Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen ihminen kertoo somessa siitä kuinka auttoi muita?

Vierailija
19.10.2023 |

Luen jatkuvasti somesta aikuisten ihmisten päivityksiä, joskus pitkiä ja seikkaperäisiäkin kertomuksia, siitä kuinka he ovat auttaneet jotakin ihmistä. "Menin tänään kauppaan ja voi ei, tuulikaapissa eräs mummo kaatui ja kolhaisi polvensa. Autoin hänet tietenkin ylös ja katsoin, että pystyi jatkamaan matkaansa. Mummo kiitteli minua kovasti kuten myös paikalla ollut myyjä." 

Miksi, voi miksi, tällaisia jeesusteluviestejä täytyy jakaa muille tykättäväksi ja kommentoitavaksi?! Niin noloa, että en kestä! Ensinnäkin tilanteet ovat aina sellaisia, että kuka tahansa normijärkinen ihminen olisi toiminut samoin, useimmille siinä, että auttaa kaatuneen mummon pystyyn ei ole mitään ihmeellistä ja erinomaista. Toisekseen hyvän tekeminen kyllä menettää minusta kyllä osan hyvyydestään, jos ajatuksena on saada jostakin pienestä arkisesta palveluksesta valtavasti kiitosta ja ihailua osakseen muilta ihmisiltä.  

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin se, että kerrotaan kuinka on lahjoittanut hyväntekeväisyyteen tai osallistunut talkoisiin.

Vierailija
2/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvesiklanoija, sama syy sille et ne ihmiset pitää ukrainan ja israelin lippui naamal tietämättä mitää niist valtioist. 

Ne kuvittelee olevansa hyviä 

Ja huom, nää saattaa oikeasti olla hyväntahtoisia ihmisiä mutta se tapa viestittää sitä on väärä, sillä ruokitaa omaa egoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska auttamisesta tulee hyvä mieli ja positiivisuutta haluaa levittää muillekin

Vierailija
4/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran huomasivat kamerasta kun tuuppasin mummon kumoon että voin sitten olla auttavinaan ja kehumaan kovasti.  Arvaa ottiko pattiin.

Vierailija
5/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen kommentoidessaan jotakin asuinpaikkansa ongelmaa tuo erityisesti esiin sen, kuinka kauan, kuinka monta vuotta on jo oleillut tai asunut paikkakunnalla. 

Olen jo pian kahdenkymmenen vuoden ajan päivittäin tuosta ohi kulkenut....

Vierailija
6/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina mietin, että millaisia nämä ihmiset sit pohjimmiltaan ovat ja miten toimisivat, jos kukaan ei näkisi, jos joku kaatuneen mummon pystyyn nostaminen tai eksyneen lapsen vieminen äitinsä luo ovat niin ihmeellisiä ja poikkeuksellisia asioita, että niistä täytyy raportoida someen?! 

Vierailija
7/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsku 

Vierailija
8/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi onnea että en ole enää somessa!

Vierailija
9/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huomiotahan sillä haetaan ja itsetunnon pönkitystä. Omasta mielestäni tämä on sukua samalle ilmiölle kuin esim jatkuva keikistelyselfieiden jakaminen. "Huomatkaa minut ja kehukaa kun olen niin hyvä/kaunis! Tykätkää postauksistani, että tunnen olevani tärkeä!" 

Vierailija
10/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama homma!! Näen punaista noista. Meidän kaupungin ryhmään roskien kerääjät päivittelevät ryhmää roskakassien kuvia kuinka taas lenkillä tuli tEhTyä HyVäÄ

Vierailija
11/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sietämätöntä.

Vierailija
12/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäkin vuonna annamme joulumuistamisten sijaan lahjoituksen hyväntekeväisyyteen Rautavaaran katulapsille. 

Vierailija
13/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukee, tulee mieleen kuinka ylipäätään on toisenlaisia ihmisiä olemassa 😄. Kaikkia vaivaa toisten erilaisuus.

Pystyn sieluni silmin kuvittelemaan kuinka marssisimme peräkkäin kuin robotit, jos olisimme toistemme klooneja. Kuka ensinnäkin olisi se paras versio ihmisestä, jota kloonattaisiin?

Eläkää ja antakaa toistenkin elää.

Vierailija
14/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa on tästähyvä vertaus "Kun annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö mitä oikea tekee". Muuten koko hommasta tulee vain oman egon pönkitystä. 

Vierailija
15/15 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran näin somessa postauksen, jonka kirjoittaja kertoi kuinka oli ansiokkaasti auttanut sairauskohtauksen saanutta työkaveriaan ja soittanut tälle ambulanssin. Alkoi heti ällöttää, että piti tuolla tavalla kiillottaa omaa kuvaansa, ja samalla ihmetytti se, kuinka älytön määrä tuohon postaukseen oli tullut tykkäyksiä ja kehuvia kommentteja.

Jos joku omista työkavereistani saisi sairaskohtauksen, on ilmiselvää että auttaisin häntä ja soittaisin häkeen, mutta mitään somepostausta en pystyisi kirjoittamaan asiasta. Mielestäni sellaiset postaukset saavat miettimään, että eikö auttaminen sitten ole noissa tilanteissa itsestäänselvyys, kun pitää oikein mainostaa sitä kuinka suuren ja hienon jutun MINÄ tein tänään. Aivan eri asia olisi se, jos sairaskohtauksen saanut henkilö tekisi toivuttuaan sellaisen postauksen, jossa kiittää auttajaansa. Sellaisen minäkin voisin tehdä. Mutta jos saisin itse sairaskohtauksen ja auttajani ratsastaisi asialla tuolla tavalla somessa, minun olisi vaikeaa uskoa enää hänen vilpittömyyteensä.