Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perehdytyksen puute

Vierailija
20.10.2023 |

Minulle luvattiin 2 viikon perehdytys uusiin tehtäviin. Olin nyt 2 päivää töissä ja tänään esihenkilö kertoi, että maanantaista alkaen alan tekemään itsenäisesti vuoroa. En pysty, en osaa, en pärjää. Kerroin asian, hän vain sanoi, että ei ole ketään joka perehdyttäisi. Ei kai tämä ihan näin mene?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä nää esimiehet sitten tekee jos ei osaa edes perehdyttää? Taija tämäkään tietää  mitään muutakuin hengittää niskaana ja esittää olevansa kiireinen :)

Vierailija
42/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehellä on velvollisuus perehdyttää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lisään vielä, että sanoin esihenkilölleni, että minä en selviä työpäivistä, jos en saa kunnon perehdytystä. Hän sanoi, että on selvittävä ja ettei hän voi vain minun perääni katsoa. 

Yhyy. Miksi sinut piti palkata, jos kerta tarvitset lapsenvahdin?

Sinustako ois ihan ok, että sulla olisi hoitaja, joka ei hallitse vaikka hengityskoneen käyttöä? Niitä on olemassa erilaisia ja todellaki uusi työntekijä tarvitsee perehdytyksen aina.

Vierailija
44/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouse lavalle ja ala rummuttaa.

Vierailija
45/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta paikkaa hakemaan. En katselisi päivää enää tuota. 

Vierailija
46/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa äänestää jaloillaan

Vierailija
47/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lisään vielä, että sanoin esihenkilölleni, että minä en selviä työpäivistä, jos en saa kunnon perehdytystä. Hän sanoi, että on selvittävä ja ettei hän voi vain minun perääni katsoa. 

Yhyy. Miksi sinut piti palkata, jos kerta tarvitset lapsenvahdin?

Sinustako ois ihan ok, että sulla olisi hoitaja, joka ei hallitse vaikka hengityskoneen käyttöä? Niitä on olemassa erilaisia ja todellaki uusi työntekijä tarvitsee perehdytyksen aina.

Tämä

Vierailija
48/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä provo.

Kyllä työhön palkattavalta odotetaan edes JONKINMOISTA ammattitaitoa tehtävistään mihin palkataan. Parissa päivässä kyllä pitäisi jo suht itsenäiseen työhön pystyä pienellä tuella.

Toisaalta olen nähnyt tosiaan näitä "kahvitauon jälkeen uudelleenkoulutettavia" niin en sitten olekaan ihan 100% että onko provo. Voihan AP kuulua näihin.

Vierailija
49/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No nyt ei ole sit kaikki ok. Voit koeajalla lähteä omatoimisesti jos homma oikeesti menee puihin ja jos huomaat että kollegat ei auta? Ei kuulu mennä noin missään työssä. 

Tämä on runkosopimus jossa ei koeaikaa

Miten pöljä pitää olla että ei ota koeaikaa? Jos työnantaja ei vaadi koeaikaa, on se AINA merkki siitä että se yrittää sitoa väkisin paskaan työpaikkaan.

Vierailija
50/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla ei jaeta armoa. Kun ne laput koulusta on kourassa, pyöritys alkaa heti ja se on vaan osattava. Perehdytys on pikaista tai olematonta, kaikki olettaa että osaat heti ja jos paljastuu että et osaa, seuraa raivo ja puhaltelu. Kaikkien on pärjättävä heti, koska resurssit on minimissä. Jos joku ei osaa, se on kiviriippa joka kaataa lastia muiden niskaan. Esihenkilöt ei ole kiinnostuneita kuuntelemaan alaisten epätoivoista valitusta perehdytyksestä, se homma on osattava jos sinne menee. Ja auta armias jos jotakin sattuu..

Vierailija
51/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä kuulin ensimmäistä kertaa perehdytyksestä vasta pari vuotta sitten. Kaikissa työpaikoissa jossa ole ollut, on pudotettu suoraan syvään päähän ja katsottu pysyykö pinnalla. Ne jotka ei pysyneet saivat mennä. 

Juuri näin, ihan samoja kokemuksia. 

Vierailija
52/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aika riskillä mennään jos työntekijä sanoo, ettei pärjää ja silti vain pistetään hommiin itsenäisesti 

Päiväkodeissa ihan arkipäivää....

Vierailija
53/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Tai puretaan työsuhde koeajalla. 

