutta, jos vanhemmat ovat lyhyitä, mutta painosta hän ei puhunut mitään.
t. emmi
IHANAA!!! Siis että jollain muullakin on samoja " vaivoja" kun mulla :)
Olen tuntenut palleron liikkeet rv.lta 20 lähtien, istukka takana mullakin.
Työkaverit nauraa kun välillä kantapää näkyy selvästi kyljessä, mua tosin ei naurata kun kipu alkaa olla aika moista :)
Olen pieni kokoinen kaikin puolin,joten mun veikkaus on että kun toi masu on niin piukeena näkyy ne liikkeetkin selvemmin...
Jännittää muakin kuinka sitten kun vauva on isompi,tuleeko jalat kyljistä ulos.... =)
Mutta ihanaa tää vaan on!
MIELETÖNTÄ VUOTTA 2007 KAIKILLE, JA MUKAVAA RASKAUS AIKAA!!
Pallosalama rv 29+
Tunsin myös noilla viikoilla jo tuntuvia kipeitäkin potkuja. Selvästi näki kun jalka tms työnty mahanahkaan..
Mulla vettä oli runsaasti ja lapsikin 3,6kg..
Mutta en muista paheniko ne tuntemukset loppua kohti,kun tuntuvat jo sillo nii napakoilta.
Itselläni on nyt rv 31 ja edellinen kuukausi on ollut yhtä discotanssia vatsassa, tuntuu että tavarat tippuu käsistä kun vauva vetää monoa kylkiluuhun.
Mullakin on istukka takana ja alhaalla ja olen lyhyt (162 cm), joten kaikki vauvan potkut tuntuvat tehostetusti. Välillä jo epäilin, että adh/hd-tapaus sieltä tulee, aivan varmaan... ja sitten mietin, mikä osuus joulusuklailla on lapsen rokkaamiseen... verensokerini ovat konvehtirasioiden äärellä pysyneet niin hyvin ylhäällä että taitaa olla pikkuisellakin energiaa yli äyräiden.
Mutta uskon, että nyt pienokaisen tila on käymässä ahtaaksi, sillä meno on viimeksi kuluneen viikon aikana rauhoittunut, liikkeitä tuntuu yhä selvästi, säännöllisesti ja usein, mutta ei enää niin terävinä vaan enemmänkin sellaisina hylkeen kyljenkäännöksinä, muljahduksina.
Ihania elämänmerkkejä joka tapauksessa.
Ihmettelin siis ihan samaa, kun jo hirveän aikaisin liikkeet tuntui tosi inhottavilta ja kovilta. Myös mulla oli istukka takaseinässä ja oli selkeä ero ensimmäiseen raskauteen, jossa istukka oli etuseinässä ja vaimensi liikkeitä.
Loppuraskaudessa nuo inhottavat liikkeet väheni, mutta huolissaan ei tarvinnut olla kun kuitenkin liikkuminen tuntui selvästi läpi. Pahimmillaan inhottavat liikkeet olivat vissiin just ennen rv 30, sen jälkeen alkoi tila käydä niin vähiin että ei ilmeisesti enää niin kovat liikkeet onnistuneet.
Vauva oli syntyessään kyllä isonpuoleinen, 3990 g ja 53 cm. Itse en kyllä ole hirveän pieni. Lapsivettä oli normaalisti.
Toistaiseksi tuo mahamelskaaja on synnyttyään ollut harvinaisen rauhallinen ja tyytyväinen tapaus huolimatta raivoisista mahaliikkeistä :)
Coe + tytöt 03/05 ja 10/06
Tuo -Miili-n kirjoitus oli kuin minun kirjoittamani. Ihan ekat liikkeet tunsin jo viikolla 16, neuvolantäti sanoi että ei ne vielä tunnu mutta kyllä ne vaan oli ihan vauvan tekemiä pieniä tönäisyjä, eikä mitään suolenmutkan liikkeitä ;).
Tosiaan nukkumaan käydessä alkaa yleensä se kovin mylläys, samoin aina kun on ollut itse liikenteessä ja sen jälkeen kun rauhoittuu paikoilleen, alkaa hurja potkiminen. Minusta vaan tuntuu siltä että enää heitä kuperkeikkaa, vaan on ' raivotarjonnassa' edelleen ja välillä " vaihtaa kylkeä" , kun tuntuu että koko maha muljahtaa ympäri. Jalka tuntuu yleensä navan kohdalla oikein selvästi.
MariHannele82 ja tiitiäinen 29+0
Olen n.30 viikolla, ja viimeisen kuukauden aikana olen saanut tuntea aikamoista liikehdintää.
Kipeitä potkuja en ole vielä tuntenut, mutta kyllä potkut välillä tulevat vatsan " läpi" . Vauva tuntuu vaihtavan asentoa öisin, (joskus toisenkin kerran päivällä) koska potkut tulevat välillä ylös ja toisinaan alaspäin. (Se tuntuu tietenkin vähän kurjemmalta.)
Alkuraskaudessa minulla kesti " kauan" ennen kuin liikkeet tuntuivat, n.18 viikolle.
Loppuvaiheessa aikaisemmissa raskauksissa liikkeet ovat lähes tyystin hiipuneet viimeisen kuukauden alkaessa.
Saa nähdä kuinka nyt käy.
On se kuitenkin helpotus, kun jotain liikehdintää tuntuu.
En ole ihan noin pitkällä, mutta vastaanpa kuitenkin.. Itselläni on istukka edessä, joten se on alunperinkin vaimentanut liikkeitä. Olen niitä tuntenut vasta pari viikkoa. Vatsan läpi ei ole tuntunut liikkeitä kuin muutaman kerran - ilmeisesti juuri tästä syystä - ja ne mitkä on tuntuneet, ovat olleet tuolla kyljessä ja aika pieniä. Vielä ne eivät ole tuntuneet pahalle - lähinnä hymyilen joka kerta kun jotain möyrintää masussa havaitsen. Saas nähdä äityykö Tiitiäinen innokkaammaksi kun kasvaa lisää.. :)
Mammis + Tiitiäinen