Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautiset muuttuneet runsaiksi - lääkärin mielestä olen varmaan vaan "löysä"

Vierailija
25.10.2023 |

Kuukautiseni ovat muuttuneet erittäin runsaiksi, vuotoa tulee paljon enemmän kuin ennen ja kuukautiset kestää vähintään yhtä pitkään kuin aiemminkin, ja omat rautavarastot on kärsineet.  

Menin terveyskeskuslääkärille, että saisin lähetteen gynekologille. Lääkäri oli sitä mieltä tutkimatta minua ollenkaan, että kyse on varmasti vain siitä, että olen löystynyt alapäästäni niin, että vuodan tyhjäksi nopeammin ja vain luulen, että kyse on lisääntyneestä vuodosta. Hän suostunut tekemään lähetettä minnekään tutkimuksiin. 

Kerroin kyllä, että en tyhjene mitenkään nopeammin vaan nykyisin vuodan siihen malliin kuukautisten aikaan, että joudun käyttämään Super Plus -tamponeita ja niiden lisäksi pitkää siivellistä yösidettä koko kuukautisten ajan, tavallisesti 5-7 päivää. Tamponeita menee niin paljon, että yksien kuukautisten aikana kuluu 2 pakettia niitä Super Plus -imukykyisiä tamponeita. Aamulla kun herään, tamponista ja siitä isosta yösiteestä huolimatta valuu vuoto pitkin jalkoja. Tänään on kuukautisten neljäs päivä ja olen joutunut vaihtamaan sekä tamponin että sen siteen kahden tunnin välein. 

Ymmärrän, että kohdunsuu ja alapää voi löystyä sekä äitiyden että iän myötä, vaikka treenaisi, mutta eikö sen vuodon sitten kuuluisi olla lyhytkestoisempaa, jos kyse on siitä, että se "vaan holahtaa aiempaa helpommin pois, kun on löysä", kuten lääkäri sen muotoili. Eihän se löysyys siihen kokonaismäärään vaikuttaisi! Korostin kyllä, että kuukautiseni kestävät vähintään yhtä pitkään kuin ennen, johon lääkärin vastaus oli, että "ehkäpä sinusta vaan tuntuu siltä, että ne kestävät yhtä pitkään kuin ennenkin, vaikka eivät kestä". 

Onko ainoa vaihtoehto nyt mennä ilman lähetettä yksityiselle? Normaalia tämä ei ole enää. 

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, myös raudanpuute voi runsastuttaa kuukautisia.

Vierailija
42/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei apua mikä asenne lääkärillä ja täysin virkaansa sopimaton pelle! Mitä helkkaria just luin? Ihan hienoa että naisten syrjintä ilmenee etenkin terveydenhuollossa jossa naisia ei oteta vakavasti. Kautta historian nainen on ollut vai hysteerinen herkkis ollessaan sairas ja hoidon tarpeessa. Mies saa vaivoihinsa helpommin hoitoa, nainen saa vain kärsiä koska on nainen! Kuukatisten kuuluukin sattua!

Voisko tuosta tehdä valituksen? Kyllä ammattimaiset terveydenhuollon työntekijät tietää että juuri tuollainen kehon yhtäkkinen muutos ja vielä noinkin isossa asiassa kuin kuukautiskierrossa, on merkki jostain muutoksesta kehossa. Onhan se todellakin hyvä tutkia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä nyt on totta, niin mene oikealle gynelle. Lisäksi tee valitus terveyskeskuksen "lääkärin" toiminnasta. Siellä ei mikään parane jatkossa, ellei tieto epäkohdista mene eteenpäin. Kukaties kyseessä on jopa joku huijari-valelääkäri.

Vierailija
44/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa mainittu Lielahden terveysaseman lääkäri. Onko mies vai nainen? Paljon sielläkin kyllä vaihtuu ne lääkärit.

Vierailija
45/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa miten huono lääkäri. Toivottavasti tää on Porvoosta.

eikö kuukautisvuodon pidentyminen viittaa just päinvastaiseen, vähän kuin pullo tyhjenee hitaammin jos korkki on tiukemmalla? 

Tietenkään vuodon määrä ei liity alapään fysiologisiin ominaisuuksiin. Surkea äijä tuo lääkäri, tekisin valituksen. 

Vierailija
46/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä uskon että tämä on totta. Tuo on valitettavasti joidenkin tk-lääkäreiden taso. Itse olen törmännyt keski-ikäiseen mieslääkäriin, joka luuli että kuukautiset alkaa tiettynä samana päivänä joka kuukausi. Kyseli että onko mun kuukautiset aina kuukauden alussa, keskellä vai lopussa, että monesko päivä ne aina alkaa. Olin niin mykistynyt tietotasosta etten kehdannut edes alkaa korjaamaan. Kaverille puolestaan oli ehdotettu munuaistulehdukseen diagnoosiksi masennusta, kun oli niin monenlaista oiretta, että eihän nyt yhtäaikaa voi olla selkä ja pää kipeä. 

Vierailija
47/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin tyhmää lääkäriä voi olla. Ja vaihdat lääkäriä niin monta kertaa että saat lähetteen naisten polille, eiköhän siellä sitten selvitetä. Sinnekin kun varaa aikaa, voi pyytää hoitajalta ajan sille parhaalle lääkärille. Muutenkin paikkakunnan naiset kyllä kertoo kuka on polilla paras lääkäri.

Vierailija
48/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hb kertoo missä mennään !

Vierailija
49/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä yksityiselle. Minulla yksityinen huomasi heti tunnustellessa, että kohtu on kasvanut tolkuttomaksi. Ultratessa näki, että se on täynnä myoomia ja niistä se tolkuton verenvuodatuskin taisi johtua. Verikokeissa näkyi hemoglobiini 73 ja ferritiini 5. Pisti kiireellisen lähetteen siitä raudanpuutteesta ja sain viikon sisään pari pussia punasoluja. Siitä viikko eteenpäin sain rautainfuusion. Ja melkein napaan asti kasvanut kohtu leikattiin pois. 

Yksityisellä oli vaan se eka käynti ja verikokeet, muut läheteellä julkisella puolella.