Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ohjeita laihduttaja oikein kaipaa, jos nämä eivät riitä?

Vierailija
21.10.2023 |

"– Hän sanoi ne perinteiset neuvot, että liiku enemmän ja syö vähemmän. Sain myös lähetteen ravitsemusterapeutille. Se oli 45 minuutin vastaanotto, jossa näytettiin ruokaympyrää ja kerrottiin, miten paljon täytyisi syödä kuituja ja vihanneksia. Hän neuvoi myös valitsemaan tuotteita, joissa on sydänmerkki.

Kärki kaipasi selkeämpiä ohjeita ja koki, ettei saanut tarvitsemaansa apua ja tukea. Niinpä hän ryhtyi etsimään sitä omatoimisesti netistä."

https://www.is.fi/terveys/art-2000009926564.html

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap, millaiset ohjeet sinä tarvitsisit sairaan pääsi hoitoon, kun MENE LÄÄKÄRIIN ei näy tepsivän?

Muiden paino on typerä pakkomielle. 

Muiden noin sairas haukkuminen on typerä pakkomielle. Mistä kohtaa löysit aloituksesta loukkauksen? Kysymys oli, MILLAISIA OHJEITA ylipainoinen kaipaa, jos selkokielinen ruokavaliosuositus ei riitä - mikään aloituksessa ei kielinyt pakkomielteestä lihavuuteen.

Ruokavaliosuositus on riittävä, jos se suositeltu ruokavalio on sopiva.

Vierailija
22/28 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tulppa minkä sain pois sorbetti/mehu dietillä. Tietenkään en jatkanut kitudietin parissa paria viikkoa pidempää. Muutenkin toi dietti normalisoi mun kehontoimintoja ja opin vuosien jälkeen tuntemaan kylläisyyttä. Lihoin alunperin siksi ettei kroppa toiminu normaalilla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ylipainon karistamiseen riittää lääkeresepti. Ystäväni paino putosi 15 kg normaalipainoon, kun häneltä löytyi PCOS ja sai lääkkeet. Myös kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys pudottaa painon.Mahdollisesti muitakin sairauksia on jotka vaikuttavat painoon, lisäksi tietysti jotkut lääkkeet lisäävät ylipainoa.

Joten syö vähemmän kuin kulutat ei aina päde.

Vierailija
24/28 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittelin itselleni kymmenien kilojen ylipainoa sadalla eri tekosyyllä. Eikä yksikään ollut oma syy. Kun lopetin itselleni valehtelemisen ja satujen keksimisen, alkoi laihtuminen. Normaalipainoisena olen ollut yli 25 vuotta.

Ihan itse on laihdutettava, kukaan muu ei sitä puolesta tee. Mikään määrä ohjeita, neuvoja ja tukea ei riitä, jos ei itse päättäväisesti ja määrätietoisesti tee koko elämän mittaista muutosta. Kun normaalipaino on saavutettu, paluuta entiseen ei ole koskaan. 

Vierailija
25/28 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Selittelin itselleni kymmenien kilojen ylipainoa sadalla eri tekosyyllä. Eikä yksikään ollut oma syy. Kun lopetin itselleni valehtelemisen ja satujen keksimisen, alkoi laihtuminen. Normaalipainoisena olen ollut yli 25 vuotta.

Ihan itse on laihdutettava, kukaan muu ei sitä puolesta tee. Mikään määrä ohjeita, neuvoja ja tukea ei riitä, jos ei itse päättäväisesti ja määrätietoisesti tee koko elämän mittaista muutosta. Kun normaalipaino on saavutettu, paluuta entiseen ei ole koskaan. 

Mutta miksi niin moni ei halua tätä ymmärtää, vaan syyttää esim. terveydenhuoltoa siitä, että ei saa tapeeksi sitä tai tätä?

Vierailija
26/28 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

”On ilmiselvää, että jotain pitää tehdä lihavuusepidemian hoitamiseksi, mutta toisin kuin esim. masennus, lihavuus on täysin itseaiheutettua. On siis väärä ratkaisu viedä resurssia mielenterveyspuolelta lihavuuden hoitoon.

Aika monesti syömiseen liittyvä ongelma johtuu juuri siitä, että vaikeita tunteita yritetään paeta syömiseen. Tämä on mielenterveyden ongelma mitä suurimmassa määrin. Ajatusmallit voi kuitenkin muuttaa, siihen on paljon kirjallisuutta ja  esim. Nettiterapiaa, harvoin ihminen vaikeassa ongelmassa yksin pärjää, eikä tarvitsekaan pärjätä. Aina ei tarvita ammattiapua, myös ystävien tai läheisten tuki voi riittää.

Suuri ongelma on kuitenkin tuo ravintoterapeuttien koulutus, kaloreita ja makroravinteita on helppo laskea, mutta aineenvaihdunnan kokonaisuutta ei ilmeisesti ymmärretä, kun siitä ei asiakkaalle kerrota. Sitä tietoa se asiakas kaipaisi eniten, että painonhallinta onnistuisi terveellisellä tavalla, oman kehon toiminnan ymmärtämistä.

Vierailija
27/28 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ylipaino on älykkyydestä kiinni. Tiesittekö että puolella ihmisistä ei ole sisäistä dialogia ollenkaan. Puolet ihmiset tuolla ulkona kävelee aivokoppa tyhjänä ja reagoivat asioihin ärsykkeihin tunteella ja vaistolla, ei ajatuksella.

Väittäisin, että mun työyhteisössäni on älykkäitä ihmisiä. Pitkälle koulutettuja ja kokeneita. Mutta kas kummaa, osa on ylipainoisia.

Tiedän, ettei yhden työyhteisön perusteella voi vetää suuria johtopäätöksiä. Mutta silti, aivan yhden yksilön havaintona, totean että jotenkin kummassa nämä ylipainoiset ovat useimmiten niitä, jotka työskentelevät vuorotyötiimissä. Ja olenpa nähnyt melkoisen nopeita fyysisiä muutoksia ihmisissä, jotka siirtyvät 8-16-tiimistä sinne myöhäisiltaa/yötä tekemään. Heidän älyssään en usko muutoksia tapahtuvan.

Vierailija
28/28 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ylipaino on älykkyydestä kiinni. Tiesittekö että puolella ihmisistä ei ole sisäistä dialogia ollenkaan. Puolet ihmiset tuolla ulkona kävelee aivokoppa tyhjänä ja reagoivat asioihin ärsykkeihin tunteella ja vaistolla, ei ajatuksella.

Ajatukset ovat vain vainoharhaisia varten, jotka kuvittelevat maailman toimivan omien ajatustensa mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme