Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään joka osais soveltaa erilaiseksi tätä ohjetta?

Vierailija
28.10.2023 |

Yritän tehdä sämpylöitä ja harmittaa , ostin muut tarvikkeet mutta maito unohtui. Maitoa on mutta vain 3dl ja ohjeeseen tarvitaan 5dl. 

Voinko tehdä sämpylöitä pienessä erässä esim tuolla 3dl ? Ja miten ? 

Tässä ohje 

5 dl maitoa tai vettä

50 g hiivaa

1 rkl sokeria

½ rkl suolaa

12 dl vehnäjauhoja

½ dl öljyä

Niin jos on vain noin 3-4 DL niin miten vai saako mitenkään niin tehtyä pienempiä tai vähemmän , vinkkejä kaipaisin :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laita 3dl maitoa ja 2dl vettä. 

Vierailija
2/12 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No laita 3dl maitoa ja 2dl vettä. 

Okei kiitos :) ! Teen ekaa kertaa ja pelottaa onnistuuko ollenkaan :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hulluna ajatuksena voisi ajatella että käyttäisi sitä ainesosaa, joka ohjeessa on mainittu tai-sanan jälkeen.

Vierailija
4/12 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3dl maitoa ja 2dl vettä

Tai 5 dl vettä. Mä teen sämpylät aina veteen. 

Vierailija
5/12 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aika hämmentynyt tästä aloituksesta... pakko olla provo, ei kai kukaan oikeasti ole näin avuton tuon reseptin kanssa.

Vierailija
6/12 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet ekaa kertaa sämpylöitä niin annan sulle vinkin. Älä missään nimessä lyö taikinaan tuota 12dl jauhoja kerralla! Vaivaat taikinaa pikku hiljaa jauhoja lisäillen. Sitten kun se on näppituntumalla hyvää, jauhot riittää. 

Vierailija
7/12 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aivan hyvin tehdä taikinan 3 dl maitoon ja vähennät vain muita aineita samassa suhteessa. 

Vierailija
8/12 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuu onnistumaan sämpylöiden leivonta jos et edes osaa lukea ohjetta. Siinähän sanotaan että maitoa TAI vettä! 

Vierailija
9/12 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos teet ekaa kertaa sämpylöitä niin annan sulle vinkin. Älä missään nimessä lyö taikinaan tuota 12dl jauhoja kerralla! Vaivaat taikinaa pikku hiljaa jauhoja lisäillen. Sitten kun se on näppituntumalla hyvää, jauhot riittää. 

hyvä neuvo, mä laitan yleensä vain litran jauhoja 5 dl taikinaan. Leipoessa tarvii kuitenkin jauhoja lisää, jos on liian löysiä. 

Vierailija
10/12 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat 3 dl maitoa kulhoon ja teet siihen sopivan taikinan mutulla :)

Vierailija
11/12 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle opetettiin parhaan taikinan tekemistä pelkällä vedellä. Ei tapahtuu mitään, jos laitat 3 dl maitoa jalisäät 2 dl vettä. Älä jännittä, taikinan teko on luovuutta. Ole siellulla mukana ja katso, miten saat tämmöisen taikinan, että siitä ei tule liian kova. Mitä löysempi, sitä psrempi, mutta kummiskin niin, että taikina ei valuu, vaan säilyttä muoton. Rasvan /öljyn olen laittanut viimeisenä taikinaan. Kyllä se itsevarmuus kasvaa ajan mittan,. Kun kerran olet tehnyt ja näet lopputuloksen, osaat jo seuraavalla kerralla katsoa, teetkö samanlaisesti tai lisät tai jätät vähemmälle jotain. 

Vierailija
12/12 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni aina sämpylät päin peetä, kunnes täällä palstalla opetettiin raski. Jauhoja ei kannata laittaa ohjetta vähemmän.