Eläkeläisten logiikasta
Kun eläkkeitä korotetaan 5,7 %, eläkeläiset julistavat palstalla joukolla, että se ei vaikuta elämään millään tavalla. Kun Atte Harjanne ehdottaa, että eläkkeiden verotusta kiristettäisiin vaivaiset 0,52 %-yksikköä, eläkeläisiltä pärähtää Juhla Mokka -ripulit vaippoihin ja armoton ulina alkaa.
Kommentit (100)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Takuu eläkeläisille edes joku vero. Jos ei ole vammainen tms. 930€ verotta + asumistuki ja ehkä harkinnanvaraista. Helposti1300 € verovapaasti. Kela:n tiedote.
Helposti on vahva sana, kun takuueläkettäkään ei huvikseen kellekään makseta. Ja meissä myös on perheellisiä.
Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista eli työmarkkinatuki on 580 netto.
Vierailija wrote:
Luojan kiitos mä en ole enää Työkkärin kokeilujen pyörityksessä. Eläkettä en saa kuin 700 työeläkettä js siihen 250 päälle vanhuuseläkettä, että takuu täytyy. En pärjää.
Asumistukea en saa enää, olen kysynyt. Onneksi ei ole velkoja, vuokra 730. Muut pikkukulut päälle.
Kaurapuurolla ja perunalla suurin piirtein elelen. Kaksi lääkittävää kroonista sairautta. Ikää 66.
Ihmettelen, miksi et saa asumistukea? Oletko selvittänyt sen perusteellisesti ja kannattaa käydä henk.kohtaisesti Kelan luukulla.
Laske uudelleen. En millään saa eläkeoloaikaa pidemmäksi kuin koko elämän töissä käynyt jos on ollut vaikka 45v.töissä ja eläkkeelle päässyt 64v.
Eläke 1300 euroa
korotus 6 prosenttia 78 euroa
veronkorotus 0,0052 kertaa 1378 euroa on 7,17 euroa
Vierailija wrote:
Ja kenen etu on, että köyhät tappelevat keskenään? Kokoomuksen.
Jokaisesta tulee aikanaan eläkeläinen. Muistakaapa silloin kateus, jota tunsitte nyt.
Nuorille voi olla vaikeaa kuvitella sitä aikaa, kun itse pääsee eläkkeelle. Opinnot lainapainotteisia, opiskelemaan pääsy vaikeampaa ja viimeisimpänä tämä ensiasunnon verovapauden poisto. Esimerkiksi nykyisen hallituksen ratkaisuihin kannattaa perehtyä. Ja asialla on siksi merkitystä, että nyt työelämässä olevat rahoittavat eläkkeellä olevien eläkkeet. Mm. Yle kirjoittanut 2019, että itse maksettu eläke on ihan harhaluuloa, jotta täälläkin keskustelussa esiintyy.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Takuu eläkeläisille edes joku vero. Jos ei ole vammainen tms. 930€ verotta + asumistuki ja ehkä harkinnanvaraista. Helposti1300 € verovapaasti. Kela:n tiedote.
Helposti on vahva sana, kun takuueläkettäkään ei huvikseen kellekään makseta. Ja meissä myös on perheellisiä.
Niin on pientä työeläkettäkin saavista yksinhuoltajia. Minulla on myös erityisnuori, en saa enää edes laosikorotusta iän puolesta eläkkeeseen lapsesta, en myöskään lapsilisää, yleistä asumistukea leikataan, sentään nuoren satasen vammaistuki nousee muutaman euron, elatustuki ei nouse ja nyt nämä vihreiden paskapäät on sitä mieltä että meillä eletään liian leveästi. Turha tulla jeesustelemaan nuorista ja heikompi osaisista kun ovat hallituksen seuraan liittyneet pieksemään niitä IHAN KAIKKEIN heikoimmassa osassa olevia!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Luojan kiitos mä en ole enää Työkkärin kokeilujen pyörityksessä. Eläkettä en saa kuin 700 työeläkettä js siihen 250 päälle vanhuuseläkettä, että takuu täytyy. En pärjää.
Asumistukea en saa enää, olen kysynyt. Onneksi ei ole velkoja, vuokra 730. Muut pikkukulut päälle.
Kaurapuurolla ja perunalla suurin piirtein elelen. Kaksi lääkittävää kroonista sairautta. Ikää 66.
Ihmettelen, miksi et saa asumistukea? Oletko selvittänyt sen perusteellisesti ja kannattaa käydä henk.kohtaisesti Kelan luukulla.
Kelassa saivarrelleet. Ei hän asumistukea saakaan vaan saisi eläkkeensaajan asumistukea jos hakisi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi AP pilkkaa eläkeläisiä?
Suomalaisilla on tapana pilkata loisia.
Jos on työstä saamillaan ansioilla elättänyt itsensä yli 40 vuotta ja maksanut eläkemaksunsa ja veronsa jokaikisestä markasta ja eurosta, ei ole loinen eläkeläisenä.
Stämmer inte, då ni var två som betalade för en. Då ni inte förökade er, är det nu en som betalar för två. Summorna blir väldigt olika och de som nu betalar för er, fyrdubbelt, får bara hälften av det ni får. Mera käpprätt åt fittan kan inte ett pensionssystem vara. Varför någon av dagens betalare går med på det är en gåta för en, medan det att Finland leder emigrations tabellen för bildade ter sig självklart.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja kenen etu on, että köyhät tappelevat keskenään? Kokoomuksen.
Jokaisesta tulee aikanaan eläkeläinen. Muistakaapa silloin kateus, jota tunsitte nyt.
Nuorille voi olla vaikeaa kuvitella sitä aikaa, kun itse pääsee eläkkeelle. Opinnot lainapainotteisia, opiskelemaan pääsy vaikeampaa ja viimeisimpänä tämä ensiasunnon verovapauden poisto. Esimerkiksi nykyisen hallituksen ratkaisuihin kannattaa perehtyä. Ja asialla on siksi merkitystä, että nyt työelämässä olevat rahoittavat eläkkeellä olevien eläkkeet. Mm. Yle kirjoittanut 2019, että itse maksettu eläke on ihan harhaluuloa, jotta täälläkin keskustelussa esiintyy.
Studera färdigt och emigrera. Så gör väldigt mången vettig finländare som har efterfrågan utomlands. Det är en minoritet bland dagens studerande.
Annetaan niille ilmaista kahvia ja vaippoja.
Vierailija wrote:
Kansaneläke ja takuueläke maksetaan valtion varoista. Työeläkkeet rahoittaa eläkerahastot ja työntekijät maksamalla työeläkemaksuja. Valtion eläkkeitä kun leikkaa pienenee valtion menot ja työeläkkeitä leikkaamalla pienenee valtion tulot. Onko nyt tarpeeksi yksinkertaisesti selitetty?
Visst är det det. Jag gav tummen upp fast det mest centrala saknas. De som jobbar nu betalar pensionerna för dem som är pensionerade nu.
Hade de som är pensionerade nu betalat sina egna pensioner så skulle inget problem finnas. Tyvärr så röstade ni för ett system där ni betalar halva eller fjärdedels avgifter och mera eller mindre sket i att föröka er. Er lycka heter Lasse Laatunen som samlade en bunt ännu äldre typer än sig själv och genomförde den stora pensionssvindeln. Nu lever ni på andras bekostnad och de som betalar för er (andras barn) hatar er.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomessa on enemmän alle 30v eläkeläisiä kuin yli 90 v eläkeläisiä. Mietipä sitä! Juhlamokat monella nuorella housuissa vai mitä yritit sanoa?
Suomessa on miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä joista vanhuuseläkkeellä miljoona neljäsataa tuhatta.
Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Vuokra-asunnoista on Suomessa iso ylitarjonta.
Ai tämäkin höyrypää on jo hereillä. Usko jo, että tämän litanian osaa jokainen ulkoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hän joka on tehnyt elämänsä ajan töitä,monet reilusti yli 40v,jäädessään eläkkeelle ei ole loinen. Ja usein pienellä eläkkeellä pärjäävät. Itselläni ei mitään tukia ja nettoeläke 1300, tuo summa jää kun maksaa verot ja elinajanodote maksun,joka kuukausi. Pärjään.
Koko elämänsä ajan? Varsinkin suurten ikäluokkien edustajat ovat jääneet aikaisin eläkkeelle ja nostavat eläkettä vupsikymmeniä. Monella jäänee työura jäädä lyhemmäksi kuin ”eläkeura”.
Mistä tulee tuo luulo aikaisin eläkkeelle jäämisestä? Olen 1946 syntynyt ja eläkkeelle pääsin 64 vuotiaana ihan pykälien mukaan. Eri asia, jos palomiehet, kapiaiset, lentäjät ovat pääaseet nuorempina. Se on johtunut työn luonteesta. Melkein 42 vuotta olin työelämässä, että laske siitä, miten "eläkeura" voi olla pitempi kuin työura. Pösilö.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kansaneläke ja takuueläke maksetaan valtion varoista. Työeläkkeet rahoittaa eläkerahastot ja työntekijät maksamalla työeläkemaksuja. Valtion eläkkeitä kun leikkaa pienenee valtion menot ja työeläkkeitä leikkaamalla pienenee valtion tulot. Onko nyt tarpeeksi yksinkertaisesti selitetty?
Visst är det det. Jag gav tummen upp fast det mest centrala saknas. De som jobbar nu betalar pensionerna för dem som är pensionerade nu.
Hade de som är pensionerade nu betalat sina egna pensioner så skulle inget problem finnas. Tyvärr så röstade ni för ett system där ni betalar halva eller fjärdedels avgifter och mera eller mindre sket i att föröka er. Er lycka heter Lasse Laatunen som samlade en bunt ännu äldre typer än sig själv och genomförde den stora pensionssvindeln. Nu lever ni på andras bekostnad och de som betalar för er (andras barn) hatar er.
Niin, se eläkemaksu on se raha mitä sinä maksat ns. itsellesi ja saat sen sitten eläkkeellä takaisin kun joku muu makselee eläkettäsi. Sitten kun on sinun vuorosi niin sinua ei haittaa millään tavalla, että joku on töissä maksamassa eläkettäsi, mutta koska uskot niin vahvasti omaan erityisyyteesi että sinun ei tarvitse antaa muille mitään, mutta voit velvoittaa muut elättämään lopulta kuitenkin itsesi haluat nyt olla tekemättä velvollsuuttasi ja nuriset siitä.
Nyky nuoriso jää tosi pienelle eläkkeelle,
tässä maassa pysyvästi jatkuvan työttömyyden
takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi AP pilkkaa eläkeläisiä?
Suomalaisilla on tapana pilkata loisia.
Jos on työstä saamillaan ansioilla elättänyt itsensä yli 40 vuotta ja maksanut eläkemaksunsa ja veronsa jokaikisestä markasta ja eurosta, ei ole loinen eläkeläisenä.
Lisäksi en ole ainoa, joka on maksanut yksityiseen eläkekassaan koko työuransa ajan ja saa suuren osan eläkkeestään sieltä. Tätähän ei ns jonnet tiedä.🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hän joka on tehnyt elämänsä ajan töitä,monet reilusti yli 40v,jäädessään eläkkeelle ei ole loinen. Ja usein pienellä eläkkeellä pärjäävät. Itselläni ei mitään tukia ja nettoeläke 1300, tuo summa jää kun maksaa verot ja elinajanodote maksun,joka kuukausi. Pärjään.
Koko elämänsä ajan? Varsinkin suurten ikäluokkien edustajat ovat jääneet aikaisin eläkkeelle ja nostavat eläkettä vupsikymmeniä. Monella jäänee työura jäädä lyhemmäksi kuin eläkeura.
Mistä tulee tuo luulo aikaisin eläkkeelle jäämisestä? Olen 1946 syntynyt ja eläkkeelle pääsin 64 vuotiaana ihan pykälien mukaan. Eri asia, jos palomiehet, kapiaiset, lentäjät ovat pääaseet nuorempina. Se on johtunut työn luonteesta. Melkein 42 vuotta olin työelämässä, että laske siitä, miten "eläkeura" voi olla pitempi kuin
Näin on.,olen s 49 ja 65 oli eläkeikä ja vakituisia töitä tehnyt 15 v alkaen. Eläkelasku alkoi 23 v. Työ ohella opiskeltu ja lapset hoidin olemalla pois töistä ja tälätä ajalta ei mitään tukia saanut eikä aikaa lasketa eläkkeeseen.
Monen eläke jäänyt pieneksi, jos on useampia lapsia kotona hoianut, kun pienipalkkaisena ei ole ollut varaa yksityiseen hoitopaikkaan japäiväkotipaikat menivielä köyhemmille .
Vierailija kirjoitti:
Aloitukseesi en osaa ottaa kantaa, mutta kenelläkään ei ole niin kiire, kuin eläkeläisellä.
Heillä on loputtomiin aikaa, mutta esim. puhelinjonottamisesta valitetaan. Mystistä.
Jos omistaa aivot, niin ei ole mitään mystistä jonotuksen arvostelusta, jos se maksaa. Siihen voi mennä koko päivän ruokaraha.
Inflaatio oli vuonna 2022 7,5 prosenttia. Indeksikorotus ei aivan tätä korvaa.