Josta seuraa karenssi jos työntekijä itse irtisanoutuu."

Mitä sitten? Mitä se karenssi on sen rinnalla että nakitetaan ihminen epäinhimillisiin työskentelyolosuhteisiin.

Vierailija
54/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Taas tämä provo.

Kyllä työhön palkattavalta odotetaan edes JONKINMOISTA ammattitaitoa tehtävistään mihin palkataan. Parissa päivässä kyllä pitäisi jo suht itsenäiseen työhön pystyä pienellä tuella.

Toisaalta olen nähnyt tosiaan näitä "kahvitauon jälkeen uudelleenkoulutettavia" niin en sitten olekaan ihan 100% että onko provo. Voihan AP kuulua näihin.

Sinä et selvästikään ole hoitoalalla.

Vierailija
55/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No nyt ei ole sit kaikki ok. Voit koeajalla lähteä omatoimisesti jos homma oikeesti menee puihin ja jos huomaat että kollegat ei auta? Ei kuulu mennä noin missään työssä. 

Tämä on runkosopimus jossa ei koeaikaa

Ketkä hullut tuotakin kommenttia alapeukuttaa.

Koeaika ei ole pakollinen.

Laissa ei ole mitään merkintää koeajasta.

Se on täysin, siis täysin työnantajan ja työntekijän sovittavissa ole asia.

Koeajasta on oltava merkintä työsopimuksessa.

Ketkä ääliöt tässäkin ketjussa muka kuvittelevat tietävänsä 

enemmän muut? Varmaan koskaan olleet missään duunissa.

Vierailija
56/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin koeaikaa ei kuulemma ole. Kysyin kyllä. Sopimus on sellainen, että joko otetaan vuoroja vastaan tai sitten ei. 

Vierailija
57/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies on alkanut laittamaan vuoroja listaan ilman, että on kysynyt ensin minulta. Lisäksi kun sanoin, että joku vuoro ei sovi hän sanoi, että hän laittaa siihen kohtaan vapaa toiveen. Sanoin, että ei kun minä en tule silloin. Edelleen näkyy merkillä vapaa toive. 

Aion laittaa kirjallisen viestin, mitkä vuorot minulle ei sovi ja jos ei ota niitä pois listasta, hän varmaan sitten ihmettelee jos en ole töissä. 

Vierailija
58/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan sanoa, että en ota enää vuoroja vastaan. Eipä paljon haittaa jos ei vuoroja enää tuohon puljuun tule. 

Vierailija
59/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei. Mulla kävi edellisessä työssä tällä tavalla. Sain kyllä ”perehdytyksen”, mutta minulla ja minun ”perehdyttäjälläni” (ulkomaalainen työntekijä, joka oli ollut työssä pari kuukautta pidempään kuin minä) oli sen verran isoja kielimuuriongelmia, että oli kuin en olisi saanut perehdytystä ollenkaan.

Englannin käyttökään ei onnistunut, sillä hän ei halunnut puhua englantia kanssani. Koitin ehdottaa jotain toista perehdyttämään minua, mutta sainkin selville että iso osa perehdyttäjistä oli LOMALLA, silloin kun minulla olisi pitänyt olla perehdytys. Tuli uutena työntekijänä todella arvostettu olo. 

Tein aivan älyttömästi virheitä, jotka kaduttavat edelleen vaikka irtisanouduin tuosta työstä heti kun pääsin opiskelemaan kokopäiväisesti. 

Välillä mietin oliko sittenkin pitänyt jatkaa työnhakua. Tein useampaan otteeseen valitusta esimiehelle ja kerroin etten koe pärjääväni. Minulle vastattiin vain ”Koita nyt vain kestää”” ja ”kyllä sinä pärjäät vallan mainiosti”.

Hauskinta tässä oli se, että mua ei voinut jättää yksin, mutta mä KOIN olevani yksin. Olivat perkele suunnittelemassa mulle yksin vuoroja perehdytysjakson jälkeen :D Lähdin helvetin nopeasti pois. 

Huono perehdytys voi olla yhtäkuin ei perehdytystä ollenkaan.

Vierailija
60/60 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävää toimintaa ja vieläpä tuolla alalla yleistä. Pitäisi heti tietää, osata ym. Mulla entinen esimies hengitti niskaan usein ja sanoi muutaman päivän jälkeen, että "sinun pitäisi alkaa aika pian pärjäämään itsenäisesti" ... Laitoin muut sitten pärjäämään, itse en selvinnyt töistä.