Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako keskiluokasta tippumista surra?

Vierailija
29.10.2023 |

Olen avioeron myötä tippunut keskiluokasta tai ainakin aivan reunalle. Jos tienaisin 60 € vähemmän kuussa, saisin tukia.

Koen häpeää siitä, että nukun olohuoneessa, huonekalut ovat kirpparilta tai dyykattyja, paitsi sängyt ja sohva, jotka ostin Ikeasta. Häpeän, että kotona on sotkuista, kun en kahden työn tekemiseltä ehdi ja jaksa siivota. Tiedän, että tämä ihan muutaman vuoden päästä helpottaa, jos vain jaksan nyt painaa pitkää päivää, mutta suren sitä, että ei ole oikein jaksuja olla lasten kanssa, kunhan ruuat jaksan tehdä ja auttaa läksyissä.

Periaatteessahan kaikki on ihan hyvin, on katto pään päällä ja ruokaa joka päivä ja lasten talvivaatteisiinkin varaa, kun pihistän ja säästän jo kesällä, mutta ero entiseen on todella suuri. Silti ahdistaa melkein sietämättömästi.

Onko muilla ollut tällaista? 

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin vanhan keskustelun asumme köyhinä rikkaiden joukossa. Hyvä keskustelu, joka jäi mieleen kun olemme käyneet samankaltaisia tilanteita läpi. 

Vierailija
42/50 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sitä se ero teettää. Jos puoliso ei ole väkivaltainen, juoppo eikä ilkeä tai sarjapettäjä niin en ihan ymmärrä eroa.

Epäluottamus, valehteleminen, arvostuksen puute, epäoikeudenmukaisuus, läheisyyden puute. Onhan näitä syitä miksi kannattaa ennemmin erota kuin kitua elämä onnettomana muita varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. 

Puhelimeni muistuttaa entisestä elämästäni näyttämällä kuvia, miten X vuotta sitten olin matkoilla ja hienoissa ravintoloissa. Nyt olen aina kotona.

Ja silti olen onnellinen päästyäni exästä ja entisistä piireistä eroon.

Vierailija
44/50 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastaajille. Tuntuu tosi hyvältä teidän myötäeläminen, vaikka anonyymina. Suru helpottaa jo sillä, että on  lupa vähän surrakin joskus. 

t AP

Vierailija
45/50 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jaa. Meillä on puolet huonekaluista ostettu käytettyinä, mutta asuntolaina on maksettu jo. Jos nyt eroaisin, pysyisin edelleen ylemmässä keskiluokassa.

Irtisanomissuojaa heikennetään. Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista. Työmarkkinatuki on 580 netto kuukaudessa. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

Vierailija
46/50 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jaa. Meillä on puolet huonekaluista ostettu käytettyinä, mutta asuntolaina on maksettu jo. Jos nyt eroaisin, pysyisin edelleen ylemmässä keskiluokassa.

Irtisanomissuojaa heikennetään. Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista. Työmarkkinatuki on 580 netto kuukaudessa. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

Niin? Näistä huolimatta. Ei pidä suostua huonoihin sopimuksiin.

Vierailija
47/50 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Veikö se exä kaikki huonekalut ja jätti lapset?

Aika lailla näin. Piti myös asunnon. Vähensi työaikaa 5 tuntiin päivässä, jotta tulot puolittuisivat, eikä tarvitsisi maksaa niin paljon elatusmaksuja. 

Hyi mikä lokki"mies"

Eipä tuota todellakaan voi oikein mieheksi sanoa tai isäksikään. 

Aivan, ja kaikkihan me heti uskotaan se mitä toinen osapuoli kertoo. Kunhan se vaan on mies, niin mikä tahansa törkykäytös on automaattisesti todennäköistä. Ei missään nimessä ole yhtään vääristynyt näkökanta mahdollinen. #arvatkaamikä

Vierailija
48/50 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi asiat oli yhdessä ollessa noin huonosti ja epäreilusti hoidettu, että jouduit eron jälkeen tuollaiseen tilanteeseen? Ettekö olleet naimisissa, oliko asunto ja sen laina vain miehesi nimissä?

Ja ihan vain pikku kuriositeettina, jos mies toimii lasten suhteen kuvailemallasi tavalla eli sovittu viikko-viikko systeemi ei toimi ja senkin pari päivää ovat tyyliin mummolla niin otapa lastenvalvojaan yhteyttä ja kerro tilanne, se on väärin ennenkaikkea lapsia kohtaan, mutta myös sinua. Jos ei miestä huvita olla sen viikon ajan vanhempi lapsilleen niin sinulle yksinhuoltajuus ja tavatkoon heitä sitten sitäkin harvemmin, kunnes oppii ns aikuisen ja vanhemman vastuulle! Ja elatusmaksujen suhteen otat myös sen esille, kusipää on kusipää vaikka joissa paistaisi, mutta elatusvastuu tälläkin on ja et voi vain antaa senkin asian olla.

🤬🤮

No niin, nyt päätään asiaan! Viis lapsen edusta, kunhan vanhempi saa kostonsa ja opetuksensa.

Vierailija
49/50 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huono käytös ole sukupuolesta kiinni. Kyllä uskon ap:ta, olen itse kokenut saman. Nykyisin minulla on hyvä mies.

Vierailija
50/50 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap ollut todella sinisilmäinen. Kun mies yhtäkkiä avioliitossa ehdottaa avioehtoa, on hän miettinyt eroa, ja haluaa varmistaa oman taloudellisen selustansa, että tulevalle ex-vaimolle ja lapsille ei jäisi mitään tai mahdollisimman vähän.

Tuo on ap ollut mieheltä täysin suunniteltu juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän