Mietin, miten ihmisillä todetaan sitä ja tätä verenkuvassa, aloitetaan lääkityksiä jne
Multa ei edes mitata ikinä mitään. Jos saan kovan flunssan, käyn lääkärissä ja saan jotain lääkettä, mutta yleensä pärjään omin keinoin. Ei aavistustakaan, olenko terve, mitkä ovat veriarvoni, mutta ihan terveeltä vaikutan.
Pitäisikö minun aktiivisesti lähteä selvittämään terveydentilaani? Olen pienyrittäjä yksinäni.
Kommentit (6)
No olet terve jos tunnet itsesi terveeksi. Tutkimukset aloitetaan jos jotain oireita ilmaantuu.
Saat kyllä ihan pyytämällä perusverikokeet ja esim. verensokerin, verenpainetta voit itse seurailla. Flunssan yhteydessä nyt harvemmin mitään tutkitaan tai lääkitäänkään
Korkeaa verenpainetta tai kolesterolia tai alkavaa diabetesta ei itse huomaa mitenkään.
Työterveyshuolto yleensä ottaa terveystarkastusten yhteydessä verikokeita, eipä niitä muuten tulisi otettua ellei mene jonkin vaivan vuoksi lääkäriin
Sama! Tuntuu myös että saan aina ne lääkärit ja hoitajat joita ei kiinnosta yhtään. Yhden kerran olen saanut hengenvaarallisiakin ohjeita. Sain siis todella kovan päänsäryn ja pahoinvointia ilman migreenitaustaa. Hoitaja huokaili puhelimessa ja käski odottaa että alkaa "lähteä tunto jostain tai puhe sammaltaa" ennen kuin saa tulla päivystykseen.
No niitä omia asioitaan pitää itse hoitaa ja edistää. Verikokeita pitää pyytää itse. Jos et koe tarvetta, niin ei sitten tietenkään. Ei niitä kukaan väkisin sulle teetä.