Marraskuun selviytymiskeinot
Kaikki vinkit jakoon! Selätetään pimeä, masentava kuukausi.
Kommentit (161)
Voin valita, teenkö päivä- vai iltavuoroja. Loka, marras, joulu, tammi teen pelkkää iltaa, ja olen vähäisenä valoisana aikana mahdollisimman paljon ulkona, tai luen ja syön lasitetulla parvekkeellani.
Onhan minulla kirkasvalolamppukin, mutta aneeminen se on verrattuna luonnonvaloon, varsinkin niinä harvoina päivinä, kun aurinko näyttäytyy.
Kuuma kaakao/tee hunajalla.
Hyvä kirja tai musiikkia.
Iso palapeli.
Joku kiva askartelu-/sisustus-/taideprojekti.
Minä tykkään pimeästä syksystä ja alkutalvesta ja kesästäkin, mutta räikeän valoisa, pölyinen kevät, maaliskuusta kesäkuuhun, on kauhistus.
Vierailija wrote:
-Kaikki mikä auttaa kurkkuun ja joskus jopa kosteuttaa sitä. Happi kulkemaan. Kaulaliina kaulaan. Tropit.
-Ulkona olevien luonnoneläinten ajattelu, miten kivoja ne ovat ja luonnossa maisema, veden kuviot purossa ja rannalla.
-Lämmin peitto, yrttitee.
-Kirjat, videot, piirtäminen, värit, sisustus, miniatyyrit, askartelu, eri aiheet, positiivinen tunnelmointi jonkin aiheen tiimoilta. Mistä pidät itse.
-Kävelylenkki suht turvallisessa paikassa jos on terve. Kipeiden auttaminen vaikka apteekissa ja kaupassa käymällä, rohkaisu. Suihku, puhdas olo.
-Luonnon äänten kuunteleminen videolta tai cd.
-Kädentaidot. Minijumppa, venyttely. Positiiviset mielikuvat, mielikuvitus, rauhoittuminen, irrottaminen.
-Ideoi paperille jotain kivaa mistä tykkää. Syntyy ajatusviivoja ja pilviä.
Hei nämä oli tosi kivoja ja käyttökelpoisia! Kiitos! ❤️
Vierailija wrote:
Kuuma kaakao/tee hunajalla.
Hyvä kirja tai musiikkia.
Iso palapeli.
Joku kiva askartelu-/sisustus-/taideprojekti.
Voi vitsit, kun olis paikka tehdä palapeliä.
Kutoessa kyl menee aika rattoisasti
Vierailija wrote:
Marras eli kuolema, se kertoo jotain marraskuusta.
Marraskuu on luopumisen aikaa, kuoritaan kaikki turha vuoden aikan tullut kuona pois, surraan ja synkistellään. Hyvästellään asiat joita ei enää tarvitse. Kaikki uusi kun tarvitsee tilaa joten nyt tehkää tilaa mieliinne että uudella on sitten tilaa versoa.
Vierailija wrote:
Kirkasvalolamppu
Alkoholi
Avantouinti
Mietiskely
Viikko etelänlomalla
Jätä sinä vaan nämä kaikki muut pois mutta jätä alkoholi ja ota niin kovat persekännit että et ehdi masentua.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Valmistele joulua, osta joululahjat ja paketoi. Kirjoita valmiiksi joulukortteja jne. Polta kynttilöitä ja lue hyvää kurjaa. Marraskuu on ihana!
Freudilainen lipsahdus, "lue hyvää kurjaa"... Marraskuu on 12. paras kuukausi vuodesta.
Minusta tammikuu on pahin. Marraskuun voi vielä jotenkin sietää mutta tammikuussa väsymys, luovuttaminen ja masennus iskee aina.
Aurinko paistaa, tuoksuu ihanasti keväälle ja uusi vuosi on alkanut. Parasta!
PS Masennun vain erojen jälkeen. Selkeää ratkaisu: en seurustele. :D
Marraskuusta selviäminen ei tarkoita mitään muuta kuin sitä että talvi on entistä vahvempana oven takana. Ihmettelenkin jo miksei ole metrin lumikinosta maassa, niin on tavannut olla viime vuosina, talvi on venynyt vähintään 2 kk pitemmäksi kuin aikoina ennen ilmastonmuutosta.
Talven selättämiseen, siis loka-marras-joulu-tammi-helmi-maalis-huhti-toukokuiden selättämiseen minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin elää käsillä olevaa hetkeä, ikään kuin se olisi ainut, ja niinhän se onkin, ihmisellä on vain tämä hetki.
Hetkessä elämiseen löytyy meditoinnista apua, ellei se käy jo luonnostaan, on juttuja joihin voi keskittyä esim aamulla ja pitää tilaa ja tietoisuutta yllä koko ajan iltaan asti, tarvittaessa pitäen meditaatiohetken uudelleen.
Onnellinen se joka yöllä nukkuu.
Jonakin hetkenä päivästä pukea ulkovaatteet ylle ja mennä tekemään jotakin ulos. Aina löytyy jotakin mihin tarttua. Happi on valmiina keuhkoihin ryystettäväksi. Itselläni liechtensteinin kokoinen tontti, joka huutaa hoitamista. Pakko ei ole tehdä mitään, voi vain liikkua ympäriinsä ja katsoa miten rauhallisena luonto vajoaa koomaan - miten linnut pyrähtelevät oksalta toiselle miettimättä yhtään vallitsevaa harmautta tai tulevaa pyryä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Valmistele joulua, osta joululahjat ja paketoi. Kirjoita valmiiksi joulukortteja jne. Polta kynttilöitä ja lue hyvää kurjaa. Marraskuu on ihana!
Freudilainen lipsahdus, "lue hyvää kurjaa"... Marraskuu on 12. paras kuukausi vuodesta.
Minusta tammikuu on pahin. Marraskuun voi vielä jotenkin sietää mutta tammikuussa väsymys, luovuttaminen ja masennus iskee aina.
Aurinko paistaa, tuoksuu ihanasti keväälle ja uusi vuosi on alkanut. Parasta!
PS Masennun vain erojen jälkeen. Selkeää ratkaisu: en seurustele. :D
Missä asut? Et ainakaan Suomessa. Kevät alkaa tuoksua maalis-huhtikuussa. Tammi-helmikuu on sydäntalvea.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Täytyy olla henkisesti todella sairas ja kieroutunut jos nauttii marraskuusta. Koko kuukausi on aivan karmea.
Minä nautin marraskuusta. Varhaisista kävelyistä sumuisissa aamuissa ja ulkoilusta illan hämäryydessä. Helsingissä on paljon hienoja puistoja ja kauneita merenrantoja. Paljon vaan päälle, kahville johonkin rantakahvilaan tai omia eväitä nauttimaan. Kotona kynttilöiden valoa ja kirjan lukemista nojatuolissa istuen. Tähän mennessä ei ole kukaan vielä pitänyt minua henkisesti sairaana tai kieroutuneena. Ja vaikka olisinkin näitä niin mitä sitten? Mitä se haittaisi kun voin joka tapauksessa hyvin?
Vierailija wrote:
Vanhan on kuoltava, että uutta pääsee esille. Marraskuu on mahdollisuus uuden syntymiseen, uuden luomiseen.
-kehonhuolto/venyttely ryhmäliikuntatunnilla, mukavan rauhallista
-uimahallissa kirkasvalohoitoa
-hyviä kirjoja, sarjoja, äänikirjoja (samalla palapeli tai matonkuteiden leikkuu tms)
-uusi harrastus
-päivänvalolla ulkoilu. Tänäänkin niin kaunista pikku pakkasessa, ruskavärit vielä puissa, aurinko paistaa ja lunta kuin tomusokerikuorrutuksena eikä metsässä ole hyttysiä
-hyvät yöunet
-takkatulet
-saunominen
-ystävien tai perheen kanssa ravintolassa syöminen
-uusien reseptien kokeilu, leivo jouluksi
-pyydä ystäviä tai sukulaisia tai työkavereita kylään
-keskustelut
-viikonloppu vuokramökillä
-neulominen, kirjailu, tilkkutyö, virkkuu, jokin vastaava käsityö
-konsertit, musiikin kuuntelu, itse soittaminen, kirkkojen kauneimmat joululaulutkin taitavat kohta alkaa
-kirjoita kirje, päiväkirjaa, runoja, novelleja
-vala uusia kynttilöitä vanhoista pätkistä
-komeroiden tai varaston siivous, tulee mukava olo järjestyksestä
-avoimet luentosarjat kirjaston/yliopiston/kansalaisopiston tms. järjestäminä
-ala seurata kuntapolitiikka
-vapaaehtoistyö löytöeläinten parissa, vanhustyössä...
-valokuvakirjojen teko, videoiden editointi
-kotiin hyviä tuoksuja
-suunnittele ensi kesäksi piha/parveke/kasvimaa istutukset
-vietä niukkuusviikko (jos ei elämäsi valmiiksi ole sitä), jolloin harrastusmaisesti pyrit säästämään kaikesta mahdollisesta, säästöt vaikka joulukassaan
-tai vietä jokin muu teemaviikko: terveys, hyvinvointi, kauneus, vegaaniruoka
-avantouinti
Ulkomaille lähtö. Säästän aina lomapäiviä marraskuulle, jotta voin olla viikon tai pidempään jossain, missä aurinko paistaa. Se auringonvalo ja lämpö tekee ihmeitä hyvinvoinnille. Jos ei ole mahdollisuutta viikon lomaan, niin suosittelen vklppureissua - sekin piristää jo paljon. Jos taas pitää kotimaassa olla, niin liikunta auttaa. Vaikka olisi kuinka väsynyt ja masentunut, niin itse olen saanut liikunnasta energiaa ja piristettä päivään.
Kirkasvalolamppu, liikunta, hyvä terveellinen ruoka, ystävät ja läheiset sekä riittävästi lepoa. Ulkoilua valoisaan aikaan (mieluiten aamulla). Joku kiva uusi asia, olkoon se sitten uusi harrastus, ruokalaji tai vaikka Netflix sarja.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Täytyy olla henkisesti todella sairas ja kieroutunut jos nauttii marraskuusta. Koko kuukausi on aivan karmea.
No itse esim nautin nyt tästä lokakuusta ja marraskuusta ja pimenevistä illoista. En voinut sietää kesää, särkee silmiä liika valo ja en pidä ihmisistä, nyt on ihanaa kun on pimeetä ja ei kukaan voi edes pyytää rannalle tms .
Marraskuu on kammottava kuukausi. Vain tammikuu on hirveämpi. Ainut keino selvitä hengissä joulukuun puolelle on täyttää kalenteri kaikella kivalla. Itse olen menossa pariin konserttiin, on pikkujouluja ja yksi kaveri menee jopa naimisiin. Haluan muuten kiittää kaikkia, jotka järjestävät häitä sun muita juhlia loppusyksystä/talvella. Jotain piristävää ankeuden keskelle.
Meidän makkari. Oli vanha ,pönttouuni, valkosen harmaa väriltään. Maalattiin taustaseinä ja uuni, nyt kuin uusi.
Kaikki seinä purettiin, tilalle lämpölevyt. Päätyseinään tuli tiilikuvio -tapetti, rustiikki, muut seinät normitapetti.
Ostettiin Messinkisänky päätyineen. Uusi lamppu, natsaa hyvin sängyn metallirunkoon. Lattiaan asennettiin parketti. Verhot tilattu ulkomailta koska Suomesta ei saa hyvännäköisiä kappaverhoja.
Kierrän kirpputoreja, etsin rustiikki- metallityyliin sopivaa pientä yöpöytää ja muutamaa taulua.
Tätä projektia on ollut kiva tehdä, tuli niin tavattoman viihtyisä ja meidän näköinen makkari.
Pidetään pienet kekkerit nyt viikonloppuna, hyvää ruokaa ja viiniä. Istutaan meidän uuden makkarin lattialla ja ihmetellään pönttöuunin ilmettä ja sen tuomaa lämpöä.