Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulin raskaaksi 25-vuotiaana ja minuun viitattiin toistuvasti nuorena äitinä

Vierailija
19.10.2023 |

Yksi kätilö jopa sanoi, että kiva kun välillä tulee teitä NUORIA tänne ja päivitteli kaiken maailman synnytyskomplikaatioiden yleistymistä kun synnyttäjät ovat vanhempia. Omasta mielestäni 25v ei ole mitenkään poikkeuksellisen nuori äidiksi, ainakaan niin että sitä pitäisi tuoda esille koko ajan, toisekseen vanhempien äitien ''moittiminen'' tuntui todella epäammattimaiselta. 

Kysynkin teiltä: minkä ikäisen mieltäisitte nuoreksi äidiksi? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se sanonutkaan että olet poikkeuksellisen nuori vaan nuori äiti. Kyllä tälleen nelikymppiselle 25 vuotiaat on ihan vauvoja. Sen huomaa sitten kun ikää tulee lisää. Pidin minäkin itseäni kaksvitosena jo ihan kehäraakkina. 

Vierailija
2/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

24-vuotiaana äidiksi tulleena koin samaa lääkäreiltä. He ylistivät miten hienoa että teen niin nuorena lapset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus 15 vuotta sitten. En kyllä itseäni nuoreksi tuntenut, melkein 10 vuotta jo omillankin olin asunut. Nuoreksi äidiksi miellän vain alaikäisenä raskautuneet. Täysi-ikäiset äidit ovat ihan tavallisia, oli hän sitten 18 tai yli 40. Toki naisilla on tietyssä iässä pienimmät riskit olla raskaana, mutta kun aina se elämäntilanne ei sitä aikaa suosi lasten hankkimiseen.

Epäammattimaista se oli silloin, epäammattimaista se on nykyäänkin. Tuollaisia märehtimisiä ei kaadeta asiakkaiden niskaan.

Vierailija
4/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ensimmäisen lapsen 20-vuotiaana ja toisen 2 vuotta myöhemmin. En muista, että sitä olisi ihailtu sairaalassa, mutta ehkä olin sitten liian nuori heidän mielestään. 

Minut kyllä laitettiin samaan huoneeseen toisen saman ikäisen kanssa, joka ramppasi koko ajan tupakalla..

Vierailija
5/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoiseni 25-vuotiaana. Olin yliopisto-opiskelija ja ollut lapsen isän kanssa jo vuosia yhdessä. Lapsi oli toivottu. Jotkut kätilöt lapsivuodeosastolla silti suhtautuivat minuun kuin olisin ihan teini ja jotenkin kykenemätön ymmärtämään mitään. Neuvolassa kysyttiin, oliko raskaus vahinko.

Vierailija
6/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäammattimaista toimintaa. Ammattilainen hoitaa hommansa mallikkaasti eikä tuo henkilökohtaisesti omia mielipiteitään julki, varsinkaan jos ne ovat sävyltään toisia mollaavia. 

Vierailija
7/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eihän se sanonutkaan että olet poikkeuksellisen nuori vaan nuori äiti. Kyllä tälleen nelikymppiselle 25 vuotiaat on ihan vauvoja. Sen huomaa sitten kun ikää tulee lisää. Pidin minäkin itseäni kaksvitosena jo ihan kehäraakkina. 

25v. ei ole äitinä nuori.

Vierailija
8/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nuori ihmisenä ylipäänsä.

Vierailija
9/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nuori,  joissakin muissa maissa ei niinkään.

Vierailija
10/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös saanut esikoisen 25-vuotiaana (tosin täytin pian 26) ja olen saanut todella paljon kommentteja nuoresta iästä, eikä ne ole todellakaan ollut mitään myönteisiä. Vauvakerhossa minua neljä vuotta vanhempi mamma kertoi, miten hän on onneksi saanut lapset vanhoilla päivillään eikä nuorena kuten minä. :D 

Koen, että en oikein samaistu nuorten äitien stereotypiaan. Sain lapsen yliopistokoulutettuna ja avioliitossa olevana, taloudellinen tilannekin oli ihan hyvä. Olemme ihan itse hoitaneet lapset eivätkä ole olleet mummoloissa. Nyt esikoinen on jo 10-vuotias ja hyvin menee edelleen, emme ole eronneet ja lapsetkin ovat ikätasoisesti kehittyneitä.

