Jos tekee itse leipää kaurahiutaleista ja ruisjauhoista, onko se terveellisempää kuin kaupan leipä?
Jos laittaa taikinaan ainoastaan täysjyvähiutaleita ja ruisjauhoja, niin tuleeko leivästä terveellisempää kuin kaupan leipä? Molemmissa on kuituja 12-14 grammaa /100 g jauhoja/hiutaleita. Ei ollenkaan tavallisia vehnäjauhoja.
Tuleeko tuosta terveellisempää kuin kaupassa myytävästä leivästä?
Kommentit (34)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihan yhtä terveellistä
tosin ehkä Et laita niin paljon suolaa
Eipä se suola ole valmiissa leivissä se huono, vaan ne lisäaineet ja huonot rasvat.
Mitkä lisäaineet ja huonot rasvat?
Näät ne siitä ainesosaluettelosta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihan yhtä terveellistä
Eipä se suola ole valmiissa leivissä se huono, vaan ne lisäaineet ja huonot rasvat.
Mitkä lisäaineet ja huonot rasvat?
Näät ne siitä ainesosaluettelosta.
Harvassa on ne leivät, joissa tällaisia näkyy 😅 Jotkut tuhat vuotta säilyvät ikileivät on harva poikkeus, mutta ei niitä moni taida ostaakaan.
Valmistuspaikalla ei ole vaikutusta leivän (tai muunkaan ruoan) terveellisyyteen.
En tiedä mutta onhan se oma leipä nyt paljon paremman makuista. Olen leiponut kauraleipiä ja ovat päältä mukavan rapeita ja sisältä pehmeitä, en ole kaupassa tällaisiin törmännyt.
Vierailija wrote:
Valmistuspaikalla ei ole vaikutusta leivän (tai muunkaan ruoan) terveellisyyteen.
Ei olekaan, mutta sisällöllä on.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kaurahiutaleista saa myös tehtyä kaurapuikulan oloisia leipiä. Kaurahiutaleita + kermaviiliä + suolaa. Antaa hetken turvota ja muotoilee pellille mieleisensä muotoisia lätysköitä. Uunin jälkeen voi halkaista ja syödä kuin kaupan kaurapuikulaa tai olla halkaisematta ja laittaa leivänpäälliset vaan suoraan siihen päälle.
Olitkohan sama, joka kerran aikaisemminkin mainitsit näistä? Kysyin silloin aineitten suhteita ja paistolämpötiloja.
Tein sitten niitä ja olen tehnyt jo useammankin kerran. Oli hyviä :)
Olen mainostanut noita täällä aikaisemminkin, eli olen sama. Kiva kun muutkin niistä tykkää, ovat omaa herkkuani ja älyttömän helppoja tehdä!
riippuu vähän mihin leipään vertaa. teen hapanjuurileipää, johon tulee vain jauhoja, suolaa ja vettä. pidän terveellisenä
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihan yhtä terveellistä
Mitkä huonot rasvat? Useimmissa leivissä ei mitään rasvoja lisäillä, toisissa saattaa olla rypsi- tai oliiviöljyä, hyvin harvoissa jotain muuta. Se leivän rasva on yleensä jauhojen ja mahdollisesti leivässä mukana olevien siementen rasvaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihan yhtä terveellistä
Mitkä huonot rasvat? Useimmissa leivissä ei mitään rasvoja lisäillä, toisissa saattaa olla rypsi- tai oliiviöljyä, hyvin harvoissa jotain muuta. Se leivän rasva on yleensä jauhojen ja mahdollisesti leivässä mukana olevien siementen rasvaa.
Lisäaineita saattaa hyvin nykyään leivissä olla!
Erilaisia rakenteen tasaajia ja paranteita.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihan yhtä terveellistä
Vastasit itse omaan kysymykseesi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihan yhtä terveellistä
Useimmissa leivissä on juurikin rypsiöljyä. Jää ostamatta sellaiset.
Rohkeasti kokeilemaan, ap!
Itse leivon paljon ja käytän vain täysjyväjauhoja.
Kaurahiutaleita käytän leivonnassa miltei aina. Tulee hyvänmakuista ja saa kauran hyvät ominaisuudet lisäksi.
Itse leipoen leivästäsi puuttuu se pitkä lista sitä sun tätä (esim. valkea vehnäjauho) ja suolaa ei todellakaan tarvita kuin nimeksi. Jos saat onnistumaan taikinajuuren (kaupastakin voinee ostaa valmista), niin hyvin hapatettu ruisleipä ei kaipaa suolaa ollenkaan.
Kun opit tekemään leipäsi, voit perusjuttuun tehdä omia lisäyksiä. Lisään taikinaan manteli- tai pähkinärouhetta, sesamin- ja auringonkukansiemeniä, toisinaan pellavansiemeniä ja muitakin voi kokeilla makunsa mukaan.
Kuivatut hedelmät pilkottuina sopivat myös lisäämään ravintoarvoa,makua ja kuitupitoisuutta. Sämpylöitä olen joskus maustanut myös sipulisilpulla.
Jos leipoo isomman erän, osa kannattaa pakastaa heti sopiviin annoksiin ja ottaa käyttöön tarpeen mukaan.
Ainakin on vähemmän ekoodeja ja enemmän kuitua. Moni kaupan leipä on pullamössöä
Olitkohan sama, joka kerran aikaisemminkin mainitsit näistä? Kysyin silloin aineitten suhteita ja paistolämpötiloja.
Tein sitten niitä ja olen tehnyt jo useammankin kerran. Oli hyviä :)