Mitä järkeä ylläpitää jotaln 1 000 asukkaan kuntia?
Näitä on Suomessa edelleen aika paljon. Aivan turhia hallintokuluja ym. kun hyvin voisi liittää kaikki noin pienet naapurikuntiin.
Kommentit (45)
pikku kuntien asukkaat eniten valittavat kaupunkien kela eläteistä eivät tajua että itse ovat eri kalliita valtion elättejä. alle 8000 asukkaan kunnat pakko yhdistettävä.
Miksi maaseudulla pitää olla asutusta. Jatkuvasti valittavat palveluista, susista yms. Itse olen muuttanut maaseudulta kaupunkiin 1980 luvun alussa ja suosittelen myös muille.
Muutama vuosi sitten ennen tätä sote ja verouudistusta keskimäärin kuntaveroa maksava maksoi 5000 €. Siitä voi pohtia miten saadaan esim. maksettua vaikkapa pienen kunnan parin lääkärin palkat. Pelkästään siihen jo tarvitaan muutaman kymmenen asukkaan verot. Pienissä maaseudun kunnissa tuo keskiarvo tietysti pienempi kun on alhaisempi palkkataso lukuunottamatta näitä virkamiehiä, lääkäreitä, opettajia jne.
Miksi tarvitsee olla yhtään kuntia? Yksi iso kaupunki eli Suomi-kaupunki, johon kaikki nykyiset kunnat kuuluvat.
Meidän kylällä n.2000 asukasta ja kuntaliitoksen jälkeen lähti palvelut kymmenien kilometrien päähän.
Koska tajutaan että ei maaseutua voi päästää autioksi? Omavaraisuus on turvattava ja nytkään isompien kaupunkien terveydenhuoltokapasiteetti ei riitä.