Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako hautajaisissa valokuvata?

Vierailija
24.10.2023 |

Tarkoitan että saako lähiomaiset ottaa itse kuvia, tai onko se sopivaa? Ei olisi mahdollisuutta mihinkään ulkopuoliseen kuvaajaan tällä aikataululla, mutta tietty jokainen voi nykyään kuvata itsekin. Lähinnä siis mietin sitä miten ok on kesken siunaustilaisuuden ottaa kamera tai puhelin esiin ja kuvata. Onko kirkoilla mitään käytäntöjä kuvaamisesta?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen estäisi ja millä perusteella jos ne omaiset itse haluaa kuvata?

Vierailija
22/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton ei, se pitäisi olla kristallin kirkas asia. Hautajaisissa käyttäydytään asianmukaisesti ja ainoat, jotka saavat kuvat on tilatut ammattikuvaajat valokuvaamosta, heillä on siihen koulutus ja tilaisuuteen sopiva asennoituminen. Inhoan omien kameroidensa kanssa koikkelehtivia typeryksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Saa kuvata, pitää vain olla hienotunteinen. 

Näin on. Etenkin lähiomaiselle se voi olla tärkeä ottaa muutamia kuvia harvinaisesta tilaisuudesta ja niistä sukulaisista, joita muuten harvemmin näkee. Siitä ei pidä tietenkään tehdä mitään iso ohjelmanumeroa. Voihan niitä valokuvia ottaa tavallisesti hautajaisten jälkeen pidettävässä muistotilaisuudessa, jossa on yleensä vapautuneempi tunnelma.

Vierailija
24/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itsekin tätä mietin. En aiemmista hautajaisista muista kuin että vasta ulkona haudalla on otettu kuvia, kun arkkua lasketaan ja kaikki heittelee kukkia.

Aion kysyä papilta miten toimia. Ihmisiä en kuitenkaan kuvaa. Tuntuu jotenkin tökeröltä kaivaa kännykkää esille hautajaisissa.

"Kaikki heittelee kukkia"??? Mitä ihmettä? Ymmärrän, että häissä heitellään kukkia hääparin päälle, mutta hautajaisissa en ole ikinä nähnyt sellaista. Onko tämä ihan suomalainen tapa?

Omat lapset ovat aina halunneet pudottaa pienet kimput arkun päälle, sen jälkeen kun se on laskettu hautaan. Joskus olen myös nähnyt hautajaissa korin, josta on saanut ottaa kukkia ja pudottaa ne hautaan. Ihan kaunis tapa.

Vierailija
25/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamera laulamaan, ei ole kiellettyä.

Vierailija
26/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oletko vapaan kasvatuksen tuotos?

Vierailija
27/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ehdoton ei, se pitäisi olla kristallin kirkas asia. Hautajaisissa käyttäydytään asianmukaisesti ja ainoat, jotka saavat kuvat on tilatut ammattikuvaajat valokuvaamosta, heillä on siihen koulutus ja tilaisuuteen sopiva asennoituminen. Inhoan omien kameroidensa kanssa koikkelehtivia typeryksiä.

Höpöhöpö. Itse olen kuvannut isovanhempieni hautajaissa pari kuvaa. Lähiomaisena istuin siinä edessä ja napsin kuvat. Ei salamaa, ei ääntä. Vanhempani ovat kuvia toivoneet. Itse en taas hautajaiskuvista välitä. Minusta ihan turha palkata kuvaajaa, koska harva niitä hautajaiskuvia montaa haluaa tai edes niitä jälkeenpäin pahemmin katselee. Ikinä en ole kuvaajaa hautajaisissa nähnyt ja valitettavasti monissa ollut.

Kirkossa saa kyllä kuvata, siihen ei ole estettä. Kuvataanhan häissä ja konfirmaatiossakin. Kaikissa toki muita häiritsemättä ja tilaisuutta kunnioittaen.

Hautajaiskuvia on otettu iät ja ajat. Ennen vielä pistettiin kuolleen henkilön muidenkin kuvien päälle risti, kun hän oli kuollut.

