IS:"Kellojen siirtämisestä luopuminen siirtyy".
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009949092.html
Eiks helpompi olis kääntää niitä viisareita ?
Mitä mieltä noin yleisesti ? Normaali-aika on talvi-aika.
Kommentit (58)
Kyllä suomalaisilla menee hyvin, kun elämän suurin vastoinkäyminen on kello siirtäminen kahdesti vuodessa.
Se on talvella normaaliaikaan työssäkäyvällä ihan sama siirretäänkö vai ei kun pimeää on kun töihin lähtee ja pimeää on kun töistä tulee. Ihan naurettavaa hifistelyä ja aiheuttaa vaan ylimääräistä vaivaa ja muita epävarmuuksia jos ei nyt joku kello satukaan päivittymään.
Valittajien pitäisi kokeilla vuorotyötä, missä kelloa siirretään 8 tunnilla joka viikkoo :-)
Sitä kun hetken tekee, niin alkaa lähinnä naurattaa, kun joillain 1 tunnin siirtäminen puolen vuoden välein käy muka ylivoimaiseksi. Voin sanoa että ei tunnu missään.
Vierailija wrote:
Kukahan pässi tuon kesäajan silloin keksi? Miksi Suomi ei voinut pysyä normaalissa ajassa?
Palautetaan kuolemantuomio, ja kesäajan keksijälle heti.
Suomen tuottavuus romahtanut tuon takia. Ja syntyvyys. Katsokaa vaikka tilastoja.
Vierailija wrote:
Valittajien pitäisi kokeilla vuorotyötä, missä kelloa siirretään 8 tunnilla joka viikkoo :-)
Sitä kun hetken tekee, niin alkaa lähinnä naurattaa, kun joillain 1 tunnin siirtäminen puolen vuoden välein käy muka ylivoimaiseksi. Voin sanoa että ei tunnu missään.
Mulla on vuorotyö. Ja kärsin silti kellonsiirrosta ja jet lagista. Ja siitä vuorotyöstä. Varsinkin siirto iltavuorosta aamuvuoroon on yhtä tuskaa, vaikka välissä olisi vapaapäiviä. Välillä olen töissäkin niin väsynyt että silmät tuskin pysyy auki, olo on kuin krapulassa, ja voisin hyvin kävellä päin pylvästä, ja tuskin huomaisin, jos taju lähtisi. Sitten vaan jälkeenpäin mietin, miksen saanut tänäänkään töissä oikein mitään aikaiseksi.
Jos sä et kärsi kellojensiirrosta olet ehkä vähäuninen tai sulla on joku sairaus. Terve ihminen nimittäin nimenomaan kärsii kellojensiirrosta.
Vierailija wrote:
Kyllä suomalaisilla menee hyvin, kun elämän suurin vastoinkäyminen on kello siirtäminen kahdesti vuodessa.
Tai se, että sukupuoltaan ei saa vaihtaa kuin kerran vuodessa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mulla on vuorotyö. Ja kärsin silti kellonsiirrosta ja jet lagista. Ja siitä vuorotyöstä. Varsinkin siirto iltavuorosta aamuvuoroon on yhtä tuskaa, vaikka välissä olisi vapaapäiviä. Välillä olen töissäkin niin väsynyt että silmät tuskin pysyy auki, olo on kuin krapulassa, ja voisin hyvin kävellä päin pylvästä, ja tuskin huomaisin, jos taju lähtisi. Sitten vaan jälkeenpäin mietin, miksen saanut tänäänkään töissä oikein mitään aikaiseksi.
Jos sä et kärsi kellojensiirrosta olet ehkä vähäuninen tai sulla on joku sairaus. Terve ihminen nimittäin nimenomaan kärsii k
Nyt puhutaan tunnista. Ei tunnin siirto nimenomaan terveellä ihmisellä pitäisi tuntua missään.
Loppuisipa tämä pelleily vihdoin. Tämä ei vaan ole enää nykyaikaa. Ihan sama mikä aika jää kunhan tämä kellojen siirtely vain loppuisi. Suomessa nyt on talvella pimeää ja kesällä valoisaa riippumatta siitä mikä aika on käytössä. Ensi viikolla alkaa pimeä marraskuu ja sitten on pian jo talvi.
Kyllä minä tykkään tästä systeemistä. Sillä on suuri vaikutus syksyllä ja keväällä siihen, että illat ovat valoisia juuri siihen aikaan, kun on aikaa harrastuksille. Illat tuntuvat paljon pidemmiltä ja jaksaa paremmin. Olisi myös tympeää kesällä, että aurinko nousisi vielä aikaisemmin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jään pysyvään talviaikaan eli normaaliaikaan nyt tämän siirtymisen myötä. En jaksa enää. Mun elimistö ei enää jousta.
sama täällä, mutta kun nämä päättävät viisaripellet haluaa pelleillä joidenkin ihmisten elämillä
Miten noin muuten pärjäätte elämässä? Pystyttekö vapaapäivinä heräämään eri aikaan kuin työpäivinä, vai meneekö elimistö rikki?
Vierailija wrote:
Kesäaika on parasta aikaa. Täällä Keski-Euroopassa siitä on aivan valtava hyöty - energiaa riittää ja tuntuu aivan kuin saisi iltaan lisätunteja vaikka se on vain valoa. Suomessa ei ehkä niin ole väliä mutta täällä ero on huikea. Talviaikaan siirtäminen aiheuttaa päinvastaisen reaktion, sitä vaan vajoaa illan synkkyyteen kun pimeys tulee yhtäkkiä jo viideltä.
Parasta olisi siirtyä pysyvästi kesäaikaan tai ainakin säilyttää kesä- ja talviaika näin kun nyt on. Nämä ajat joka tapauksessa ovat vain sovittuja juttuja, mitään "normaaliaikaa" ei minkään Jumalan säädöksellä ole, vaan se on ihan ihmisten keksimää sekin.
Kesä on pärseestä, kokoajan hikoilua, ei jaksa tehä mitään.
Vesi on elämä.
Vierailija wrote:
Maailman onnellisin kansa 😉
Vierailija wrote:
Kolmivuorotöissäkin kesäaikaan siirtyminen on vaikeaa aamuvuoroviikolla.
Että kokeiltua on tullut.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jään pysyvään talviaikaan eli normaaliaikaan nyt tämän siirtymisen myötä. En jaksa enää. Mun elimistö ei enää jousta.
Sinä et sitten varmaan matkusta muualle kuin saman aikavyöhykkeen sisällä?
En. En kuule matkusta. Ja jos matkustaisinkin, niin olisin silloin lomalla ja silloin ei kellonajoilla ole väliä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
sama täällä, mutta kun nämä päättävät viisaripellet haluaa pelleillä joidenkin ihmisten elämillä
Miten noin muuten pärjäätte elämässä? Pystyttekö vapaapäivinä heräämään eri aikaan kuin työpäivinä, vai meneekö elimistö rikki?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meinaatko oikeasti, että sillä ei ole sulle mitään väliä nousetko aamulla ylös kello 4.50 ja kello 3.50? Ja toi sama 3.50 herätys jatkuu sen koko 7 kuukauden kesäajan.
Sen kuule tunteeu ihan luissa ja ytimissä miten on vielä ihan keskiyö mutta töihin vaan pitää ruveta valmistautumaan.
Äläkä sano, että se on vain ammatinvalintakysynys. Ei ole. Sitä on useimman ihmisen otettava se työ vastaan minkä sattuu saamaan.
Vierailija wrote:
Meinaatko oikeasti, että sillä ei ole sulle mitään väliä nousetko aamulla ylös kello 4.50 ja kello 3.50? Ja toi sama 3.50 herätys jatkuu sen koko 7 kuukauden kesäajan.
Jaa, minä kyllä herään töihin klo 6:20 kesät talvet. En suinkaan herää klo 5:20 vain sen takia, että kelloja on siirretty tunnilla eteenpäin. Menen myös nukkumaan samaan aikaan ympäri vuoden, joten yöunet ovat koko ajan suunnilleen saman pituiset. Olen ehkä ajatellut tämän asian liian yksinkertaisesti, voisihan tästäkin tietenkin elämää suuremman ongelman tehdä.
Ei haittaa. Mieluummin siirtely kun pysyvä talviaika.
Vinkki: jos pitää herätä tuntia aikaisemmin, niin mene nukkumaan tuntia aiemmin. Täten saatte unta saman määrän kuin ennenkin, eikä väsytä.