Eläkeläisten logiikasta
Kun eläkkeitä korotetaan 5,7 %, eläkeläiset julistavat palstalla joukolla, että se ei vaikuta elämään millään tavalla. Kun Atte Harjanne ehdottaa, että eläkkeiden verotusta kiristettäisiin vaivaiset 0,52 %-yksikköä, eläkeläisiltä pärähtää Juhla Mokka -ripulit vaippoihin ja armoton ulina alkaa.
Kommentit (100)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Irtisanomissuojaa heikennetään.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa, sitä saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto kuukaudessa.
Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää vuoden päästä.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Ikäsidonnaisuudet poistetaan työttömyyskorvauksista eli koskee myös 58-vuotiaita irtisanottuja.
Onko sinulla ylivoimaisia vaikeuksia pysyä aiheessa, vaikka alkuperäinen viesti näkyy joka sivun yläreunassa?
Trade Hönö Tiaisen aivot on katsos ohjelmoitu aina samalle radalle. Hönö-aivot.
Tietenkin se hieman vaikuttaa elämään, tosin verotus on ankarampaa kuin työssäkäyvillä, niin varsinkin isommissa eläkkeissä voi jäädä miinuksen puolelle, vaikka bruttoeläke nouseekin.
Tämä lakihan tehtiin aikoinaan Lipposen ollessa pääministerinä, että jos inflaatio nousee tarpeeksi, että elinkustannukst nousevat, niin eläkkeitä korjataan indeksillä.
20 vuoteen ei mitään tapahtunut, koska esim. ruuan hinta vain laski koko ajan.
Kun tuli tämä lama ja inflaatio laukkasi ylös, tuo vanha indeksipykälä nousi esiin ja siksi eläkkeet nyt nousevat noin paljon, eli ostovoima ei siitä nouse, koska kaikki on kallistunut.
Tuota lakia on meinattu purkaa monta kertaa tarpeettomana, mutta jotenkin se jäi vain tekemättä, eikä uskottu ennen tätä lamaa, että inflaatio nousisi noin huikeaksi.
Vierailija wrote:
Tietenkin se hieman vaikuttaa elämään, tosin verotus on ankarampaa kuin työssäkäyvillä, niin varsinkin isommissa eläkkeissä voi jäädä miinuksen puolelle, vaikka bruttoeläke nouseekin.
Tämä lakihan tehtiin aikoinaan Lipposen ollessa pääministerinä, että jos inflaatio nousee tarpeeksi, että elinkustannukst nousevat, niin eläkkeitä korjataan indeksillä.
20 vuoteen ei mitään tapahtunut, koska esim. ruuan hinta vain laski koko ajan.
Kun tuli tämä lama ja inflaatio laukkasi ylös, tuo vanha indeksipykälä nousi esiin ja siksi eläkkeet nyt nousevat noin paljon, eli ostovoima ei siitä nouse, koska kaikki on kallistunut.
Tuota lakia on meinattu purkaa monta kertaa tarpeettomana, mutta jotenkin se jäi vain tekemättä, eikä uskottu ennen tätä lamaa, että inflaatio nousisi noin huikeaksi.
Työssäkäyvät maksavat verojen lisäksi eläkemaksua 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja työttömyysvakuutusmaksua 1,5% ja sairasvakuutusmaksua 1,5%.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia. Työttömillä on lapsia ja 90000 työtöntä on työkokeiluissa, palkkatukitöissä, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla.
Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä työkokeilussa hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa ja toimistotöissä kaupungin yksiköissä jne.
Eläkettä ei kerry, ei ole työterveyshuoltoa, mutta Kela vaatii sairaslomalatodistuksen. Jos ei suostu työkokeiluun niin tulee karenssi.
Kun minä olin sairaalassa työkokeilussa työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä niin joku eläkeläinen pyysi, että auttaisin häntä ilmoittautumaan sairaalaan. Luuli minua varmaan hoitajaksi, kun minulla oli siniset hoitajan vaatteet.
Vierailija wrote:
Työeläkkeet maksaa työeläkeyhtiöt eikä valtio.
Suurimman osan maksaa työntekijät eläkemaksuina. Ei työeläkeyhtiöt maksa juuri mitään.
Vierailija wrote:
Kun minä olin sairaalassa työkokeilussa työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä niin joku eläkeläinen pyysi, että auttaisin häntä ilmoittautumaan sairaalaan. Luuli minua varmaan hoitajaksi, kun minulla oli siniset hoitajan vaatteet.
Työttömiä on myös kuntouttavassa työtoiminnassa toimistotöissä sairaalan arkistossa.
Takuu eläkeläisille edes joku vero. Jos ei ole vammainen tms. 930€ verotta + asumistuki ja ehkä harkinnanvaraista. Helposti1300 € verovapaasti. Kela:n tiedote.
Ja kenen etu on, että köyhät tappelevat keskenään? Kokoomuksen.
Jokaisesta tulee aikanaan eläkeläinen. Muistakaapa silloin kateus, jota tunsitte nyt.
Vierailija wrote:
Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä työkokeilussa hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa ja toimistotöissä kaupungin yksiköissä jne.
Eläkettä ei kerry, ei ole työterveyshuoltoa, mutta Kela vaatii sairaslomalatodistuksen. Jos ei suostu työkokeiluun niin tulee karenssi.
Tervettä ja täysin työkykyistä ei voi määrätä työkokeiluun. Se on vajaakuntoisia varten ja yksi vaihe matkalla joko kuntoutumiseen tai työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija wrote:
Hän joka on tehnyt elämänsä ajan töitä,monet reilusti yli 40v,jäädessään eläkkeelle ei ole loinen. Ja usein pienellä eläkkeellä pärjäävät. Itselläni ei mitään tukia ja nettoeläke 1300, tuo summa jää kun maksaa verot ja elinajanodote maksun,joka kuukausi. Pärjään.
Koko elämänsä ajan? Varsinkin suurten ikäluokkien edustajat ovat jääneet aikaisin eläkkeelle ja nostavat eläkettä vupsikymmeniä. Monella jäänee työura jäädä lyhemmäksi kuin ”eläkeura”.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tervettä ja täysin työkykyistä ei voi määrätä työkokeiluun. Se on vajaakuntoisia varten ja yksi vaihe matkalla joko kuntoutumiseen tai työkyvyttömyyseläkkeelle.
Kenet tahansa voi määrätä työkokeiluun. Nyt tehdään juuri uudistusta, että voidaan määrätä työkokeiluun jo heti työttömyyden alussa. Lisäksi toimeentulotukeen tulee työvelvoite
Ihmisillä usein tuntuu jäävän sisäistämättä mitä tarkoittaa sana vakuutus. Palkoista maksetaan eläkkeen sekä työttömyyden varalta vakuutusmaksua. Kun ihminen jää työttömäksi, vakuutus realisoituu. Sama tapahtuu eläkkeelle jäännin kohdalla.
Ihan esimerkkinä; ei kai kukaan vakuutustarkastajalle selitä tulipalon tuhottua kotitalon, ettei vakuutuskorvausta tarvitse maksaa, koska... niin miksi ei? Entä naapurin polkupyörän kohdalla, kun tämä on varastettu. Ei tarvitse korvata, koska...?
Yrittäkää ymmärtää mikä on vakuutus. Olen itse tk-eläkkeellä. En saletisti minnekään ole tienannut eurojani, mutta kohdallani vakuutus realisoitui. "Sori siitä..." -A. Stubb
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kenet tahansa voi määrätä työkokeiluun. Nyt tehdään juuri uudistusta, että voidaan määrätä työkokeiluun jo heti työttömyyden alussa. Lisäksi toimeentulotukeen tulee työvelvoite
Mä olin AMK tutkinnolla työkokeilussa.
Perikuntien asuntoja ei saa myytyä mihinkään, koska nuoremmassa sukupolvessa moni ei saa edes lainaa.
"Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille"
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Luojan kiitos mä en ole enää Työkkärin kokeilujen pyörityksessä. Eläkettä en saa kuin 700 työeläkettä js siihen 250 päälle vanhuuseläkettä, että takuu täytyy. En pärjää.
Asumistukea en saa enää, olen kysynyt. Onneksi ei ole velkoja, vuokra 730. Muut pikkukulut päälle.
Kaurapuurolla ja perunalla suurin piirtein elelen. Kaksi lääkittävää kroonista sairautta. Ikää 66.
Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun 690 maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80
Pidemmän aikavälin vertailussa palkat ovat kuitenkin nousseet selvästi eläkkeitä nopeammin. Eläketurvakeskuksen mukaan työeläkeindeksi nousi vuosina 1995–2022 yli 57 prosenttia. Samaan aikaan ansiotasoindeksi nousi lähes 115 prosenttia. Reaalinen nousu palkoissa oli tuona aikana 38 prosenttia ja eläkkeissä vain prosentin.