Vierailija
28/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gopro otsaan ja striimaa koko session suorana nettiin.

Vierailija
29/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Oletko vapaan kasvatuksen tuotos?

No en ainakaan ole niin epävarma että alkaisin kursailemaan jotain kuvien ottamista.

Vierailija
30/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole hyvä kuvata. Meillä AINA ammattikuvaaja paikalla ja olen heihin ollut niin tyytyväinen. He ovat ikäänkuin paikalla mutta eivät pääosissa, kauniita kuvia ja hyviä kuvakulmia, eikä mitään räps sieltä räps täältä. En pidä siitä, että jokainen menee ja ottaa kuvia ja anteeksi, anteeksi pääsisinkö tästä...

Vierailija
31/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lähiomaiset saa kuvata hautajaisissa jos itse niin haluavat. Se ketä häiritsee lähteköön muualle.

Vierailija
32/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Totta kai lähiomaiset saa kuvata hautajaisissa jos itse niin haluavat. Se ketä häiritsee lähteköön muualle.

Ei tietenkään saa ja vaikka saisi, fiksut eivät sitä tee, tietenkään.

Vierailija
33/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen voisi kieltää että ei saisi? Ei ainakaan laki. Kirkollakaan tuskin on mitään ehtoja ja sääntöjä että kuvaajat poistettaisiin tilaisuuksista. Eli ihan vapaasti vaan kamera laulamaan!

Vierailija
34/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi hautajaisissa yleisesti edes pitää kuvata. Kuvatkoon henkilöä silloin kun se  on elossa.

tosi kiva katsella vuosien päästä ”Tossa me Irman kanssa itkettiin ku Pera makas arkussa. Tässä ois pari kuvaa siintä” 

en vaan ymmärrä

Vierailija
35/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei saa? Kuka sen kuka kieltää?

Vierailija
36/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa kuvata. Perheelläni on kuvia ihan joka ikisistä hautajaisista sukupolvien ajalta. Sotiin asti oli tapana kuvata avonaisessa arkussa vainajakin. Yleensä perhe haluaa kuvia muistoksi. Kuvaamaan kannattaa pyytää yhtä asiansa osaavaa henkilöä, joka ei ole lähiomainen. Hän voi liikkua kirkossa ja kuvata.  Hän sitten jakaa kuvat muille. Useiden henkilöiden hyppiminen oman kameran kanssa ei ole tapana. Mielestäni kuitenkin omalta paikalta voi huomaamattomasti ottaa muutaman kuvan vieraskin.

Vierailija
37/40 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvata saa ja siinä kannattaa olla hienovarainen.

Eri asia on sitten missä käytät tai julkaiset kuvia. Siinä kannattaa olla tarkkana.

Vierailija
38/40 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sain isän hautajaisissa ottaa kuvia tai siis leikkiä kameralla, koska se tilaisuus kesti niin kauan enkä olisi jaksanut istua paikoillani. Viihdytin välillä myös vieressä istunutta taaperoa.

Et sitten voinut olla paikallaan edes isäsi hautajaisissa?

Hautajaiset voi kestää lapsen näkökulmasta kohtuuttoman kauan joten ihan turha inistä. Vainajan lapsi on ehkä lähin omainen mitä saattaa olla, joten kenelläkään ei mielestäni ole asiaa arvostella vainajan lapsen olemista.

Vierailija
39/40 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukaulaisilla on aina ollut tapana kuvata satoja kuvia hautajaisista. Arkusta, kukista, osallistujista, muistotilaisuudesta. Sitten tekevät sellaisen albumi, jossa kuvat ovat. Omasta mielestäni jotenkin karmivaa, kun kaikki kaapit on täynnä näitä albumeita kuolleista sukulaisista. Ei noita albumeita mielellään katso. 

Vierailija
40/40 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummun hautajaisissa kuvasin arkun ennen tilaisuuden alkua. Tilaisuuden aikana en kuvannut mitään. En halunnut käyttää aikaa kuvaamiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä