Miksi niin monella köyhälle ja työttömällä ei ole voimassa olevaa passia tai ID-korttia?
Ja miten he esimerkiksi edes pystyvät kirjautumaan Kelan sivuille tai käyttävät terveyspalveluja ilman voimassa olevaa varmennetta, joka luetaan kortinlukijalla?
Kommentit (91)
Vierailija wrote:
No jos sinulle tulee joku lähetys, esim. paketti postissa, niin saadaksesi sen sinun on pystyttävä esittämään henkilökortti tai passi.
Millä rahalla se köyhä shoppailisi verkkokaupoissakaan?!
Mulla ei ole varmennekorttia, mutta olen aivan onnistuneesti pystynyt kirjautumaan niin Kelan, verottajan, vakuutustyhtiön, eläketurvayhtiön, pankin jne sivuille. Joko käyttäen Mobiilivarmennetta tai pankkiasioissa pankkitunnuksiani.
Kai nämä samalla tavalla toimivat köyhillä ja työttömilläkin kuin meillä yli keskituloisilla.
Pankkiasiointi on lähinnä ainoita, johon tarvitaan se virallinen henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti. Ajokortilla olen saanut paketitkin noudettua (eikä aina ole kysytty sitäkään enää) ja kuvattomalla Kela-kortilla lääkkeet.
Varmaan energiamaksut ja asuminen vie rahat. Sekä nettimaksut ja puhelin. Koska henkkarit ja muut pitää maksaa itse etukäteen, samoin laskut. Joillekin jää varmaan 200 euroa ruokaan ja muuhun.
Vierailija wrote:
Et vissiin asu Suomessa?
Ymmärsitkö mitä aloituksessa sanottiin ja toistaalta jos ymmärsit niin mitä tekemistä kysymykselläsi on minkään asian kanssa? -eri
ID-korttia?
Eikö nuo edes yritä nykyään?
Vierailija wrote:
Mulla ei ole varmennekorttia, mutta olen aivan onnistuneesti pystynyt kirjautumaan niin Kelan, verottajan, vakuutustyhtiön, eläketurvayhtiön, pankin jne sivuille. Joko käyttäen Mobiilivarmennetta tai pankkiasioissa pankkitunnuksiani.
Kai nämä samalla tavalla toimivat köyhillä ja työttömilläkin kuin meillä yli keskituloisilla.
Pankkiasiointi on lähinnä ainoita, johon tarvitaan se virallinen henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti. Ajokortilla olen saanut paketitkin noudettua (eikä aina ole kysytty sitäkään enää) ja kuvattomalla Kela-kortilla lääkkeet.
Mobiilivarmenne maksaa, kuten pankkitunnaritkin. Nuo vaan veloitetaan kuukausittain (tai pankkitunnarien kohdalla osittain mm. ostosten hinnassa kun kauppapaikka maksaa osan kustannuksista ja veloittaa sen asiakkailta) joten laskutaidottomat luulee noita halvoiksi.
Silti se reilu 50 + kuvien hinta henkilökortista (+ lukija jos sitä ei ole) on kohtalainen kertasumma jos sen voi käyttää muuhunkin tarpeelliseen.
Is caard mwibi iis nou needent in everi pleis hier.
Meibi that whai yoor kvestion kopied from Amerikan sait vas ridikuled.
Vierailija wrote:
ID-korttia?
Ethän sinäkään näytä yrittävän, jos siis koskaan olet sitä tehnyt.
Sossuntäti tässä hei.
Voit hakea Kelasta maksarin henkilökorttia varten toimeentulotukihakemuksella.
Uuden passin voi myös hakea poliisilta ilman vanhaa passia. Poliisi kyselee sinulta henkilökohtaisia kysymyksiä, joilla varmistaa, että olet se kuka sanot olevasi.
Näin. Olkaa hyvä. Ei tarvi kiittää. Menkää vaan lisää valittamaan sossuista tiktokkiin.
Vierailija wrote:
Sossuntäti tässä hei.
Voit hakea Kelasta maksarin henkilökorttia varten toimeentulotukihakemuksella.
Uuden passin voi myös hakea poliisilta ilman vanhaa passia. Poliisi kyselee sinulta henkilökohtaisia kysymyksiä, joilla varmistaa, että olet se kuka sanot olevasi.
Näin. Olkaa hyvä. Ei tarvi kiittää. Menkää vaan lisää valittamaan sossuista tiktokkiin.
Ai niin jäi sanomatta, että saat maksarin myös kuvia varten.
Nykyään Kela maksaa passin työttömälle, ennen ei maksanut.
Ennen Kela maksoi passin ainoastaan mamulle, kantikselle vain henkilökortin.
Jenkeistä kopioitu provo kun ei jakseta omia keksiä.
Vierailija wrote:
Nykyään Kela maksaa passin työttömälle, ennen ei maksanut.
Ennen Kela maksoi passin ainoastaan mamulle, kantikselle vain henkilökortin.
Älä puhu paskaa. Aina on kaikille tasapuolisesti kaikki oikeudet olleet. Id -kortin saaminen ei ole kaatunut rahattomuuteen.
T. Sossu
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ID-korttia?
Ethän sinäkään näytä yrittävän, jos siis koskaan olet sitä tehnyt.
Mä en ole rusakko aiheuttamassa hämminkiä paremmilleen.
Kumpikaan ei ole voimassa kuin viisi vuotta. Täyttä älyttömyyttä ammentaa vähäisiä rahojaan aina vain uusiin lappusiin, jotka vanhenevat ennen kuin ehdit niitä kymmentä kertaa käyttämään.
Suomessa ei ole mitään ID-kortteja, on ainoastaan vain passi. Ja siitäkään ei tarvitse tunnistautumiseen kun on ajokortti.
Täältä saa id-kortteja halvalla :D
Mitä mä passilla?