Lääkäri määräsi naiselle masennuslääkkeeksi kissan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009943067.html
Ihanaa, kun on välillä jotain söpöjä hyvän mielen uutisia eikä pelkkää sotaa, kuolemaa ja räjähdyksiä. Haluaisin, että lääkäri määräisi minullekin yleislääkkeeksi (kolmannen) kissan.
Kommentit (28)
No en mä ainakaan masennuskausinani olisi jaksanut jostain kissasta huolehtia.
Vierailija wrote:
Miksei miestä?
Miehestä ei ole muuta kuin riesaa ja rahanmenoa.
Vierailija wrote:
Ton masennus alkoi edellisen kissan kuoleman takia.
No en nyt tiedä. Paperilla hauska juttu, mutta vakavasti sairas ja ajoittain tehohoidossakin lojuva ihminen ei ole paras mahdollinen lemmikinomistaja.
Ja mitä tarkoittaa uusi kissa? Oliko naisella kissoja jo ennestään?
Kas, meni ohi tuo että edellinen kissa kuoli.
/6
Vierailija wrote:
Tämä masennus oli ilmeisesti alkanut kissapuutteesta (vakava tauti) ja potilaalla myös kokemusta kissoista, joten oli asiallinen lääkemääräys.
Vierailija wrote:
Miksei miestä?
Tarkoituksena oli inspiroida naista eikä komentaa häntä huolehtimaan myös miehen asioista ja kaikista taloustöistä.
Tollasen lääkärin mäkin haluaisin: antaa aikaa potilaalleen ja tuntee hänet. Osaa ajatella myös hiukan kokeilevasti ja rohkeasti uusia vaihtoehtoja. On muitakin vaihtoehtoja kuin Mobilat.
Vierailija wrote:
Toksoplasma aivoihin ja silleen.
Hyvä ilonpilaaja: Sisäkissasta ei käsittääkseni voi saada toksoplasmoosia, sillä kissa saa itse sen saalistamistaan pieneläimistä. Tai sitten ehkä, jos sisäkissalleen syöttää raakaa, pakastamatonta lihaa. Ulkoilevasta kissastakin tosi harvinaista ja riippuu myös omasta hygieniasta. Tietenkin elämä on valintoja. Voi myös valita elää kuplassa.
Kauan sitten osastolla hoidossa ollessa oli mahdollista hyödyntää sitäkin, että sai käydä esim. illalla seurakunnan tilaisuuksissa kuuntelemassa. Ainakin ennen oli mahdollista hyödyntää sellaistakin kuntouttavaa käytäntöä. Ei tuollainen välttämättä ole ollut yleistä; en tiedä siitä mitään.
Jos esim. tuollaisesta olisi hyötyä johonkin aikaan päivästä/illasta niin miksipä sitä ei voisi hyödyntää. Kaikillahan ei edes ole sellaisia tuttuja, joita voisi tavata muualla kuin srk.
Onko nyt jo aika saada oikeastikin ihmisten mielenterveys lääkitykset ja lääkkeettömyydet ajantasalle. Voisihan sitä parhaimmillaan kuntoutumiset edetä nopeammin, kun ihmiset tulisivat oikealla tavalla kuulluiksi ja kohdelluiksi.
Liikunnan tiedetään auttavan joitakin, samoin musiikin lemmikkien lisäksi. Elämän olosuhteisiinkin jotkut tarvitsevat toisinaan muutosta enemmän kuin esim. masennuslääkettä ja se on varmaankin haasteellisin osuus monille. Moni on niistä lääkkeistäkin kiitollinen, joten todennäköisesti käyttäjiä niille edelleenkin riittää jatkossakin, vaikka reilusti jo myönnettäisiin, ettei lääkkeistä ole hyötyä kaikille jostain syystä, mitä ei välttämättä nykytiede osaa vielä (?) kertoa.
Pitkäaikaisiin koronaoireisiinkin on jo uutisoitu äskettäin jonkun masennuslääkkeen auttavan jonkun tutkimuksen mukaan. Masennuslääkkeistä osa toimii fyysisiin oireisiin mm. kiputasoa laskemalla, virtsankarkailuun. Osa psykiatrisen puolen henkilökunnasta haluaa kuunnella vain psyykkiset oireet ja jättää huomioimatta (pahimmillaan voidaan todeta sanoin, että kerro vain psyykkiset oireet; väsymys voi siis jäädä sanomatta, mikäli taustalla myös raudanpuutetta, eikä erota kummasta on kyse; rytmihäiriöt voi jäädä kertomatta esim. syömishäiriö taustaisilta ja osa lääkkeistäkin voi laskea esim. natriumia..) ihmisten fyysiset oireet (jopa stressin osalta, jossa voi olla sekä fyysisiä, että psyykkisiä oireita ihmisillä), vaikka nuo lääkkeet käy toisinaan psyykkisiin ja fyysisiin oireisiin ristiin rastiin ja joillekin voi riittää lääkkeettömät keinot stressitilanteet purkuun kunhan asioita ymmärrettäisiin oikealla tavalla. Allergiaan käytettyäkin lääkettä käytetään esim. ahdistukseen, kutinaan ja jonkinlaiseen unettomuuteen. Jos jos sitä reseptiä ei ole kirjoitettu psykiatrisella puolelta ei sitä välttämättä huomioida käytössä olevaksi lääkitys mahdollisuudeksi psykiatrian puolella. Jos psykiatri sen määräisi olisikin asia ok psykiatrian puolella työskentelevistä. Järjen käytön luulisi olevan sallittua ilman turhia rajoja siitä kumman puolen lääkäri niitä reseptejä kirjoittaa
Vierailija wrote:
Miksei miestä?
Koska mies ei lisää naisen onnellisuutta. Tutkimusten mukaan naisen elämänlaatu laskee parisuhteen myötä, kun miehen taas kasvaa.
Se on aina parempi ku pillerin määrääminen, saisi määrätä enemmän myös ulkoilua ja liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Tätähän ne ei toki tee koska lääketeollisuuden on tehtävä rahaa ja pidettävä ihmiset sairaina.
Eläin on todella hyvä keino, oli se sit mikä tahansa
Se juju on rakkaus, rakkaus korjaa tyhjyyden sisältä
Miten se kissa nautitaan? Tyhjään mahaan varmaan?
Just olen kironnut kun yhden masennuspotilaan kämppää olen siivonnut, että ei hommattaisi niitä saakelin elukoita. Kissa kusee kaikkialle. Edellisen asunnon se jo pilasi ja henkilölle tuli tuhansien eurojen laskut. Nyt se saakelin elukka kusee jo toista asuntoa pilalle. Jotain muuta harrastusta kuin tuollainen paikkoja tuhoava, haiseva elukka.
Minua alkoi juuri vähän masentaa. Voisiko joku lääkäri määrätä lääkkeeksi peppuseksiä naapurin rouvan kanssa.
Miksei miestä?