Vierailija
11/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. En käsitä miten joku töissä kehtaa puhua tuollaista kenellekään. Ei ole hoitajan asia arvostella ja arvottaa ketään. Täysin ammattitaidotonta.

Vierailija
12/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 20 vuotta sitten esikoisen, olin 24v. Kukaan ei pitänyt nuorena äitinä, enkä itsekään kokenut olevani erityisen nuori, vaan ”lapsentekoiässä”.

Kuopuksen sain 40-vuotiaana - silloin taas kukaan ei pitänyt minua erityisen ”vanhana” äitinä… Ajat ja yleinen mielipide siis ehkä ehtivät muuttua jossain tuolla välillä?

Itse pidin parikymppisenä 40-vuotiaita äitejä todella vanhoina, poikkeustapauksina…

Vierailija
13/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsempi vastaus on, että oman rajoittuneen havaintoni mukaan, mikäli tähän palstaan on luottaminen niin äidiksi ei voi tulla kuin yleisesti aina väärän ikäisenä. Aina on jonkun toisen mielestä joko liian vanha tai liian nuori tulemaan ensi kertaa äidiksi tai saamaan lisää lapsia kun lapsia pitää olla vähintään kaksi, ei kun korkeintaan yksi. Joko on väärin se että vielä opiskelee tai sitten se, ettei opiskele, vaan on töissä. Tai sitten on töissä, eikä siksi pitäisi saada lasta saati lapsia, Työttömänä ei ainakaan pitäisi voida saada lasta koska työtön. Tai sitten juuri työttömänä kannattaa saada lapsi(a), koska tuo elämään sisältöä ja merkitystä...  Huokaus. Toivon, että jokainen jolla on mahdollisuus synnyttää saa  / kykenee itse päättämään, onko hän "valmis" - en ole varma voiko tällaiseen asiaan olla koskaan täysin valmis-  ja tai halukas synnyttämään, riippumatta hänen iästään. - Ja jollei halua synnyttää, niin hänellä on oikeus saada halutessaan abortti.

Uskovainen mies     

Vierailija
14/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuorison määritelmä on 16-29 vuotiaat

Vierailija
15/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kokemusta vuodelta 2012, ollessani 24 vuotias kun sain esikoiseni. Olin kyllä ammattikorkean käynyt ja työelämässä, joten kyllähän tuo kummastutti. Kerran kaupassa joku mummo (varmaan oli huononäköinen) tuli sanomaan, että "voi sua laps, niin nuorena sulle on lapsi vastuulle annettu". Huoh. 

Nyt olen 35v ja odotan kolmatta ja tuntuu että olen ihan normi-ikäinen lisääntyjä neuvolan ja lähes kaikkien silmissä. Työkaveri tosin totesi selkävaivoja valittaessani, että varmaan johtuu mun iästä. 

Vierailija
16/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellän nuoriksi äideiksi alle 30-vuotiaat. Olin itsekin nuori äiti kun sain esikoisen 27-vuotiaana. Olin ystäväpiirin ensimmäinen joka sai lapsia. Nyt kun odotan toista lasta 31-vuotiaana niin muillakin ikäisilläni alkaa olemaan lapsia tai ovat raskaana. 

Vierailija
17/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pippeli on hinkannut kiihtyvällä tahdilla edestakaisin ja noin kävi.

Vierailija
18/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

!950- tai 60 -luvun alussa olisit ollut vanha esisynnyttäjä ja hoitajat olisivat onnitelleet, että noin vanhalla iällä löysit itsellesi miehen.

Ajat muuttuvat.

Vierailija
19/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoiseni 24-vuotiaana. Pidin itseäni nuorena, koska monellakaan kaverillani tai isosiskollani ei ollut lapsia. Minulla oli jo kuitenkin korkeakoulututkinto, vakituinen työ, mies ja uusi omakotitalo, joten en kokenut itseäni ihan pikkulikaksi. Kohtelu oli täysin asiallista kaikkialla. Esimieheni tosin kysyi raskaudestani kuullessaan, pitäisikö onnitella, mutta muuten en muista mitään asiatonta. Perhekerhossa oli minua nuorempia ja vanhempia äitejä kumpiakin, ja naapurustosta löytyi pääasiassa vähän vanhempia, mutta myös ikäisiäni äitejä. 

Vierailija
20/35 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä paras ikä synnyttää terveydellisestä näkökulmasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi