Miten lievittää yksinäisyyden tunnetta iltaisin ja aamuisin?
Päivisin on helpompaa kun on työ, harrastukset ja muut tehtävät. On helpompi kontrolloida ajatuksia ja tunteita kun voi keskittyä tekemiseen, ongelman ratkaisuun ja tuloksiin ja vaikka sitten viihteeseen. Hiljaisempina hetkinä tehtävien välillä päivällä voi ottaa levon kannalta, latautumisena, palkkiona aikaansaamisesta ja valmistautumisena seuraaviin juttuihin eikä vaivu epätoivoon. Se hiipii sitten illalla kun hiljentyy nukkumaan ja iskee aamulla herätessä vasten kasvoja ennen kuin päivä lähtee käyntiin että tänäänkään ei ollut tai ole yhtään aidosti merkityksellistä henkilökohtaista ihmissuhdetta. Puhelin ei soi eikä tule viestejä. Suunnittelen ja elän elämääni yksin. Jos kuolisin yöllä sänkyyni kukaan ei huomaisi eikä välittäisi. Työpaikalla minut vain korvattaisiin toisella. Kukaan ei osaisi sanoa millainen olin ihmisenä. Olen yksin ja vain itseni varassa.
Mitähän voisin tehdä että nukahtamisen odottelu ja aamulla herääminen olisivat mukavampia? Olen kokeillut musiikkia, mutta en pysty nukahtamaan jatkuvassa äänimaisemassa. Lääkäri olisi halunnut antaa masennuslääkkeet. On turha ehdottaa tunteen äärelle pysähtymistä, koska olen ollut jo niin kauan yksinäinen että olen ehtinyt miettiä asian puhki ja pahki. Sen miettiminen vain lamaannuttaa enkä halua jättää elämää kokonaan elämättä siksi että olen yksinäinen.
Kommentit (30)
Ainakin me ollaan "The happiest country in the world "
En ole koskaan ymmärtänyt näitä yksinäisyyden valituksia. Kun sitten perään luetellaan, että en halua tavata ihmisiä, en edes yritä hakeutua muiden seuraan, en vaali ihmissuhteita, en tee mitään niiden saamiseksi, enkä aio tehdä mitään asioiden muuttamiseksi.
Jos valinnat ovat tuollaisia, niin on täysin loogista olla yksin. Ja on epäloogista valittaa omista valinnoista ja niiden ilmeisistä seurauksista. Jos haluat muutosta, niin muuta valintojasi. Jos et halua muutosta, niin mitä valitat!
Hei, minua on auttanut valtavasti äänikirjat. Ehkä hyvien tarinoiden äärellä pakoilen omaa tyhjyyden tunnetta, mutta nautin. Itsemyötätunto ja hyvien asioiden lasku päivässä vaikka väkisin rauhoittaa iltaisin.
Juttele Jeesukselle, et koe olevasi koskaan yksin, jos otat hänet elämääsi. Hän rakastaa sinua.
Hän myös kuuntelee aina ja vastaa omalla tavallaan, joskus ihan hetikin.
Vierailija wrote:
Luultavasti väsymys illalla voi aiheuttaa tuota. Ja voitko vaikuttaa itse päivien sisältöön ja aikatauluun, ettei joku muu aina määrää. Onko ohjelmaa jo liikaa päivällä ja uupuu huomaamatta. Illalla voi ottaa kivoja kirjoja selailtavaksi (karttakirja?) ja jos varaa aikaa vähän siihen. Aamulla myös heräämisprosessi voi aiheuttaa mielialajuttuja (väsymys) ja verensokeri voi olla alhaalla, myös suola. Ellei ole koholla ollut. Ehkä elimistö elpyy kun juo vähän ja ottaa leivän tms. Ehkä voi kuunnella hetken meren aaltoja illalla (se ei ole levoton musiikki?) tai muuta sellaista, miksei herätessäkin jokin videon puheääni. Voi miettiä kohottavia ajatuksia. Maapallolla ei ole yksin, ehkä kohtaa mukavaa juttuseuraa tai sukulaisia jos löytyy - soittele joskus vaikka äidille jos on tai joku. Onko ympäristö kiva vai kolkko. Kylmä ilmasto voi vaikuttaa ja ilman ionit. Oletko kokeillut välttää puhelinta hieman ja siirtyä langalliseen koneeseen kotona. Sähk
😳 siis KUKA se joku muu olisi, joka määräisi? Ihmisellä, joka on YKSIN ja yksinäinen, eikä ole edes ketään, joka huomaisi jos joku ilta vain kuolla kupsahtaa kotona?!
Siis luetteko te ollenkaan näitä aloituksia vai mistä tällaisia vatipäävastauksia oikein tulee?
Jos sulla on mahdollisuus taloudellisesti ja muuten, hanki jonkinlainen lemmikkieläin. Se, että olet vastuussa toisen hyvinvoinnista, tuo mielekkyyttä elämään.
Jos et voi hankkia lemmikkiä, suosittelen vapaaehtoistyötä.
Soitat tietenkin minulle. Mulla on aikaa höpötellä vaikka puhelimessa.
Pidän aina telkkarin päällä "seurana" taustalla.
Tiedän, mitä tarkoitat.
Itse tarkoitin vain sitä, että yksinäisyys ei tarkoita, että parisuhde ois heti ratkaisu tai että henkilö etsisi parisuhdetta. Itse koen, että riittäisi ihan sekin et ois 1-2 kaveria joiden kanssa silloin tällöin joskus viettäisi aikaa.