Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perehdytyksen puute

Vierailija
20.10.2023 |

Minulle luvattiin 2 viikon perehdytys uusiin tehtäviin. Olin nyt 2 päivää töissä ja tänään esihenkilö kertoi, että maanantaista alkaen alan tekemään itsenäisesti vuoroa. En pysty, en osaa, en pärjää. Kerroin asian, hän vain sanoi, että ei ole ketään joka perehdyttäisi. Ei kai tämä ihan näin mene?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi pitää perehdyttää 

Eikö ymmärryksesi taaskaan riitä?

Vierailija
22/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista

Vetoa tuohon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko ilmoittaa, että en tee enää töitä ennen kuin perehdytys on kunnossa. 

Vierailija
24/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ap ole koulutus alalle? Jos ei niin harjoittelijaa ei saa yksin jättää.

Perehdytä itse itseäsi lisäkoulutuksin tai muutoin. Se on aina sulle pääomaa. 

Toinen on, että: kysy, kysy ja kysy. Onhan sulla kollegat?

Entäs työsuojavaltuutettu? Jos olisit yhteydessä häneen nyt aluksi? Sitten osaston tmv vastuuhenkilöön tai johonkin muuhun esimieheen.

Hirmu vaikea neuvoa kun avauksestasi ei käy ilmi paljoa. 

Vierailija
25/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eikö sulla ap ole koulutus alalle? Jos ei niin harjoittelijaa ei saa yksin jättää.

Perehdytä itse itseäsi lisäkoulutuksin tai muutoin. Se on aina sulle pääomaa. 

Toinen on, että: kysy, kysy ja kysy. Onhan sulla kollegat?

Entäs työsuojavaltuutettu? Jos olisit yhteydessä häneen nyt aluksi? Sitten osaston tmv vastuuhenkilöön tai johonkin muuhun esimieheen.

Hirmu vaikea neuvoa kun avauksestasi ei käy ilmi paljoa. 

On koulutus, mutta työtehtävä on sellainen, jota en aiemmin ole tehnyt. Olen epävarma ja sen näkee ulospäin. En voi kysyä, kun paikalla ei ole ollut vakituisia työntekijöitä. Esimies on pitänyt minua yhtenä työntekijänä, joka osaisi kaiken.

Vierailija
26/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen koulutus keskiasteella on nykyisin, kun ei osata yhtään mitään. Ennen oli harjoittelua ja pakko oppia, että sai harjoittelun suoritettua. Nyt on entistä enemmän niitä, jotka sanovat, että täytyy perehdyttää alkeellisiinkin asioihin. Nämä samat on niitä, joilla jo nyt on selkeästi tiedossa ensi kevään reissujen ajankohdat  ja eka kysymys, että kenelle ilmoitan, kun sairastun.

Vierailija
27/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Millainen koulutus keskiasteella on nykyisin, kun ei osata yhtään mitään. Ennen oli harjoittelua ja pakko oppia, että sai harjoittelun suoritettua. Nyt on entistä enemmän niitä, jotka sanovat, että täytyy perehdyttää alkeellisiinkin asioihin. Nämä samat on niitä, joilla jo nyt on selkeästi tiedossa ensi kevään reissujen ajankohdat  ja eka kysymys, että kenelle ilmoitan, kun sairastun.

Omassa tapauksessani työnkuva on niin erilainen, mitä on aiemmin ollut. Se, että on koulutus ei vain riitä. 

Vierailija
28/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin niin pahoin tämän asian takia, että en enää tiedä mitä tekisin. 

Vierailija
29/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin ravintola-alalle duuniin, ekana päivänä esimies istu koneellaan samalla kun mä opettelin hommia, seuraavana päivänä olin jo yksin duunis. Että eipä tuo harvinaista ole. En ottanu stressiä, totesin että jos kusen jotain niin en todellakaan ota siitä vastuuta tuolla perehdytyksellä.

Vierailija
30/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ennen vain tehtiin töitä ja oli se oma työ. Nykyisin on tietojärjestelmät ja monimutkaiset jutut. Pitää hallita älyttömästi asioita eikä niitä opi kunnolla edes parissa viikossa. Kaikenmoista tilaamista ja oheisjuttua, jota ei voi osata ilman perehdytystä. 

Vierailija
31/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin tulla perehdyttämään tosin lääkärin mukaan olen sen verran sairas, että en ole työkykyinen, mutta hyvin hommat onnistuu, kun palkka tulee KELA:n kautta. 🩷🩷🩷

Vierailija
32/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono perehdytys johtaa usein siihen, että työntekijä lähtee. Kustannukset kasvaa työnantajalla jos perehdytys ei ole hyvää. Fakta 

Vierailija
33/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on valitettavan yleistä sote-alalla hoitajilla mutta myös muilla ammattiryhmillä. Nimimerkillä kokemusta on, valitettavasti.

Voit esim.

-ilmoittaa lähiesimiehelle tai tämän esimiehelle, ettet pysty tekemään tehtäviä ilman perehdytystä (riippuu hänestä ja organisaatiosta miten suhtautuvat),

-olla yhteydessä liittoon jos olet jäsen

-olla avoin työpaikalla osaamisestasi ja pyytää mahdollisimman paljon apua muilta.

Monet tehtävät vain sote-aloilla on sellaisia, että työtä ei aina tehdä kollegoiden kanssa vieri vieressä, vaan kaikki toimenpiteet ja päätökset on yksittäisen työntekijän varassa. Valitettavasti monesti myös työpaikkakulttuuri on tokaista ja apua ei anneta.

Jos riittävää perehdytystä erikoisalaan tai tietyn asiakasryhmän tarpeisiin ei ole, tämähän johtaa pahimmillaan vaaratilanteisiin niin asiakkaan kuin työntekijän kannalta. Voimia tilanteeseen ja muista, ettei sinun tarvitse tehdä mitään mikä vaarantaa oman tai muiden terveyden. Siihen ei työnantaja voi pakottaa ja mikäli yrittää näin toimia, ei muuta kuin ilmoitus luottamusmiehelle, AVI:iin tai suoraan Valviraan.

Vierailija
34/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä edelliseen että jos olet yhteydessä esim. ylemmälle taholle, luottamusmieheen tai liittoon, niin muista mainita erityisesti se että sinulle on annettu kuva 2 vkon perehdytyksestä ja tämä ei ole toteutunut. 

Vierailija
35/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rohkeaa jättää yksin 

Vierailija
36/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ennen vain tehtiin töitä ja oli se oma työ. Nykyisin on tietojärjestelmät ja monimutkaiset jutut. Pitää hallita älyttömästi asioita eikä niitä opi kunnolla edes parissa viikossa. Kaikenmoista tilaamista ja oheisjuttua, jota ei voi osata ilman perehdytystä. 

Näitä on simppeleinäkin pidetyissä töissä, esimerkiksi kaupan myyjä.

Puolisoni työskentelee lähikaupassa ja työnantaja ei edes ole perillä siitä, kuka osaa mitäkin...

Juuri teki kyselyn aiheesta sentään.

Vierailija
37/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeaa. Pidetään töissä jengiä joka ei todellakaan paikkaa sitä vajetta 

Vierailija
38/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulin ensimmäistä kertaa perehdytyksestä vasta pari vuotta sitten. Kaikissa työpaikoissa jossa ole ollut, on pudotettu suoraan syvään päähän ja katsottu pysyykö pinnalla. Ne jotka ei pysyneet saivat mennä. 

Vierailija
39/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että sanoin esihenkilölleni, että minä en selviä työpäivistä, jos en saa kunnon perehdytystä. Hän sanoi, että on selvittävä ja ettei hän voi vain minun perääni katsoa. 

Vierailija
40/60 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lisään vielä, että sanoin esihenkilölleni, että minä en selviä työpäivistä, jos en saa kunnon perehdytystä. Hän sanoi, että on selvittävä ja ettei hän voi vain minun perääni katsoa. 

Yhyy. Miksi sinut piti palkata, jos kerta tarvitset lapsenvahdin?