En ymmärrä tätä mustien talojen trendiä
En tykkää näistä uusista mustista taloista. Niistä on tullut nyt joku trendi, joka paikassa näkee. Ja muutama vuosi kun menee, talot harmaantuvat ja näyttävät 1800-luvun savupirteiltä. Ei jatkoon.
Kommentit (42)
Makunsa kullakin. Mun mielestä ne on kivoja. Olen lopen kyllästynyt punaisiin ja valkoisiin tiilitaloihin, niitä on kuin meren mutaa
Täälläkin on näkynyt noita mustia laatikoita. Tulee mieleen ruumisarkku.
Se valkoinen tiilitalo on vielä 50 vuoden päästäkin hyvännäköinen, jos talosta on pidetty hyvää huolta. Tällainen musta puutalo taas on jo muutaman vuoden kuluttua ihan finito.
Nuo tummaväritteiset puutalot, ok, nyt näyttää hyvältä. Tehdään pari huoltomaalausta ja odotetaan 30 vuotta. Ehkä ei.
Joo mieluummin pastellisävyjä, kiitos! Musta on niin ankea rakentamisessa ja sisustuksessa.
Pari vuotta vanhojen mustien talojen auringonpuoleiset seinät ihan kulahtaneet ja tursuavat pihkaa. Synkkyyden lisäksi näyttävät hoitamattomilta ja rapistuvilta.
Se oli koronavuosien suruväri. Väki jäi kotiin ja alkoivat maalata kaiken mustaksi. Kajahtaneimmat laittoi keittiötkin sillä.
Minä todella tykkään näistä mustista taloista. Ne jotenkin katoavat maisemaan, eivätkä huuda olemassaoloaan. Toki niissä on enemmän huoltamistaja kuumana kesänä ilmastointi lieneehyvinkin tarpeellinen. Mutta tykkään, kovasti paljon.
Sitten, kun niissä on vielä suuria lasipintoja, joista ympäristön mahdollinen vihreys heijastuu, talot lähes katoavat.
Vierailija wrote:
Joo mieluummin pastellisävyjä, kiitos! Musta on niin ankea rakentamisessa ja sisustuksessa.
Sisustuksessa kannattaa olla hieman mustaa ryhdistämässä sitä.
Musta on aika kuuma helteillä, kun imee kaiken auringonsäteilyn, ja todellakin lika ja maalin kuluminen näkyy paremmin.
Muoti-ilmiö, menee ohi.
Makuasia eikä pitäisi kaivella muiden napaa. Ei, meillä ei ole mustaa taloa vaan ihan perinteinen rintamamiestalo jossa ulkoverhoiluna jotakin levyä tms. väriltään vaaleanruskeaa ja siinä on pientä kiveä pinnassa. En mä tiedä mitä se on. :D
Ap:n mukaan talot näyttävät muutaman vuoden kuluttua savupirteiltä. No, jossain päin maailmaa verhoilu tehdään kalliista lehtikuusesta, koska se harmaantuu kauniisti. Eli se savipirttimäisyys on tavoitteena - suurella rahalla.
Aivan järkyttäviä, kuin jotain palaneita mörskiä.
Jos saisin valita talon, olisi se kermanvaalea kartanotyylinen jossa valkoiset pylväät.
Vierailija wrote:
Puulle musta on kaikkein rankin väri
Mustaksi maalatut saunat asuntojen myynti-ilmouitusten kuvissa ovat täydellinen turnoff. Paskan päälle sudittu pensselillä ettei tummentumat näy. Mustaksi maalatuille lauteille ja paneeleille ei voi tehdä muuta kuin vaihtaa ne.
Kun Suomen ilmasto on jo muutenkin synkkä, varsinkin tähän vuodenaikaan, niin ei talojen tarvitsisi enää toistaa sitä. Mieluummin iloisia värejä, sinistä, punaista, keltaista. Ruskea ja valkoinenkin käy. Ei mustaa, kiitos.
Vierailija wrote:
Se valkoinen tiilitalo on vielä 50 vuoden päästäkin hyvännäköinen, jos talosta on pidetty hyvää huolta. Tällainen musta puutalo taas on jo muutaman vuoden kuluttua ihan finito.
Rakastan valkotiilitaloja. Unelmani on kasarin lohkotiilitalo.
En itsekään tykkää. Enkä mustasta sisustuksesta. Mulla on vielä sisustusalan koulutus 😄 En vaan niitä hommia hirveästi tee, kun ei kiinnosta mustien rumilusten suunnittelu. Ei ihme kun suomalaiset masentuu harmaissa maisemissa, mustissa taloissa ja mustissa vaatteissa.
Maalareille työllistävä vaikutus kun puuverhoiltut talot saa huoltomaalata 5 vuoden välein.