Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äänikirjoja kuuntelevilla on korkeampi älykkyys kuin perinteisiä- ja ekirjoja lukevilla

Vierailija
22.10.2023 |

Lisäksi äänikirjat vähentävät stressiä ja kiireen tunnetta kun itseluettavilla kirjoilla vaikutus on havaittu olevan päinvastainen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Voit toki uskotella itsellesi mitä tahansa.

Vierailija
2/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan puppua. Ei tuota kukaan usko. Älytöntä on myös kuunnella äänikirjoja nopeutettuina! Minne kiire?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde väitteillesi?

Itse olen jostain kuullut, että äänikirjoja etenkin nopeutettuna kuuntelevilla on todennäköisemmin keskittymisen haasteita. En muista enää luinko jonkin artikkelin vai tuliko psykologian luennolla esille.

Vierailija
4/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu

Vierailija
5/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi valehtelet?

Vierailija
6/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yliälykäs ja kuuntelen kahta äänikirjaa kerrallaan nopeutettuna.

Vierailija
7/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kyllä noin mene, minä rakastin lukea kirjoja itse. Sitten sain silmäsairauden jonka syystä oli pakko siirtyä äänikirjoihin, en kyllä nauti niistä kovin paljon, lukija voi ärsyttää suunnattomasti ja pilata koko kirjan ja toiseksi en enää muista yhtä hyvin mitä olen lukenut kun en näe sanaa edessäni. 

Vierailija
8/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjoja kuunteleva vaoautuu tekemään kuuntelun lomassa myös muita asioita. Omakohtaisia kokemuksia, esim. lenkkeily, astianpesukoneen täyttöl/ tyhjennnys, pesukoneen täyttöl/ tyhjennys, järjestely, pölyjen pyyhkiminen, haravointii, jne, jne.

Vierailija
9/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan lukea kirjoja ja kirjan tunnetta käsissäni. Vaikuttaa siltä, että ei osaa lukea, jos niitä pitää terveen ihmisen kuunnella lukemisen sijaan.

Vierailija
10/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihan puppua. Ei tuota kukaan usko. Älytöntä on myös kuunnella äänikirjoja nopeutettuina! Minne kiire?

Minä kuuntelen nopeutettuna, siihen tottuu.

T kiireinen näkövammainen

Vierailija
11/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä pidä kiirettä, ei ole kiire. Lue rauhassa kirjaa. Jos haluat kuunnella, kuuntele kirjaa.

Vierailija
12/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Äänikirjoja kuunteleva vaoautuu tekemään kuuntelun lomassa myös muita asioita. Omakohtaisia kokemuksia, esim. lenkkeily, astianpesukoneen täyttöl/ tyhjennnys, pesukoneen täyttöl/ tyhjennys, järjestely, pölyjen pyyhkiminen, haravointii, jne, jne.

Ihan typerää kun ei ihminen voi lenkkeillä ja nauttia luonnosta ilman kuuntelua🤣 

ja kännykän tuijotusta. 

Vierailija
13/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siksi se kirjan lukeminen onkin niin eri, kun siinä ei voi tehdä muuta samalla. Pelkkää yhteen asiaan keskittymistä.

Vierailija
14/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ap, miksi valehtelet?

Koska se t r o l l a a. Voi toki samanaikaisesti olla aito ja oikea äänikirjojen kuluttaja, ks. otsikon välimerkkivirheet. 

Vierailija
15/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kaikenlaista sitä kuuleekin eli lukee. Olette nopeitä nykyään. Eikö opiskelu suju äänikirjoja kuunnellen hyvin, voisi olla vaikka töissä ja tienata rahaa samalla kun kuuntelee opiskeluun kuuluvia äänikirjoja. Sairaanhoitajakin voisi äänikirjoilla lukaista pikaisesti lääkäriksi työnsä lomassa. 

Vierailija
16/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lukutaidoton voi olla älykkäämpi?

Vierailija
17/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lähde väitteillesi?

Itse olen jostain kuullut, että äänikirjoja etenkin nopeutettuna kuuntelevilla on todennäköisemmin keskittymisen haasteita. En muista enää luinko jonkin artikkelin vai tuliko psykologian luennolla esille.

Erikoista. Minä kuuntelen nopeutettuna mutta silloin se vaatii kyllä vielä enemmän keskittymistä siihen kirjaan. Eikä minulla ole vaikeuksia muutenkaan keskittymisen kanssa. Sanoisin tuon olevan toisinpäin.

Vierailija
18/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, klassinen äänikirja-fyysinen kirja provokeskustelu. Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää kuin jankutusta puhkikulutetusta aiheesta.

Vierailija
19/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lähde väitteillesi?

Hmm. Itse luen kirjani lähinnä paperisina, mutta lenkillä kuuntelen kyllä äänikirjoja ja podcasteja. Aina nopeutettuna. Kärsimättömyyden kanssa minulla on kyllä isoja haasteita, mutta toisaalta ei se nyt minusta ihan suoraan keskittymiskyvyttömyydestä kerro, että pystyy ymmärtämään puhutun tekstin (ja etenkin muistamaan kuulemansa) vaikka kaksinkertaisella nopeudella.

Mutta tosiaan, kärsimätön ja hermoheikko olen kyllä.

Vierailija
20/24 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaisia äänikirjoja en ole kuunnellut, mut ennen murkkuikää kuunnelmia Ylestä.

"Nimeni on Cox!", siitä se alkoi ja taisi loppua siihen "Maata etsimässä". Rikosjuttuja, mutta myös muutakin ne oli. Äidinkielen ope kysyi: Mihin se/ne kuunnelmat perustuu? Viittasin, kun kukaan muu ei ilmeisesti tiennyt tai uskaltanut vastata: Siihen, et samalla joutuu käyttämään mielikuvaa/kuvitusta pelkän äänen kautta. - Oikea vastaus.

Mistään "korkeammasta älykkyydestä" en tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan