Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia sanomaan ei?

Vierailija
22.10.2023 |

Miten oppia sanomaan kohteliaasti ei? 

Minulla on paljon ystäviä ja laajat sosiaaliset piirit. Olen tietysti hyvilläni että minulla on paljon ihmisiä ympärillä mutta olen luonteeltaani introvertti ja melko perhekeskeinen sellainen.

Näen kavereitani useammin kuin vanhempiani tai siskoani mikä tietysti sinänsä on tässä iässä normaalia (olen 20), mutta itse olen hyvin perhekeskeinen ihminen ja haluaisin joskus jutella esimerkiksi vanhempieni kanssa ja viettää aikaa siskoni kanssa silloin harvoin kun hän sattuu vanhempiemme luona käymään.

Minulla on muutama sellainen kaveri jotka tuppaavat kylään ihan milloin tahansa, siis ilmoittavat vain olevansa oven takana. Tänään viimeksi oli sellainen tilanne vaikka eilen näin kavereitani ja sanoin siinä monta kertaa ihan tarkoituksella lähtiessä ja heitä hyvästellessä että onpa ihana viettää siskon kanssa kerrankin aikaa ja että seuraavan kerran näenkin siskoa vasta jouluna. Olemme siskoni kanssa läheisiä ja ikävöin häntä usein, näemme nykyään vain suunnilleen kerran kuukaudessa ja nyt ei sitäkään vähää koska hän tekee harjoittelua opiskelupaikkakunnallaan.

En kehdannut sanoa kaverille ettei voi tulla ja että haluan olla siskon kanssa koska hän oli ajanut ihan tarkoituksella meille lähes 30km matkan. Siinä meni päivä hänen kanssaan jutellessa ja siskon kanssa en ehtinyt edes jutella kunnolla tänään. Sisko lähti tänään taas opiskelupaikkakunnalleen ja tulee tosiaan vasta jouluna seuraavan kerran.

Olen helposti kuormittuva ihminen enkä useinkaan jaksa muita töiden tai muiden pakollisten sosiaalisten menojen jälkeen, teen töitä hoitoalalla ja se on henkisesti niin kuormittavaa etten ihan oikeasti jaksa enää kuunnella muita työpäivän jälkeen.

Minulle myös soittelee useampi ihminen useita kertoja päivässä ja välillä pitkittävät puhelua jopa 3 tunnin mittaiseksi. En jaksa koko ajan kuunnella muita ja muiden asioita, tuntuu ettei minulla jää ollenkaan aikaa itselleni eikä perheelleni. 

Miten oppisin sanomaan etten oikeasti jaksa ja miten voisin tehdä sen loukkaamatta muiden tunteita? Olen älyttömän väsynyt.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itsevarmuutta tulee iän kanssa lisää ei jaksa eikä halua! heiluttaa häntäänsä ihmiselle: EI mitään ongelmaa sanoa EI: säästää itseänsä …ja paljon!

tsemppiä 🍀

Vierailija
2/8 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot miten asia on. Töissä oli rankka päivä ja nyt et vain jaksa. Siinä se. Harjoittelemalla alkaa sujua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Perjantainakin yritin selittää kaverille että haluan mennä kaupunkiin isäni kyydillä että saisin samalla jutella hänelle koska isääni näen myös melko harvoin, hän asuu vähän kauempana ja näen häntä ehkä kerran viikossa enkä aina sitäkään, varsinkaan nyt kun loppuvuosi on kiireinen töiden ja muiden reissujen vuoksi. Alkaa oikeasti ärsyttää.

Kun eivät vaan ymmärrä että haluaisin olla edes joskus olla rauhassa..

Ap

Vierailija
4/8 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole edes sitä yhtä ystävää. Älä vastaa puhelimeen, jos et jaksa.

Vierailija
5/8 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ottamalla sen riskin, että sanoo kerran ei. Sitten katsoo mitä tapahtuu ja pystyykö sen kanssa elämään. 

Vierailija
6/8 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuollainen ilmoittamatta tuppautuminen tai maratonpuhelut ovat sinun rajojesi rikkomista. Kaverisi eivät kunnioita sinun aikaasi eivätkä ymmärrä, että sinulla on oma elämäsi ja ettet ole pelkkä statisti heidän elämässään tai mikään seuraneiti. Eräänlaista energiavampyrismia.

Sinun pitää vain sanoa "ei" tai jättää vastaamatta puhelimeen tai laittaa puhelimen viestiasetukset niin, että kaverit eivät tiedä, oletko lukenut viestit. Ensimmäinen kerta varmasti aiheuttaa sinussa epämukavuutta ja kaveritkin todennäköisesti ihmettelevät, mutta kyllä se ajan myötä helpottuu.

Jos kaverit suuttuvat tai alkavat penätä selityksiä muuttuneelle käytökselle, kannattaa pysyä rauhallisena ja sanoa vain mahdollisimman lyhyesti ja yksinkertaisesti, että sinulle ei nyt sovi. Ei tarvitse selitellä yhtään enempää. Eikä kannata ruveta avautumaan, että kaverit ovat olleet epäkunnioittavia ja rajattomia ja mittasi on tullut täyteen. Sellainen ei yleensä johda mihinkään hyvään. Joku on joskus sanonut, että pelkkä "ei" on kokonainen lause. Sitä ei tarvitse selitellä sen enempää.

Vierailija
7/8 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 v ja hoitoalalla eli olet lähihoitaja? Etkä osaa olla vastaamatta puhelimeen tai avaamatta ovea?

Ei tarvitse sanoa ei, jos opettelee olemaan aikuinen.

Vierailija
8/8 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ainoastaan ajan kysymys kun kamelin selkä niin sanotusti katkeaa, sitten saa kaikki kuulla kunniansa kiltimmänkin suusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi