Miksi niin monella köyhälle ja työttömällä ei ole voimassa olevaa passia tai ID-korttia?
Ja miten he esimerkiksi edes pystyvät kirjautumaan Kelan sivuille tai käyttävät terveyspalveluja ilman voimassa olevaa varmennetta, joka luetaan kortinlukijalla?
Kommentit (91)
Vierailija wrote:
Jos edellinen passi tai henkilökortti on vanhentunut riittävän kauan sitten, niin kyllä siellä poliisiasemalla henkilöllisyys varmennetaan kyselemällä väestörekisterissä olevia tietoja. Minulta kysyttiin vanhempieni syntymäajat, onko sisaruksia, pari edellistä osoitetta muuttovuosineen sekä edellisen asunnon neliömäärä.
Taitaa tuokin olla tapauskohtaista. Siskolta oli kysytty ummet ja lammet ja tankkasin etukäteen isovanhempien koko nimiä ja syntymäaikoja mieleen jos kysyttäisiin, mutta pelkän vanhan henkkarin näyttö riitti. Se ei sitten ollut niin vanhentunut tai olen niin samannäköinen että ne uskoivat että olen minä ilman lisäkysymyksiä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Et vissiin asu Suomessa?
Ymmärsitkö mitä aloituksessa sanottiin ja toistaalta jos ymmärsit niin mitä tekemistä kysymykselläsi on minkään asian kanssa? -eri
Aloitus oli kyllä ihmeellisen sekava.
Tyyppi luulee että passilla tai id-kortilla(?) tunnistaudutaan viranomaisten verkkosivuille ja mussuttaa siitä ihmisille. Henkkareilla se toki onnistuu jos on lukulaite ja on aktivoinut ko. ominaisuuden henkkareissaan.
Jokaisen Suomessa asuvan pitäisi tietää millä tavalla tunnistaudutaan esim. Kelan sivuille ilman erillistä kortinlukijaa.
Mitä ap sekoilee? En itse ole juuri nyt työssä, eli olen työtön. Tietenkin löytyy passit ja ajokortit. Katsotaanko kumpi meistä on osaavampi?
No mulla on vielä ajokortti. On tähän saakka riittänyt. Katotaan sitten kun tarvii henkkarit, ne on voimassa niin vähän aikaa.
Vierailija wrote:
Suomessa ei ole mitään ID-kortteja, on ainoastaan vain passi. Ja siitäkään ei tarvitse tunnistautumiseen kun on ajokortti.
Koskaan kuullut henkilökortista? Paljon kätevämpi kuin passi, mahtuu lompakkoon.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ID-korttia?
Eikö nuo edes yritä nykyään?
Ethän sinäkään näytä yrittävän, jos siis koskaan olet sitä tehnyt.
Mitä tehnyt?
Ei henkkareita tai passia saa itse tehdä. Ne pitää hakea poliisilaitokselta.
Minäpä hain passini viimeksi r-kioskilta.
Passit ei häviä, jos työsuhde päättyy. Ei häviä autot pihasta, kristallikruunut katosta tai rahat pankkitilitä. Vain työsuhde loppuu. Muuten olet oma itsesi omaisuuksien kanssa.
Juuri hain passin ja henkilökortin. Halvemman hinnan ja kuvien hinnan sain Kelasta toimeentulotukena, kun toimitin kuitit ja todistin, että edelliset ovat vanhentuneet. Henkilökorttia en aio aktivoida ainakaan toistaiseksi vaan käytän pankkitunnuksia, vaikken siitä pidäkään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomessa ei ole mitään ID-kortteja, on ainoastaan vain passi. Ja siitäkään ei tarvitse tunnistautumiseen kun on ajokortti.
Koskaan kuullut henkilökortista? Paljon kätevämpi kuin passi, mahtuu lompakkoon.
Kuten moni muukin on täällä jo todennut niin Suomessa ei ole sellaista ja ap on sekaisin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Et vissiin asu Suomessa?
