Mihin asti voin saattaa lastani lentokentällä ilman lippua?
Lapseni on lentämässä ensimmäistä kertaa yksin Helsingistä Tukholmaan. Saatan hänet lentokentälle. Mihin asti voin saattaa häntä ilman lippua? Turvatarkastukseen astiko? Onko sitä ennen lähtöselvitys, voinko mennä hänen kanssaan sinne? Kuinka kauan ennen lennon lähtöä pitäisi olla lentokentällä, että varmasti ehtii? Kiitos jo etukäteen neuvoista, en ole lentänyt kovin montaa kertaa niin en oikein muista ja tiedä miten nämä menee.
Kommentit (9)
Turvatarkastukseen asti voit saattaa. Lähtöselvitys on sitä ennen. Voit kyllä kysyä mahdollisuutta saada erikoislupa, jolla voit saattaa lapsen lähtöportille asti. Minä sain sellaisen joskus 13 vuotta sitten, mutta en tiedä, saako niitä enää. Riippuu varmasti myös lapsen iästä.
Kannattaa olla lentokentällä 2 tuntia ennen koneen lähtöä.
Voit saattaa lastasi lentokentälle ilman lentolippua yleensä aina turvatarkastukseen asti. Tämä tarkoittaa, että voit olla hänen kanssaan terminaalissa ja auttaa häntä saapumaan turvatarkastukseen, mutta et voi mennä turvatarkastuksen jälkeiselle alueelle, kuten porteille, ilman voimassa olevaa lentolippua. Tämä sääntö voi vaihdella hieman lentokenttäkohtaisesti ja lentoyhtiöstä riippuen, joten on suositeltavaa tarkistaa tarkemmat ohjeet lentoyhtiöltä, jolla lapsesi lentää.
Lennon lähtöselvitys tehdään yleensä ennen turvatarkastusta, ja voit auttaa lastasi sen suorittamisessa. Tarkista lentoyhtiön tai lentokentän verkkosivustolta tai ota yhteyttä asiakaspalveluun saadaksesi tarkempia tietoja siitä, missä ja milloin lähtöselvitys tulisi suorittaa.
Lennon lähtöselvitys ja turvatarkastus voivat olla ruuhkaisia erityisesti kiireisinä aikoina, joten suosittelen saapumaan lentokentälle hyvissä ajoin ennen lennon lähtöä. Yleensä suositellaan saapumaan noin 2-3 tuntia ennen kansainvälistä lentoa ja 1-2 tuntia ennen kotimaan lentoa, mutta tarkista tämäkin lentoyhtiöltäsi, koska suositukset voivat vaihdella.
Vierailija wrote:
Turvatarkastukseen asti voit saattaa. Lähtöselvitys on sitä ennen. Voit kyllä kysyä mahdollisuutta saada erikoislupa, jolla voit saattaa lapsen lähtöportille asti. Minä sain sellaisen joskus 13 vuotta sitten, mutta en tiedä, saako niitä enää. Riippuu varmasti myös lapsen iästä.
Kannattaa olla lentokentällä 2 tuntia ennen koneen lähtöä.
Lupa on maksullinen. En muista paljonko se maksaa, mutta varmasti tulee sadan metrin kävelylle hintaa.
Mun ymmärtääkseni lentoasemalta voi saada saattajan lapselle. Itse voi tosiaan saattaa vain turvatarkastukseen asti, mutta lentoaseman työntekijä voi saattaa ihan sinne portille asti.
Vierailija wrote:
Jo on avuton aikuinen ihminen, saattaja lentokoneeseen.
Tuliko hyvämieli ilkeilystä? Sinä varmasti et ikinä tarvitse neuvoja mihinkään.
Tästä ketjusta hävisi yön aikana ainakin 40 viestiä. AP kertoi yhdessä kadonneessa viestissä että tämä ns. ”lapsi” on 18-vuotias. 😀🤪🤣
Turvatarkastukseen asti. Lähtöselvitys tehdään jo kotona netissä tai sitten siinä lähtöaulassa automaatilla, ennen turvatarkastusta siis. Jos on ruumaan meneviä laukkuja, ne jätetään myös itse siihen bag dropiin samassa paikassa. Tarrat laukkuihin saa automaatista.