Lihavuusleikattujen oma ketju, tänne kokemuksia ja vertaistukea muille leikatuille ja leikkausta harkitseville
Minut leikattiin n 2 kk sitten ja elämä muuttui kerrasta. Enää en pysty syömään turruttaakseni tunteeni, ja etsin terveellisiä tapoja käsitellä tunteitani. Psykoterapia auttaa, mutta vertaistuki puuttuu.
Kommentit (21)
Onko se niin että loppuiän joutuu miettimään mitä syö?
Vierailija wrote:
Onko se niin että loppuiän joutuu miettimään mitä syö?
Tietenkin. Jos siis haluaa laihtua ja pitää painon poissa.
Vierailija wrote:
Tsemppiä! Minulle esitetty leikkausta mutten uskalla.
Pelkäätkö komplikaatioita?
Eikö saa syödä berliininmunkkia kermavaahdolla enää?
Hoitopolkuun pitäisi kuulua psykoterapiaa pakollisena. Nyt lihavuuden juurisyyt jäävät käsittelemättä ja leikkauksilla ei saavuteta pysyviä tuloksia.
Vierailija wrote:
Saa, mutta ei se suotavaa ole. Lisäksi mahaan mahtuu pari haukkua kerralla ja leikkaustavasta riippuen, voi tulla dumping oireita.
Alkoholismi kolkuttelee ovella koska vain väkeviä voi juoda. Hampaat ja hiukset tippuu vitamiinien puutoksen takia. 10 vuoden päästä uusi leikkaus.
Vierailija wrote:
Alkoholismi kolkuttelee ovella koska vain väkeviä voi juoda. Hampaat ja hiukset tippuu vitamiinien puutoksen takia. 10 vuoden päästä uusi leikkaus.
No niinhän ne hiukset tippuu, laihdutti 50 kiloa millä hyvänsä tyylillä.
hiukset kasvavat kyllä takaisin omaan paksuuteensa.
Vierailija wrote:
Ja 50+ Liikakilon raahaaminen jatkuvasti ei aiheuta terveyshaittoja?
Vierailija wrote:
Hoitopolkuun pitäisi kuulua psykoterapiaa pakollisena. Nyt lihavuuden juurisyyt jäävät käsittelemättä ja leikkauksilla ei saavuteta pysyviä tuloksia.
Ei pitäisi. Jokaisella on myös oma vastuu itsestään. Psykoterapiaan voi halutessaan mennä kuka vaan.
Minä olen lihavuusleikattu. Tiputin 38 kiloa ja takaisin tuli 6. Eli yhteensä 32 kiloa. Nyt paino on pysynyt samana jo yli vuoden. Mutta vanhoihin tapoihin ei ole paluuta. Pidän painon pois ruokavaliolla ja liikunnalla.
N 46
Mun leikkauksesta 7 vuotta. Yli 60kiloa on pysynyt pois. Bmi nykyisin n 28, ennen yli 50. Iso nahkaleikkaus tehty 2 vuotta sitten. Normaalia, aktiivista elämää elän nykyisin. Tarkkana loppuikä, ei mikään oikotie, vaikka ekat pari vuotta siltä tuntui.
Kumpi tapa olisi parempi, ohitus vai sleeve? Minä sovellun molempiin, eli saan valita metodin.
Olisi kiinnostavaa kuulla leikkauksessa käyneiltä leikkauksen haittapuolista. Vaikka painonpudotus on ollut tärkeä tavoite, ja normaalipainoon pääsy ihanaa, niin miten se, että on leikattu kulkee mukana tulevina vuosina?
Vierailija wrote:
Olisi kiinnostavaa kuulla leikkauksessa käyneiltä leikkauksen haittapuolista. Vaikka painonpudotus on ollut tärkeä tavoite, ja normaalipainoon pääsy ihanaa, niin miten se, että on leikattu kulkee mukana tulevina vuosina?
Jos eivät julkisella puolella suostu leikkaamaan riskien takia, ei kannata mennä yksityiselle. Kaverin isä meni, ja sai niin pahat komplikaatiot, että meinasi kuolla ja toipuminen kesti yli 2 vuotta, eikä koskaan tule kuntoon.
Vierailija wrote:
Kumpi tapa olisi parempi, ohitus vai sleeve? Minä sovellun molempiin, eli saan valita metodin.
kavennuksessa (sleeve) ei kai puututa ohutsuoleen, joten imeytymisongelmat ovat harvinaisempia. Tosin refluksia saattaa ilmetä, mutta eivät kaikki sitä saa, n 20% sleeveleikatuista saavat refluksitaudin. Ohituksessa taas riskinä on suolen repeämät/kiertymät ja tyrät.
Lihavuusleikkaus jos mikä on oikotie. Jos ei olisi, miksi ette laihu ilman leikkausta. On ihan normaalia "joutua katsomaan loppuikä mitä syö". Niin hoikat ihmiset tekevät.
Vierailija wrote:
Saa joskus mutta ei joka viikko.
Miten te olette päässeet leikkaukseen? Mulla oli hirveä ruinaus ja anelu et sain edes saxendan lääkärin kirjoittamaan. 42bmi, verenpainetauti, kolesterolit koholla, esidiabetes ja lonkat paskana.
Tsemppiä! Minulle esitetty leikkausta mutten uskalla.