Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautiset muuttuneet runsaiksi - lääkärin mielestä olen varmaan vaan "löysä"

Vierailija
25.10.2023 |

Kuukautiseni ovat muuttuneet erittäin runsaiksi, vuotoa tulee paljon enemmän kuin ennen ja kuukautiset kestää vähintään yhtä pitkään kuin aiemminkin, ja omat rautavarastot on kärsineet.  

Menin terveyskeskuslääkärille, että saisin lähetteen gynekologille. Lääkäri oli sitä mieltä tutkimatta minua ollenkaan, että kyse on varmasti vain siitä, että olen löystynyt alapäästäni niin, että vuodan tyhjäksi nopeammin ja vain luulen, että kyse on lisääntyneestä vuodosta. Hän suostunut tekemään lähetettä minnekään tutkimuksiin. 

Kerroin kyllä, että en tyhjene mitenkään nopeammin vaan nykyisin vuodan siihen malliin kuukautisten aikaan, että joudun käyttämään Super Plus -tamponeita ja niiden lisäksi pitkää siivellistä yösidettä koko kuukautisten ajan, tavallisesti 5-7 päivää. Tamponeita menee niin paljon, että yksien kuukautisten aikana kuluu 2 pakettia niitä Super Plus -imukykyisiä tamponeita. Aamulla kun herään, tamponista ja siitä isosta yösiteestä huolimatta valuu vuoto pitkin jalkoja. Tänään on kuukautisten neljäs päivä ja olen joutunut vaihtamaan sekä tamponin että sen siteen kahden tunnin välein. 

Ymmärrän, että kohdunsuu ja alapää voi löystyä sekä äitiyden että iän myötä, vaikka treenaisi, mutta eikö sen vuodon sitten kuuluisi olla lyhytkestoisempaa, jos kyse on siitä, että se "vaan holahtaa aiempaa helpommin pois, kun on löysä", kuten lääkäri sen muotoili. Eihän se löysyys siihen kokonaismäärään vaikuttaisi! Korostin kyllä, että kuukautiseni kestävät vähintään yhtä pitkään kuin ennen, johon lääkärin vastaus oli, että "ehkäpä sinusta vaan tuntuu siltä, että ne kestävät yhtä pitkään kuin ennenkin, vaikka eivät kestä". 

Onko ainoa vaihtoehto nyt mennä ilman lähetettä yksityiselle? Normaalia tämä ei ole enää. 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Missäpäin on syysloma?

Alle 18-vuotiaitten pitäisi olla koulussa.

Porissa ainakin.

Vierailija
22/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kiva tietysti, että teille ei ole sattunut tällaista, mutta trolli en ole. Tuntui jo tosi nöyryyttävältä siellä lääkärissä, en ole kehdannut kertoa kenellekään kasvotusten tästä, joten avauduin tänne ja tuntuu vaan entistä nöyryyttävämmältä. 

Tamperelaisella terveysasemalla tapahtunut, en aio kertoa tarkemmin millä. Ja ei todellakaan tutkinut mitenkään! Enkä kyllä olisi halunnutkaan, että alkaa siinä mitään alapäätutkimusta tehdä, ei kai sellainen edes kuulu millekään tk-lääkärille? 

Täytyy soittaa yksityiselle. 

t. aloittaja

Tee sitten valitus tuosta lääkäristä koska tuo ei todellakaan ollut asiallista hoitoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Otan osaa. Itsellä tämä alkoi pari vuotta sitten, eikä loppua näy. Itse sain kyllä lähetteen gynekologille (julkinen puoli, Helsinki). Ultrassa selvisi, että runsaasti myomia ja niitä ei voi poistaa, koska osa niistä on kohdun läpi, eikä kokonaan kohdun sisällä. Joku mainitsi tuossa vuotoa hillitsevät lääkkeet, en ole sellaisista kuullut, onko niitä? Gynekään ei moisista tiennyt. Määräsi toki Caprilonia, mutta se ei hillitse vuotoa, vaan vuoto tulee sitten pelkästään valumisen sijaan äklöinä suurina hyytyminä, yöks. Sellainen kun valahtaa tamponin läpi siteeseen ja leviää sitä kautta lahkeisiin, mitään ei ole tehtävissä, kun suihkuun ja vaatteiden vaihto. Pyysin jo jos poistaisivat koko kohdun, mutta on kuulemma viimeisin ja äärimmäisin keino. Jotenkin olin kuvitellut, että yli 50 v menkat loppuisi kokonaan, mutta paskat.

Paljonko otat Caprilonia per päivä? Jos otat 2 tablettia 7 kertaakin vuorokaudessa niin miten voi olla ettei vaikuta? Kohdunpoistosta seuraa laskeuma jollain aikavälillä, tyhjä paikka täyttyy siinä vaiheessa viimeistään kun kudokset alkavat haurastua ikääntyessä. Myoomilla on oma elinkaarensa ja ne alkavat kuihtua aikanaan ja tämä näkyy vuodon vähentymisenä. Itsellä on ollut sama tilanne ja kieltäysyin ehdottomasti kohdunpoistosta. Nyt 4 v. myöhemmin myoomat ovat gynekologin ultran mukaan pienentyneet itsekseen ja vuoto on murto-osa lähtötilanteesta karastrofista. 

Vierailija
24/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Tampereella huseeraa tuollaisia valelääkäreitä? Täysin asiatonta jos on totta.

Vierailija
25/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri taitaa olla aika "löysä" päästään. 

Vierailija
26/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kiva tietysti, että teille ei ole sattunut tällaista, mutta trolli en ole. Tuntui jo tosi nöyryyttävältä siellä lääkärissä, en ole kehdannut kertoa kenellekään kasvotusten tästä, joten avauduin tänne ja tuntuu vaan entistä nöyryyttävämmältä. 

Tamperelaisella terveysasemalla tapahtunut, en aio kertoa tarkemmin millä. Ja ei todellakaan tutkinut mitenkään! Enkä kyllä olisi halunnutkaan, että alkaa siinä mitään alapäätutkimusta tehdä, ei kai sellainen edes kuulu millekään tk-lääkärille? 

t. aloittaja

Mä uskon sua jos oli Lielahden terveysasema! Hitto miten epäasiallista kohtelua itsekin saanut sieltä eräältä lääkäriltä.

Vierailija
27/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lääkäri totesi löysäksi

Onko tämä vähän sama kuin autokaupoille ”katsastusmiehen kehuma?”

Vierailija
28/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-vitamiinin puutos? Tuleeko sinulle helposti mustelmia? Paraneeko haavat hyvin? Nenäverenvuotoja?

https://lounalab.fi/library/k-vitamiini-lahteet-tarve-puutoksen-oireet

https://www.terveyskirjasto.fi/orp01772

Keskivaikeassa taudissa kehittyy ihon ja limakalvojen verenvuotoa (nenäverenvuodot, runsaat kuukautiset)

https://askelterveyteen.com/4-oiretta-k-vitamiinin-puutteesta/

Vierailija
29/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

t. aloittaja

Tottakai yleislääkäri voi tutkia alapäätä ihan samalla tavalla kuin alusta, korvia, nielua, silmiä, nenää...

Tutkii myös ihoa, rajoja, päätä jne

Olet törmännyt idioottiin. Tee valitus.

Vierailija
30/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan ongelma on minulle tuttu, mutta minut tk-lääkäri kyllä otti ihan tosissaan eikä puhunut mitään löysyydestä. Sen sijaan lääkäri teki ultraäänitutkimuksen ja totesi ison myooman kohdussa. Lähete lähti keskussairaalaan ja kutsu kävi leikkaukseen jo parin kolmen viikon päästä. Minulle annettiin kaksi vaihtoehtoa: poistetaan kokokohtu tai yritetään leikata vain myoomat pois. Olin vielä alle 50-vuotias, mutta minulle valinta oli helppo. Poistetaan koko kohtu, niin eipä enää ole huolta runsaista vuodoista ja siitä johtuvasta alhaisesta hemoglobiinista. Näin tehtiin ja olen ollut tyytyväinen. Vaihdevuodet tulivat ajallaan ja sain estrogeenigeelin hoidoksi. Päätin heti alkuun, että en jää roikkumaan lääkkeeseen vuosikausiksi. Reilut kolme ja puoli vuotta sivelin iltaisin geeliä pintaani ja sitten lopetin, en kuitenkaan kuin seinään, vaan olin vähentänyt annosta jo parin kuukauden ajan. Hyvin meni! Eli on niitä hyviä tk-lääkäreitäkin, jotka ottavat työnsä tosissaan.

Vierailija
31/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko trolli tai idiootti lääkäri.. runsaat vuodot voi olla ensimmäinen merkki lähestyvistä vaihdevuosista. Tai sitten kyseessä on jotain muuta, mutta asia kannattaa tutkia. Mene toiselle lääkärille.

Vierailija
32/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lääkäri totesi löysäksi

Olisin sanonut lääkärille, että housuissa on löysä😅

Vierailija
33/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

t. aloittaja

Tampereelta löytyy varmasti vuotohäiriöitä hoitava yksityinen gynekologi.

Vierailija
34/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No mitä ihmettä.

Olisihan lääkäri voinut edes kirjoittaa reseptin vuotoa hillitseviin lääkkeisiin.

Vai onko porvoosta päivää... 🤔

No Porvoosta päivää tietenkin. 

Runsaita kuukautisia aiheuttaa mm hormonihäiriöt ja esim kohdun myooomat, ei löysät paikat.... 

Vierailija
35/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Gynekologisissa vaivoissa ei kannata mennä mihinkään terv keskukseen, vaan suoraan gynekologille.

Se on kallista, valitettavasti. Mutta jos haluaa/ tarvitsee apua näissä asioissa niin se on ainoa ratkaisu.

T. Nainen ja köyhä

Vierailija
36/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niin varmaan. Minkä maan lääkäri mahtoi olla kyseessä, jos värkin väljyys tai tiukkuus hänen miekestä vaikuttaa menkkoihin.. Oliko Porvostaniasta vai Trollibiasta. 

Vierailija
37/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla seisoo.

Vierailija
38/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö sen römpsän voi parsia kiinni niin loppuu vuodot?

Vierailija
39/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttajana voi olla kohdun limakalvon syöpä. Mene nopeasti gynekologille. Toivottavasti vain myoomat kyseessä, mutta jos syöpä, niin mitä nopeammin hoidetaan sitä vähemmillä hoidoilla selviät.

Vierailija
40/49 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida näinä terveydenhoidon alasajo aikoina juurikaan saada lähetettä naistentautien sairaalaan. On ennenkin ollut vaikeata saada sellainen lähete. Yksityiselle vaan, ajan saa heti.