Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Kaamea KAAMOSVÄSYMYS ahdistaa! :( Millä konstilla sen voi estää? Ulkoilu, liikunta, kirkasvalo?? Miten te estätte kaamosväsymyksen?

Vierailija
23.10.2023 |

Moni masentuu sisällä ja himoaa makeaa niin että paino nousee. Toiset taas ovat niin pirteän iloisia keskitalvellakin. Mikä on heidän salaisuus?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ulkomaanmatka, yleensä sellainen lokakuu-maaliskuu kestoinen.

Useimmilla ei ole mahdollisuutta lomailla montaa kuukautta.  Minulla on auttanut viikon tai parin etelänmatka heti syys-lokakuussa ja toinen joskus joulun-uudenvuoden aikoihin. Muuten haluaisin vain nukkua talviunta, niinkuin monet meitä järkevämmät eläimet tekevät.

Vierailija
22/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.

Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.

Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latasin juuri kuukauden valoa ja lämpöä etelä-Euroopassa. Toivottavasti sillä selviän muutaman viikon. Fyysisesti toki kivut ja hengitysvaikeudet riippuu sateesta ja tuulesta täällä kotona. 

Sitten onkin joulukuu touhua täynnä ja vaikka pahin talvi on vasta edessä vuodenvaihteen jälkeen niin kesää kohti mennään. Lisäksi sattaa olla pari valoisaa aurinkoista pakkaspäivää helmikuussa. Ja maaliskuussa lähden taas etelään! 

Yritän selvitä lyhyissä etapeissa. 

Vierailija
24/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valoa ja lämpöä voi mitenkään ladata itseensä.

Vierailija
25/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.

Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.

Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!

Joo olen kuullut että Lapin kaamos on sininen eikä musta kuten täällä etelä-Suomessa. Täällä on vaaleamman harmaata n klo 11-14, muuten pimeää. Tai vieläkin pmeämpää. 500 shades of grey... 

Eli tuo kuvailemasi ei oikein onnistu

Vierailija
26/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin hetkellä aurinko paistaa ulkona. Lähden ulos nyt. Se on se salaisuus. 

Vierailija
27/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joo olen kuullut että Lapin kaamos on sininen eikä musta kuten tääl

Eikä kukaan lähde työpäivän jälkeen jotain nuotioita sytyttelemään, ellei ole joku oman elämänsä sarasieppi.

Vierailija
28/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei tietenkään konkreettisesti mutta valon ja lämmön tuottama serotoniinilisä ja ihanat muistot kantaa hetken. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitettiin

Vierailija
29/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on syntymälahjaksi saatu ominaisuus ettei ole kaamosväsymystä. Minä en sitä koe, rakastan kaamosta. Mutta yksi hyvä konsti (varmaan paras) on mennä luontoon, samoilla siellä, kuunnella hiljaisuutta ja tuijotella kaikkia ihania yksityiskohtia mitä luonto tarjoaa. Jos mulla on murheita niin kyllä ne luontoäidin helmassa unohtuu.

Vierailija
30/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei tietenkään konkreettisesti mutta valon ja lämmön tuottama serotoniinilisä ja ihanat muistot kantaa hetken. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitettiin

Nimenomaan hetken. Kaikki etelässä syyslomailleet työkaverit ovat nyt ihan yhtä väsyneitä kuin itsekin :)

Vierailija
31/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Liikunta ja oikea asenne. Jos alkaisin märehtiä KAUHEA KAAMOSVÄSYMYS, varmasti masentaisi.

No tämä just. Olin itse tulossa kommentoimaan ap:lle että lakkaa se vellominen ja elä normaalisti.

Ja ulkoilun tärkeyttä ei voi korostaa. Ihan sama mikä keli, ulos vaan. 

Vierailija
32/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joo olen kuullut että

No miksi et joskus lähtisi? Nuo on just niitä elämän pieniä iloja! Voin luvata, että hyvä olo sen jälkeen jatkuu pitkään. Ei sun sitä tarttee joka ilta tehdä, mutta vaikka kerran. Ehkä jäät koukkuun, kun huomaat miten kivaa arjesta poikkeaminen on, ja teet niin toistekin. 

Vierailija
33/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt katselen Solsidan sarjaa aina kuin voin. Saa hyvät naurut ja tuo iloa ja valoa päiviin.

Vierailija
34/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn kaamoksessa. Talvi on turvallista aikaa. Kesän valo ja lämpö ahdistavat, kun en kestä aurinkoa enkä hellettä.

Vierailija
35/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

asennevamma se on !   aika kauan ollu tässäkin maassa vuoden aikojen vaihtelut

Vierailija
36/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

asennevamma se on !   aika kauan ollu tässäkin maassa vuoden aikojen vaihtelut

Ja aika kauan myös talvisin vetäydyttiin sisätöihin, eli lähinnä jotain sukkaa kutomaan ja vain pakolliset asiat hoidettiin. Nykyään ei ole tällaista luonnollista rauhoittumista, vaan töissä pitää paahtaa ihan samalla tavalla ympäri vuoden.

Vierailija
37/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sanottiin, että kaamosta on vain Lapissa. Onko liukunut etelä-Suomeen asti? En ole itse huomannut. Olen jo eläkeläinen, muttei minulla ollut koskaan mitään vaikeuksia elellä syksyä ja talvea, vaikka oli pimeää. En tarvinnut mitään kirkasvalolamppuja, kynttilän valossa aamulla join kaffetta ja sitten töihin ihan pirteänä. Otan vuodenajat sellaisina kun vastaan tulevat, niitähän ei voi muuttaa miksikään ja omasta mielestäni vaihtelu virkistää. Töissä sitten oli sitä kirkasvaloterapiaa koko päivä kumminkin, niin että silmiin sattui. Lapsuudenkodissakaan eikä sukulaisilla ollut mitään masennuksia syksyllä ja talvella. Kai se sitten on luonteesta kiinni, miten minkäkin asian tuntee. Paljon enemmän minua häiritsee valoisat yöt kesällä kun haluan nukkua pimeässä. 

Vierailija
38/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Liikunta ja oikea asenne. Jos alkaisin märehtiä KAUHEA KAAMOSVÄSYMYS, varmasti masentaisi.

No tämä just. Olin itse tulossa kommentoimaan ap:lle että lakkaa se vellominen ja elä normaalisti.

Ja ulkoilun tärkeyttä ei voi korostaa. Ihan sama mikä keli, ulos vaan. 

Nyt nousi verenpaineet, ja se tietysti piristää hetkeksi. Ei se, että on pimeässä väsynyt, ole mitään vellomista. Minä ainakin olen väsynyt, vaikka miten yrittäisin kesken työpäivää ulkoilla valoisassa ja illalla pimeässä vielä lisää, kävisin talviuimassa jne. Ehkä ilman sitä olisin vielä väsyneempi, mutta ei se ole mikään päätös, että olenpa tästä lähin kaamoksessa pirteä. Ohis. 

Vierailija
39/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä herkkuja. Eilen vedin puolet 400g valkoisesta Tobelleroonesta menin nukkumaan klo 20:00 ja heräsin 06:30. Nyt ei väsytä 🙂

Vierailija
40/58 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kirkasvalolamppua aamuisin, pitääkin taas kaivaa se esille. Muutamia vuosia sitten jo mietin, että pitääkö mennä hakemaan lääkäriltä mielialalääkkeet, mutta löysin netistä ohjeet, että kirkasvalohoito auttaa parhaiten kaamosmasennukseen ja niinpä kyllä auttoikin.

Liikunta auttaa myös, mutta kirkasvalo on ykkönen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi