Adhd-lääke ja ruokahaluttomuus
Mulla on pudonnut paino puolen vuoden aikana reilu 6 kg. Tahti ei ole kova, mutta oon kyllä yrittänyt syödäkin niin hyvin kuin vain olen pystynyt ja herkutellutkin jos vaan on uponnut. Jatkuva miinuskaloreilla oleminen huolestuttaa, kun samalla haluaisin kehittyä painonnostossa.
Miten te muut olette pärjänneet lääkkeen kanssa? Itsellä medikinet CR 30 mg käytössä.
Kommentit (13)
En vain saa syötyä. Pyörittelen ruokaa lautasella, mutta ei vaan uppoa. Ja kyllä, tämän takia mieluummin pitkittää ruokailuvälejä.
Onko sulla jotain ruokia, mitkä maistuisi paremmin? Itse saan parhaiten alas rahkajugurtin banaanin kanssa. Mutta ei kovin ravitsevaa korvata tuolla useampi ateria päivässä.
Ap
Normaali haitta. Kannattaa syödä aamulla ihan lämminruoka ja ottaa sitten lääke, illalla uudelleen lämmin ruoka kun lääkkeen vaikutus loppuu.
Pitkin päivää voi syödä vähän kerrallaan, pähkinöitä, smoothie, energia patukat, proteiini juomat ja rahkat on hyviä silloin ku ruoka ei maistu .
Mulla on yks tuttu jolla on adhd, vissiin myös epävakaa.
Sillon kun sillä on vauhtijakso päällä se ei yksinkertaisesti malta syödä ruokaansa loppuun kun se jo suunnittelemassa uutta bändiä taikka hankkimassa kesämökkiä, perseaukinen velkaukko?
Se liikkuminen ei auta? Mulla ruokailu sujuu terveellisemmin liikunnan kautta "ihan itsestään", niin samaistuminen hankalaa. Tosin tämä korostuu aerobisessa hommassa, en ole salihommissa kiinni ollut ikinä vaikka yritystä ollut.
Uppoaminen on juuri lääkkeen takia alkanut edetä suuntaan, että harvemmin mutta enemmän. Ennen puputin vähän joka välissä, mutta se oli ihan terveellistäkin kun painoa ei tarvitse pudottaa terveydellisistä syistä.
Mitään erityistä ainetta ei siis ole vaan pyörii samalla kaavalla kuin ennen. Eli nopeaa mutta mieluiten niin lähellä lämmintä ruokaa kuin mahdollista. Puuroa ja pastaa mieluummin kuin proteiinipatukoita. Joita ennen lääkettä oli tosi hankala jättää pois.
Nyt ruokailuväli normalisoitunut ja kunnon ruoka on mieluisampaa, koska siitä tulee täyteen paremmin eikä tarvitse ajatella sitä niin usein. Ja dopamiineja ei tarvitse koko ajan "jostain". (Pitkä ahmimishäiriötausta tosin)
Auttaisko sitten se jokin tavoite ja siitä joku kiksi? Mitä hölmöjä kikkoja sitä nyt onkaan.
Mulla on auttanut ulkona liikkuminen. Kesällä kun tuli tehtyä pitkiä aerobisia treenejä, ruoka maistui tosi hyvin. Nyt syksyllä on alkanut tökkimään toden teolla.
Olen myös terveellisen ruuan ystävä ja en saa syötyä mitään höttö välipaloja. En siis muutenkaan ole koskaan osannut tyhjään vatsaan syödä mitään turhaa ja nyt kun vatsa on enemmän tai vähemmän tyhjä päivittäin, ei tuu syötyä oikein mitään epäterveellistä.
Ap
Vierailija wrote:
Mulla on yks tuttu jolla on adhd, vissiin myös epävakaa.
Sillon kun sillä on vauhtijakso päällä se ei yksinkertaisesti malta syödä ruokaansa loppuun kun se jo suunnittelemassa uutta bändiä taikka hankkimassa kesämökkiä, perseaukinen velkaukko?
Ja siis tällaiselle on määrätty stimulantteja!? Huhhuh!! Lekurista ilmoitus Valviraan niin on yksi 30k€/kk tienaava puoskari vähemmän.
Täällä 90% foorumin yksinhuoltajista puree kateudesta kiilteitä rikki hampaista, kun naapurin mamman kanssa yhdessä tehty diagnoosi ja laadittu resepti ei kelpaa apteekissa.
Vierailija wrote:
Sitä se pirin vetäminen teettää.
Tämä. Harvemmin ne (me :D) mitään pullukoita ollaan. Jokainen olkoon sellainen kuin on hyvä olla. Mutta jokaisen täytyy syödä ja levätä, se nyt on selvä. Jos ei muu auta, niin lääkkeen (aineen, puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä) käyttö tauolle joksikin aikaa.
Vierailija wrote:
Täällä 90% foorumin yksinhuoltajista puree kateudesta kiilteitä rikki hampaista, kun naapurin mamman kanssa yhdessä tehty diagnoosi ja laadittu resepti ei kelpaa apteekissa.
Hihii, ja hiukan hienompi porukka jauhaa samasta syystä rikki Turkissa laitatettuja halpislaminaattejaan! Sitten näyttää "hymy" siltä kuin olisi vetänyt vuosikymmenen kotipolttoista metaa! 🤭
Tunnettu sivuvaikutus. ei auta kuin koittaa syödä vaikkei olisi ruokahalua. Tasainen ateriarytmi.
tee pikkuhiljaa itsellesi listaa ruoka-aineista, joita voit syödä silloinkin, kun ei tekisi mieli. Itse teen fineliin ruokapäiväkirjaa, kirjaan siis sinne syömisiäni ja sitten kun löydän jokun raaka-aineen, jonka syömisestä tunnen jopa mielihyvää, niin laitan suosikeihin. Niistä suosikeista sitten saa hyvin ruokia ruokahaluttomuusaikoihin.
Hyvin. Ei aiheuta ruokahaluttomuutta. Tai jos aiheuttaa, sivuutan sen. Nälkää on mukavampi kuunnella.
Mikä sulla siis mättää? Tavoite on, tiedät mitä tehdä?
Kaipaatko tsemppikaveria?
Tee hälyt puhelimeen? Puhu muille ja ylläåidä näin kuvaa ihmisestä, joka tekee niin kuin sanoo? Tee valmis ohjelma ja palkitse itsesi sen noudattamisesta? Vaikka joka aterian jälkeen erikseen aluksi?