Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita korkeastikouluttautuneita, joiden ura ei etene, koska esimiestehtävät ei kiinnosta?

Vierailija
21.10.2023 |

Miten olette toimineet ja löytäneet uusia uria ilman esimiestyötä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma, ratkaisua en ole keksinyt.

Vierailija
2/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisin ongelman. Asiantuntijatehtävissä 7-v ja ainoa etenemisen keino olisi ollut ryhtyä ko.osaston johtajaksi. Ei todellakaan. Siirryin opetustehtäviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aihe! Itsellä oli sama ongelma. En ikinä nähnyt vastuun lisääntymisestä saatavaa taloudellista kompensaatiota järkevänä. Oma vinkkini on että älä jämähdä samoihin tehtäviisi liian moneksi vuodeksi, vaikka työsi ja työtehtäväsi olisivat hyviä. Pyri vaihtamaan työtä tai työpaikkaa, koska muuten on suuri vaara, että mielenkiinto yksinkertaisesti loppuu. Nykyään arvotan työympäristön ja yrityskulttuurin huomattavasti korkeammalle kuin palkan. Reilusti yli keskituloisena ei ole järkevää sitä viimeistä satasta jahdata.

Vierailija
4/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asiantuntija IT alalla. Työuraa takana jo 25 vuotta ja palkka nykyään noin 6000/kk, bonusten kanssa 100 tonnia vuodessa.  Eli ei edes kannata palkan vuoksi hakeutua esimieshommiin. Tää nykyinen työ on hyvä: ei esimiesten HR vastuuta eikä tulosvastuuta.

Vierailija
5/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsultiksi? Paineensietokyky ja ajanhallintataidot pitää olka kyllä kunnossa.

Vierailija
6/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla ainakin voi lähteä freelanceriksi. Ei vakituisen työsuhteen etuja, mutta toisaalta tuntilaskutuksen voi saada luokkaan 120-150e. 

Ps. Kannattaa myös lähteä Suomesta, siellä palkkakehitys tyssää lähes alalla kuin alalla noin 6000-7000e/kk kattoon. 

Vierailija
7/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeuduin tiiminvetäjän tehtäviin asiantuntijatehtävistä eli edellisen tehtäväni tiiminvetäjäksi.... Palkka ei tosin vastaa hommaa, vaikka on kiinnostavaa. Täytyy miettiä mitä vielä keksii kun esimiestehtävät ei kiinnosta. Joskus kaduttaa sillä vastuu on paljon suurempi kuin palkka mitä jää käteen. 

Vierailija
8/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin jatkan asiantuntijatehtävässä. Ei tarvitse kantaa samanlaista vastuuta kuin esihenkilötehtävissä, eikä tarvitse leimautua osaston mulquksi.

Vierailija
9/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mieluummin jatkan asiantuntijatehtävässä. Ei tarvitse kantaa samanlaista vastuuta kuin esihenkilötehtävissä, eikä tarvitse leimautua osaston mulquksi.

Lisään vielä unohtamani: ei tarvitse riidellä ja taistella vallasta ja rahasta muiden mulqqujen kanssa.

Vierailija
10/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä! Tein oman alani hommia, kunnes tuntui, että ne on nähty (joskus vielä teen kevytyrittäjänä, jos oikein kauniisti pyydetään), esimieheksi en tahtonut. Jäin pois töistä ja yritän nyt kirjoittaa kirjoja, joiden kirjoittamiselle ei aiemmin ollut riittävästi aikaa (olen kirjoittanut kuusi kirjaa aiemmin töiden ohessa). Taloudellisessa mielessä älytöntä, mutta muuten palkitsevaa.

En koskaan ole ollut uraorientoitunut ihminen. Nyt lähellä eläkeikää huomaa, että ne jotka ovat isoissa positioissa eivät välttämättä ole yhtä hyvävointisia kuin itse olen. Suorastaan tunnen säteileväni, kun on aikaa liikkua ja nukkua kunnolla. Ja avioliittokin kukoistaa.

Miinuspuolena se, että eläke jää pieneksi. Mutta minulla on omaa varallisuutta enkä ole hulppean elämäntavan perään, joten kestäisin ilman miehen tarjoamaa elintasoa.

Vierailija
11/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut suuri ongelma. Toisaalta en tiedä mikä siinä esimiestyössä on niin kamalaa? Minusta on aina ollut kiva auttaa oman tiimin jäseniä onnistumaan työssään ja pääsemään urallaan eteenpäin. 

Itse olen vähän sitä mieltä että esimieheksi ei pitäisi ikinä valita sellaista joka nimenomaan haluaa olla muiden ihmisten johtaja. 

Vierailija
12/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei ole ollut suuri ongelma. Toisaalta en tiedä mikä siinä esimiestyössä on niin kamalaa? Minusta on aina ollut kiva auttaa oman tiimin jäseniä onnistumaan työssään ja pääsemään urallaan eteenpäin. 

Itse olen vähän sitä mieltä että esimieheksi ei pitäisi ikinä valita sellaista joka nimenomaan haluaa olla muiden ihmisten johtaja. 

Minulla ongelma olisi ns. kiltteys. En oikein osaa sanoa pahasti, vaikka olisi syytä antaa negatiivista palautetta jostain asiasta.

Vierailija
13/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Konsultiksi? Paineensietokyky ja ajanhallintataidot pitää olka kyllä kunnossa.

Toenperrään.  Mitä meillä käynyt näitä konsultteja niin on niillä ollut huumorintajuakin kun jaksaa höpöttää jotakin missä ei päätä eikä häntää.  Siitä sitten iso lasku perästä.

Vierailija
14/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se riippuu varmaankin alasta millaista esimiestyö on. Toisilla aloilla joutuu vähän välitä antamaan jengille lähtöpasseja ja tulokset ratkaisevat. Vaatii se luonnetta. Itse en sellaisella alalla ollut, mutta suurin osa ystävistä on kaupallisella alalla, jossa numerot ratkaisevat. Omalla alallani taas koin vaikeaksi sen, että olisi pitänyt vastata muiden työstä, joka vaikuttaa ihmishenkiin pahimmillaan. Olen niin kauan tehnyt tällä alalla töitä, että tiedän, miten vaikeisiin tilanteisiin pomo voi joutua. Palkka ei ole niin korkea, että kompensoisi sitä. Lisäksi pidän enemmän oman alani käytännön töistä kuin paperitöistä ja hallinnollisista töistä.

Vierailija
15/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin melko nopeasti, ettei ura etene mihinkään jos kokemusta palveluiden johtamisesta ei ole. Hakeuduin siis esimiestehtäviin, joissa muuten pääsen työskentelemään monipuolisesti myös palvelun kehittämisessä.

Nyt tavoitteena viimeistellä seuraava tutkinto työn ohessa muutaman vuoden aikana, kerryttää esimieskokemusta ja hakeutua sitten hyvällä CV:llä eteenpäin pois henkilöstöhallinnosta. 

Aika näyttää toimiiko tämä suunnitelma. Ikää ei toisaalta ole vielä edes neljääkymmentä joten sitä aikaa on. 

Vierailija
16/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi edetä urallaan? Turhaa stressiä kaikesta, kuitenkin työ on edelleen vain työtä. 

Vierailija
17/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole vaikeuksia, tein 1200€ uran alussa ja nyt sain korotuksen ja teen 1335€.

Vierailija
18/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minulla ongelma olisi ns. kiltteys. En oikein osaa sanoa pahasti, vaikka olisi syytä antaa negatiivista palautetta jostain asiasta.

Itse näen tuon niin, että esimiehen/-naisen tehtävänä on auttaa alaisiaan onnistumaan. Jos esimies ei kerro alaiselle kun tämä tekee jotain väärin tai vastoin odotuksia, niin esimies tekee alaiselleen ison karhunpalveluksen. Alainen ei välttämättä edes tiedä tai huomaa toimivansa väärin, ja silloin jos esimies ei ota asiaa puheeksi niin alainen ei saa tilaisuutta korjata toimintaansa. Silloin vaikeneminen tai vastuunvälttely on pahinta ilkeyttä koska esimies asettaa oman mukavuutensa (”en halua puhua ikävästä asiasta kun olen kiltti”) alaisensa ja työnantajansa edun edelle.  

Itselläni on yksi karu kokemus tästä kun kohtelin erästä ongelmatapausta liian pehmeästi enkä nostanut hänen toimintansa epäkohtia tarpeeksi selvästi esille. Lopulta henkilö irtisanottiin muutosneuvotteluissa ja tilanne tuli hänelle siinä vaiheessa aivan yllätyksenä. Jos hänelle olisi kerrottu aiemmin olisi hän ehkä voinut muuttaa toimintaansa. Tästä on nyt 10 vuotta aikaa mutta muistan aina tapauksen kun pitää ottaa joku negatiivinen asia puheeksi. 

Mielestäni esimiehellä on kaksi ”pomoa” joiden etuja hän ajaa. Toinen on firman etu, eli se että toiminta on kannattavaa ja kehittyy haluttuun suuntaan. Se toinen ”pomo” on sitten omien alaisten etu, että he viihtyvät työssään, kokevat sen mielekkääksi, ymmärtävät kokonaiskuvan jota kohti pyritään ja saavat kehittämismahdollisuuksia. Esimiehen perustehtävä on toimia linkkinä näiden kahden ”pomon” tarpeiden välillä ja yrittää saada ne toimimaan yhteen. 

Vierailija
19/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on cv:ssä mainittuna, että tehnyt esimiestyötä niin kukaan ei halua sellaista palkata itselleen. Pelkäävät, että omat duunit lähtee alta ja viet heidän työn.

Korkeakoulutettuna esimiestyö tarkoittaa Suomessa lähinnä jotain siivoustyötä ja sen alan esimiestyötä, josta ei makseta esimiehen palkkaa, ainoastaan rivityöntekijän palkkaa. Samalla ohitsesi esimieheksi etenee pelkän peruskoulun käyneitä, joilla ei mitään alan kokemusta eikä koulutusta ja heti maksetaan korkeinta esimiehen palkkaa.

Vierailija
20/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos sulla on cv:ssä mainittuna, että tehnyt esimiestyötä niin kukaan ei halua sellaista palkata itselleen. Pelkäävät, että omat duunit lähtee alta ja viet heidän työn.

Korkeakoulutettuna esimiestyö tarkoittaa Suomessa lähinnä jotain siivoustyötä ja sen alan esimiestyötä, josta ei makseta esimiehen palkkaa, ainoastaan rivityöntekijän palkkaa. Samalla ohitsesi esimieheksi etenee pelkän peruskoulun käyneitä, joilla ei mitään alan kokemusta eikä koulutusta ja heti maksetaan korkeinta esimiehen palkkaa.

Mitähän ihmettä sinä nyt selität? :D  Suurin osa akateemisista aloista on sellaisia, joihin ei oteta ilman tiettyä tutkintoa. Omalla alallani pitää olla lisäksi täydennyskoulutus, joka kestää neljä vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä