Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko muita pienikokoisia vauvoja, joiden kasvua seurataan tarkasti? onko tutkimuksia tehty?

30.12.2006 |

Meillä on tyttö, jolla 8 kk neuvolassa mitat 68 cm ja 7270 g. Paino on noussut tasaisesti, vaikka hoikka onkin. Pituuskasvu sen sijaan hidastunut pikkuhiljaa. Muutamana viimeisenä kuukautena tyttö on kasvanut 1,5 cm kuussa, viimeksi 2 cm. Me vanhemmat olemme pitkiä, minäkin jopa 176 cm. Muutkaan sukumme naiset eivät ole lyhyitä, vaan keskimäärin 165 - 170 cm pitkiä. Tytön isoveli on keskimittainen ja hoikka. Joten mikään geneettinen juttu tämä tuskin on? Toistaiseksi ei ole mitään tutkimuksia tehty, vaikka viimeksi niitä jo mietittiin. Huolestuttaa, mistä voi olla kyse. Muuten tyttö on todella iloinen, virkeä ja hyvin kehittynyt lapsi.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en enää kuuluisi vauvapalstalle, mutta pistäydyin täällä ja on pakko vastata, kun meillä on ollut aivan samanlainen tilanne, eli virkeä ja tyytyväinen mutta pieni ja pituuteensa nähden hoikka tyttö.

Ensinnäkin syytä huoleen ei todennäköisesti ole, jos lapsi kerran on tyytyväinen. Allergiat testattiin meilläkin, mutta mitään ei löytynyt. Yleensä allergiat oireilevat muutenkin kuin kasvun hitautena, samoin kilpirauhasjutut. Eli jos lapsesi on iloinen, jaksaa touhuta ja syö normaaliin tahtiin, hän on mitä todennäköisimmin täysin ok.

Meidän tyttömme oli 8-kuisena 67 senttiä ja 7130 grammaa. Nyt 1v6kk iässä kotimittausten mukaan noin 80 senttiä ja 9,5 kg. Eli kovasti on kasvanut ja ehtii vielä kasvakin. Mulle oikeastaan vasta vauvavuoden taaksen jäätyä on sisäistynyt se, että lapsen hoikkuus tai pienuus ei todellakaan ole negatiivinen määre, vaan on ihan ok olla esim. laiha lapsi, jos sitä on luonnostaan. Vauva-aikana pidin ihanteena pulleita ja vantteroita ikätovereita, mutta nykyään osaan rehellisesti ajatella, että myös pieni on kaunista : )

Nyt odotan toista lasta ja huomaan salaa toivovani, että hän olisi yhtä sirppana kuin esikoinen - jos nimittäin häntä pitää kanniskella yhtä paljon kuin tyttöä ensi kuukausina, valitsen mieluiten kevyen kuin painavan vauvan ; )

Vierailija
2/14 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kk ikäinen tyttö, joka oli syntyessään normaalikokoinen(50 cm ja 3585 g) mutta on kasvanut hitaamman puoleisesti. 4 kk-neuvolassa mitat olivat 62 cm ja 5370 g, huomenna on 5-kk-neuvola ja jännityksellä odotan, että saataisiinko jo lopettaa painokontrolleissa ravaaminen, ainakin silmämääräisesti on mielestäni tyttö hieman pulskistunut. Minäkään en ole ollut ollenkaan huolissani, koska tyttö on tyytyväinen, iloinen ja nukkuu hyvin. On tosi sirorakenteinen, mieheni sisko ja äiti ovat molemmat sellaisia 45-kiloisia, joten olen vaan ajatellut, että tyttö on sieltä perimänsä saanut. Todella toivon, ettei meidänkään tarvitse mihinkään tutkimuksiin mennä, mutta hyvähan se tietenkin on, että suljetaan pois allergiat ym. Nautitaan näistä sirppanoistamme, ei ainakaan hartiat kipeydy niin paljoa kuin isompien vauvojen kanssa!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymämitat oli 2.6 kg 45 cm. SD-3 käyrällä ja siellä edelleen. Nyt pituutta on 67 cm ja painoa 6.2 kg. Eli ei ihan " normaalin" painoinen.

Me ollaan oltu tarkassa seurannassa. Ensimmäiset kuukaudet käytiin neuvolassa joka viikko, sitten noin 4 - 5kk iässä siirryttiin kerran kuussa käynteihin. Meillä tosin tuo kaikki johtuu siitä, että " jouduttiin" sairaalan syyniin kun poika sairastui hieman syntymänsä jälkeen virtsateiden tulehdukseen. Hänellä on todettu lievä kehitysviivästymä, jota ollaan nyt kovasti otettu kiinni fysioterapeutin ohjein. Kaiken maailman tutkimuksia on tehty, mutta ei allergiatutkimuksia, ne sain pyydettyä neuvolalääkäriltä. On tutkittu ultraäänellä ja magneettikuvaukseen ollaan vielä menossa reilun viikon päästä.

Poika on siro ja pieni, mutta oikea hangon keksi ja kovasti yrittää liikkeelle päästä. En ole itse yhtään huolissani.

Vierailija
4/14 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hidastua, onko käyrä käyttäytynyt jotenkin poikkeavasti? meidän 15.5 kk ikäinen tyttö on 8.3 kg ja 72 cm, en ole huolissaan eikä meidän lastenlääkärimmekään ole, sanoo vain pienikasvuiseksi (kasvanut koko ajan ihan käyrän mukaisesti, mutta on pienempi kuin useimmat ikätoverinsa). En asu Suomessa, vaan USA:ssa, mutta pitäisin kyllä meidän terveydenhuoltoamme täällä asiantuntevampana kuin Suomen neuvoloita (sorry vaan, älkää vetäkö hernettä nenään), omalääkärimme on lastenlääkäri, jolla siis käymme joka kerta.

Vierailija
5/14 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin sairaalassa lastenpolilla tutkimuksissakin, kun kasvu pysähtyi puolivuotiaana kokonaan. Ravitsemusterapeutilla, verikokeissa ja lastenlääkärillä käytiin useampaan kertaan. Ja tietysti allergiatesteissä.

Tyttö oli 8kk neuvolassa täsmälleen samankokoinen kuin 6kk neuvolassa. Ja juuri sen takia kiireellä tutkimuksiin mentiin, kun pituutta ei ollut tullut kahteen kuukauteen milliäkään. Ensimmäiset 6kk kasvoi, vaikkakin hitaasti. Kun puolivuotiaana rupesi syömään kiinteitä, niin kasvu pysähtyi. Imeytymishäiriö oli ainoa, mikä löytyi syyksi huonolle kasvulle.

1v neuvolassa mitat oli 70cm ja 7300g. Tuo imeytymishäiriökin korjaantui ajan kanssa ja nyt tuo on ihan normaalin kokoinen kohta 3v reipas tyttö :)

Myös vanhempi tyttö on joutunut käymään aina pituuskontrolleissa. Hän oli myös 1v 70cm. 2v 80cm, 3v 90½cm, 4v 96cm ja nyt 5v ja 99cm.

Vierailija
6/14 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö oli 6 kk 65,5 cm ja 7180 kg

8 kk 68,5 cm ja 8145 kg

10 kk 72,6 cm ja 8435 kg

Eli pituuskasvu on ollut välillä 6 kk-10 kk, 1,5 cm-2 cm kuukaudessa. Eikä ole ollut neuvolassa mitään puhetta, että kasvaisi hitaasti tms. Minusta 4 cm/2 kk mikä oli viimeksi tullut lisää, oli tosi paljon ;) Eihän tyttö ole kovin pitkä, minä kuitenkin 171 ja mies 184, mutta ymmärtääkseni " keskimääräinen" .

Vertailukohtaa: Erään ystäväni tyttö oli 1-v. ikäisenä 69 cm pitkä, nyt 2,5 v ikäisenä käyttää 80-86 vaatteita, pituudesta en ole varma, mutta painoa ehkä just vähän yli 10 kg. Häneltä on tutkittu kilpirauhasarvoja ja jotain muutakin, mutta ihan terveeltä vaikuttaa, joskin tosi pieneltä. Pikkuveljensä on nyt 10 kk ikäisenä painavampi (melkein 11 kg) ja n. 73 pitkä, eli vaihtelu saman perheen lapsilla aika iso.

Vierailija
7/14 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö oli 7kk neuvolassa 6650g ja 66cm. Koko ajan kasvanut hitaasti. Ensi kerralla lääkärineuvola ja katotaan sitten mitä hän sanoo. Pulauttelua on jonkin verran. Välillä kyllä huolestuttaa kun meidän keskimmäinen (2,5v) kärsii refluksi-jutuista. Sai lääkkeet kuukausi sitten ja tuntuu että ei paljoa ole auttanut. Kun hän oli jotain 8kk paino alkoi putoamaan ja kasvua ei tullut n.3kk yhtään. Sairaalassa vietti viikon ja tutkittiin kaikki mahdolliset ja mitään ei löytynyt mistään. Toivottiin kovasti että kun oppii kävelemään niin loppuisi pulauttelu mutta ei loppunut. Tuossa vaiheessa kyllä siirryttiin purkkiruoasta kotiruokaan. Silloin ei enää ulos asti ruoka tullut mutta suuhun nousee edelleen. Helmikuussa kontrolloidaan taas. Pelottaa vaan jos tytölläkin sama vaiva. Esikoisella taas ei ole ikinä ollut ongelmia kasvun suhteen. Niin, tähän asti siis meidän tyttöä ei ole tutkittu mitenkään.

Vierailija
8/14 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyessään oli 3400g ja 49cm alussa kasvoi tasaisesti ja hyvin.Sitten painon nousu pysähtyi ja lopulta poika laihtui.

5kk mitat ovat 5250g ja 61cm Nyt painoa on tullut 30g viikossa.Ei paljoa, muttei sentään ole laihtunut.

Kiinteät ollaan aloitettu mutta vielä ainakaan niillä ei ole ollut vaikutusta kasvuun.

Meillä oma lääkäri laittoi lähetteellä keskussairaalaan lastenpolille. Siellä lääkäri tutki huolellisesti ja verikokeet otettiin(oli kyllä kauhea kokemus, sekä äidille että pojalle) Osastolla oltiin yksipäivä syöttöpunnituksissa ja hoitajisen vahdittavana että miten poitsu syö.

Kaikki oli kunnossa, mitään vikaa ei pojasta löydy.Ainoastaan se että on pieni.

Lyhyt on, mutta niin olen minäkin ja isosisko.Tuollainen kevyt pikkupirpana.

Nyt sitten saa kaksi kiinteää ateriaa päivässä joissa on öljylisä. Lihat aloitetaan piakkoin.

Rintaa saa niin paljon kuin haluaa.Korvikettakin käskivät antaa, mutta kun poika ei huoli sitä...

Neuvolassa käydään nyt kahdenviikon välein painokontrolleissa ja toivotaan että jätkä alkaisi vähän paremmin kasvaa. Muuten laittavat sieltä lähetteen uudestaan lastenpolille, sitten en tiedä mitä olisi seuraavaksi edessä.

Vierailija
9/14 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pienikokoinen tyttö, 8kk mitat 7,4kg ja 68,5cm, 10kk mitat 7,7kg ja 70cm.Sinänsä mitat ovat ok, mutta tytön kasvukäyrät menevät alaspäin kuin lehmänhäntä. Esikoinen kasvoi tasaisesti +1-käyrällä.

Tytön pituus on tippunut syntymästä lähtien +0,8-käyrältä -1,4-käyrälle. Neuvolanterkka vakuuttelee, että kaikki on kunnossa,mutta mua huolestuttaa, koska me molemmat vanhemmat olemme pitkiä (170cm ja yli 190cm) ja kasvu hidastuu kokoajan. Nyt terkka lupasi mun puhelinsoiton jälkeen näyttää kasvukäyrät lääkärille.

Tyttö on tosi pirteä paketti ja hienosti kehittynyt. Voihan olla, että pituusgeenit ovat perityneet esim. isovanhemmilta. Silti haluan lääkärin mielipiteen kasvukäyriin.

Vierailija
10/14 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan vanhemmat saavat ola aika sitkeitä lastensa puolesta puhujia. Olen aina luullut, että vauvojen kasvamatomuudesta oltaisiin tosi huolissaan, en tiedä onko meidän kohdalle sattunut vaan huonot lääkärit ja terveydenhoitajat, mutta alkaa tuntua, ettei ketään kiinnosta.

Meillä siis puolivuotias poika, jolle on tullut neljään kuukauteen painoa 300g ja pituutta 1cm. on siis käytännössä samankokoinen kuin kaksi kuisena. Vauva syö mielestäni ihan hyvin, mutta pulauttelee ja oksentelee paljon. Vanhemmat molemmat pitkiä, samoin isommat sisarukset. Saatiin lähete lastenpolille, lääkäri katsoi vauvaa, kehoitti lopettamaan yösyötöt ja sanoi uskovansa pojan siitä kasvavan.

Tulin itkien ulos lääkäristä, olin jo aika huolestunut vauvan tilanteesta ja odottanut tuota lääkäriaikaa monta viikkoa ajatelen, että jotain syytä löytyy. Aikaisemmin oli yksityinen lastenlääkäri tutkinut kilpirauhasarvot, jotka ok.

Soittelin neuvolaan, josta kehoitettiin tulemaan puntariin taas kuukauden kuluttua. Eli se siitä tarkkailusta ja avusta. Onneksi meillä on pojalle vakuutus, ja nyt tilasin hänelle ajan allergialääkäritä, haluan sulkea tuon vaihtoehdon pois. polin lääkäri oli sitä mieltä, ettei voi olla allergiaa, kun ei viidellä isoveljelläkään ole. Nyt vauva kyllä jo oireilee ihollaankin, joten minä kyllä itse epäilen vahvasti jotain allergioita.

Mutta saa olla tosiaan itse aika sitkeä apua etsiessään, ei sitä meille kukaan ainakaan tarjoile.

Toivottavasti teillä asiat rullaavat paremmin.

Vierailija
11/14 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lapsi täysimetyksellä pitkään ? Imetätkö vielä ? Täysimetettyjen kasvukäyrä on erityisesti painon suhteen erilainen. Imetetyt ovat selvästi korvikeruokittuja hoikempia.

Ei se pituus välttämättä periydy suoraan, eivätkä muuten mitkään muutkaan ominaisuudet.

Jotkut myös kasvavat vauvoina hitaammin ja myöhemmin nuoruudessa nopeammin.

tässä keskimääräinen kasvukäyrä ( korvikeruokitut mukana)

http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/

Vierailija
12/14 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siskoni kasvikäyrä oli " hidas" ja hän joutui tutkimuksiin, sieltä selvisi keliakia eli vilja-allergia. (tai ei ne ihan sama asia taida olla)

Minutkin kiidätettiin kuulemma yksivuotiaana tutkimuksiin koska olin superpieni. Alta 70cm vuoden ikäisenä. Mutta mitään erikoista ei löytynyt...ja nyt olen melko pitkä nainen 172cm

Vierailija
13/14 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä kuulla, että vauvana pienikasvuinen voi olla kuitenkin ihan normaalikokoinen aikuisena. Toisaalta ei kai se pieni koko maata kaada, mutta lähinnä mietityttää, että ei kai taustalla ole jotain sairautta. Allergioista tms. ei ole ainakaan mitään merkkejä (ei siis mitään muita oireita). Muutenkin on kovin virkeä ja touhukas tyttönen.

Joku kysyi imetyksestä. Imetän edelleen aika paljon, korvikkeita en ole antanut, paitsi maitopohjaisia puuroja ja jugurtteja. Täysimetin 4,5 kk ja sitten alettiin antaa lisäruokaa juuri tuon kasvun takia. Mutta oikeastaan vasta nyt tyttö on alkanut kunnolla syödä, joten en usko lisäruokien paljon vielä kasvuun vaikuttaneen.

10-kuisena meillä on kontrolli. Toivottavasti siihen mennessä olisi kasvua tullut reilummin. Lapsen pituus saa kuulemma poiketa 2,5 keskihajontaa vanhempien pituuden perusteella lasketusta odotuspituudesta. Meidän tytön odotuspituus on reilusti yli keskiarvon ja nyt siis raahataan jossain alakäyrillä.

Vierailija
14/14 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi viikollla 8kk neuvola, mutta 7kk tyttö oli 65,5cm ja 6550g eli siro ja hoikka on :) Kun syntyi (täysiviikkoisena) oli 2,3kg ja 45cm. Aluksi emme siis olleet millään käyrällä, nyt on sentään saavutettu jo joku alin käyrä!

En ole kyllä ollut missään vaiheessa huolissani, ja neuvolantäti on sanonut, että tyttö kasvaa omaa tahtiaan mutta ruokaa saa antaa niin paljon kuin vain syö. Ja hän syö 5x päivässä hyvin, kokonaisia pilttipurkkejakin. Vähän pulauttelee, ei paljon. Imetän vielä, ja öisin hän syö noin 4 kertaa, mikä on kyllä omia öitäni ajatellen aika paljon.

Itse olen pienikokoinen, joten luulen, että se on perinnöllistä.

Mutta kiva kuulla, että hän ei ole ainoa pikkuinen!