Ymmärsitkö mitä aloituksessa sanottiin ja toistaalta jos ymmärsit niin mitä tekemistä kysymykselläsi on minkään asian kanssa? -eri
Aloitus oli kyllä ihmeellisen sekava.
Tyyppi luulee että passilla tai id-kortilla(?) tunnistaudutaan viranomaisten verkkosivuille ja mussuttaa siitä ihmisille. Henkkareilla se toki onnistuu jos on lukulaite ja on aktivoinut ko. ominaisuuden henkkareissaan.
Jokaisen Suomessa asuvan pitäisi tietää millä tavalla tunnistaudutaan esim. Kelan sivuille ilman erillistä kortinlukijaa.
Tietääkseni kaikki maksaan nykyisin laskut verkkopankissa. Miten uuno voi olla, jos kuvittelee jonkun maksavan muutoin?
Miksi ei osata kielioppia ? Monella köyhálle ???
Pankkitunnuksilla voi kirjautua. Ei tarvitse mitään muuta.
Olen työtön ja minulla ei ole voimassa olevaa passia eikä henkilökorttia. Kirjaudun verkossa eri paikkoihin pankkitunnuksilla ja verkkokauppatuotteet tilaan aina pakettiautomaatteihin. Hankin passin/voimassaolevan henkilökortin sitten kun tiedän tarvitsevani sitä, toistaiseksi olen pärjännyt ilman ja jokainen vuosi eteenpäin ilman siirtää sitä viiden vuoden vanhenemisaikaa. En jaksa noin usein uusia kortteja. Ainoa milloin olisin tarvinnut henkkareita, oli kun myin perimäni asunnon. Muistaakseni pankki olisi sellaisen vaatinut. Mutta siitäkin selvittiin, kun tein ensin valtakirjan kiinteistövälittäjälle, että hän pystyi allekirjoittamaan kauppakirjan puolestani.
En ymmärrä oikein kysymystä. Jos on köyhä niin luultavasti saa myös tt-tukea ja Suomen laki pakottaa kaikilla olevan passi tai henkilökortti niin se maksetaan ihan Kelalta. Et pysty esim. avaamaan pankkitiliä ilman voimassa olevaa passia tai henkilökorttia. Kokeile niin et pysty.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ID-korttia?
Eikö nuo edes yritä nykyään?
Ethän sinäkään näytä yrittävän, jos siis koskaan olet sitä tehnyt.
Mitä tehnyt?
Minäpä hain passini viimeksi r-kioskilta.
Meilläpä ei ole r-kioskia.
Ohis
Vierailija wrote:
Olen työtön ja minulla ei ole voimassa olevaa passia eikä henkilökorttia. Kirjaudun verkossa eri paikkoihin pankkitunnuksilla ja verkkokauppatuotteet tilaan aina pakettiautomaatteihin. Hankin passin/voimassaolevan henkilökortin sitten kun tiedän tarvitsevani sitä, toistaiseksi olen pärjännyt ilman ja jokainen vuosi eteenpäin ilman siirtää sitä viiden vuoden vanhenemisaikaa. En jaksa noin usein uusia kortteja. Ainoa milloin olisin tarvinnut henkkareita, oli kun myin perimäni asunnon. Muistaakseni pankki olisi sellaisen vaatinut. Mutta siitäkin selvittiin, kun tein ensin valtakirjan kiinteistövälittäjälle, että hän pystyi allekirjoittamaan kauppakirjan puolestani.
Onnekas jos verkkokauppatuotteet menevät automaatteihin. Meillä hyvin harvoin. Mutta joo, onneksi on ajokortti.
Suomessa ei tarvitse kumpaakaan. Pelkkä ajokortti riittää.
Otin joskus henkilökortin. Ihan turha. En ole tarvinnut mihinkään.
Mitä tehnyt?