Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutaanpa nyt asioista aivan suoraan: Miksi yksityiseltä puolelta saa äärettömästi parempaa palvelua kaikin puolin kuin julkiselta puolelta

Vierailija
18.10.2023 |

Julkiselta puolelta ei edes saa kaikkea samaa mitä yksityiseltä. Halusin laajat verikokeet, ei saa julkiselta näitä. Kävin yksityisellä, todella nopeasti sai, hyvää palvelua ja hyvä meno kaikin puolin. Maksoi jotain 150 euroa. Julkisella omavastuu monessa asiassa helposti joku 100e ja täysin turhasta asiasta. Nimimerkillä kokemusta on.

Miksi asia on näin? Nyt suoraa puhetta.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut julkisella puolella paljon parempaa hoitoa kuin yksityisellä. Kävin mitamankin kerran yksityisen puolen gynellä, joka vain vähätteli ongelmaani eikä kuunnellut yhtään ja joka kirjoitti reseptin, josta sanoin jo vastaanotolla, että en tule sitä käyttämään. 

Menin toisen asian takia julkiselle ja kerroin myös tästä asiasta lääkärille. Lääkäri kuunteli tarkkaan, laittoi labralähetteen ja tulokset saatuaan hän varasi minulle uuden ajan. Ongelmani otettiin tosissaan ja sain pian lähetteen naistenklinikalle, jossa ihmeteltiin todella yksityisen puolen gynen ammattitaidottomuutta. 

Vierailija
22/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mikä kumma voisi olla syynä sille, että viidellä kympillä saa parempilaatuisen vaatteeen kuin viidellä eurolla.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativa erikoissairaanhoito Suomessa on lähes täysin julkisella sektorilla. Muutama yksityinen sairaala taitaa olla jotka ovat erikoistuneet johonkin tiettyyn spesialiteettiin sitten, mutta kokonaisuuteen nähden sen merkitys on vähäinen kaiken kaikkiaan.

Vierailija
24/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli uutena työttömänä yllätys, että kuinka hyvin julkinen terveydenhuolto pitää huolta juuri työttömistä. Kaikkia kokeita tehtiin ja lääkärintarkastuksia ym. Työterveyshuolto oli aiemmin ja sielläkin kyllä pidettiin huolta viimeisen päälle. En ole saanut huonoa palvelua kummallakaan puolella, enkä oikein ymmärrä tätä nykyistä valitusta.

Vierailija
25/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole samaa mieltä. Yhtä huonoa palvelua sain, maksoin vain itseni kipeäksi. Kumpikaan puoli ei onnistunut diagnosoimaan refluksitautiani, vaikka luulisi, että tuo on peruskauraa. 

Vierailija
26/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ole samaa mieltä. Yhtä huonoa palvelua sain, maksoin vain itseni kipeäksi. Kumpikaan puoli ei onnistunut diagnosoimaan refluksitautiani, vaikka luulisi, että tuo on peruskauraa. 

Mikä taho sinut sitten diagnosoi? Googleko? :D

Vierailija
27/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen käynyt viimeisen kahden vuoden aikana kahdessa leikkauksessa julkisella puolella. Todella hyvää palvelua. En voi valittaa.

No joku leikkaus on jo todella ekstriimiä juttua. Sehän tästä vielä puutuisikin että leikkauksetkin saisi paremmin yksityiseltä. Varmasti siis kyllä saisikin, mutta toki joku leikkaus saattaa jo vähän maksaa. Et sinä omasta lompakostasi sitä leikkausta maksanut.

Vierailija
28/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella on käytävä oli palvelu millaista tahansa. Yksityinen ei pysy pystyssä, jos rahalle ei saa vastinetta. Olipa taas tosi vaikea päällä tämäkin yhtälö. 

Vierailija
29/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä ja minulla ei ole sopparia yhdenkään yksityisen kanssa työterveysasioiden takia. Käyn siis tarvittaessa julkisella ja olen saanut aina todella hyvää hoitoa, asiallista, asiantuntevaa ja ystävällistä. Kävin viimeksi vuosi sitten julkisella myös ihotautilääkärillä ja sain avun 10 minuutissa. Näin Espoossa. 

Vierailija
30/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No ei kyllä saa. Maksoin itseni kipeäksi kardiologian käynnillä, ja sain ihan päin hemmettiä kaikki lausunnot ja mittaukset. Väärä diagnoosi, ihan väärä lääkitys. Onneksi kunnallinen tajusi ottaa uusiksi ja mittasi oikein. Se että pääsee nopeasti hoitoon saattaa antaa kuvan että saa parempaa hoitoa, mutta ei se niin ole. Lääkärit on lääkäreitä oli ne missä vaan.

Minäkin jouduin siirtymään yksityiseltä julkiselle, kun antoivat aivan vääriä hoito-ohjeita. Tk-päivystyksessä pääsin samantien osaavalle lääkärille, joka määräsi oikeanlaisen hoidon. Yksityisellä tuntuu olevan paljon lääkäreitä, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta tai näkemystä, osa toimii jopa rajoitetuin lääkärinoikeuksin. En ole koskaan julkisella törmännyt vastaavaan sähläämiseen. Jos julkisen puolen lääkäri on ollut jostain epävarma, niin hän on välittömästi konsultoinut osaavampaa eikä alkanut arpoa diagnoosia ja hoitoa.

Vierailija
31/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itselleni oli uutena työttömänä yllätys, että kuinka hyvin julkinen terveydenhuolto pitää huolta juuri työttömistä. Kaikkia kokeita tehtiin ja lääkärintarkastuksia ym. Työterveyshuolto oli aiemmin ja sielläkin kyllä pidettiin huolta viimeisen päälle. En ole saanut huonoa palvelua kummallakaan puolella, enkä oikein ymmärrä tätä nykyistä valitusta.

Se riippuu sairaudesta. 

Vierailija
32/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä AP tee yleistäviä johtopäätöksiä yksittäisten henkilökohtaisten kokemustesi perusteella. Maailma on moniulotteisempi kuin kuvittelet.

Vierailija
33/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella ei ole ollut muuta ongelmaa kuin se, että aikoja ei meinaa saada. Palvelu ollut täällä Jyväskylässä aina ihan yhtä hyvää kuin yksityiselläkin. YTHS:llä ainakaan oli nihkeintä palvelua, mitä olen koskaan saanut terveydenhuollon puolella. Siitä aikaa noin 20v. 

Vierailija
34/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos yhtälö on niin yksinkertainen, niin muutetaan koko perusterveydenhuolto sitten yksityiseksi ja kaikki saavat loistavaa palvelua sitten.

Onhan se jossain Keski-Euroopassa sairaskassoihin perustuvat pitkälti yksityinen järjestelmä.

Siellä kyllä joutuu maksamaan enemmän terveydenhuollosta sitten enemmän kuin Suomessa, mutta kyllä se systeemi sinänsä aika hyvin toimii.

Jos tähän mentäisiin, niin koko terveyskeskusjärjestelmä pitäisi purkaa.

Jos taas halutaan että on julkisia terveyskeskuksia niin niille täytyy löytyy uskottava rahoitus.

ei julkisen palvelun tarvitse olla universaali. Ei se oli Suomessa nytkään, vaan ihmiset priorisoidaan hoitojonoihin. Olen itsekin jonossa tällä hetkellä.

Rahoituskysymys on mielenkiintoinen. Keskiluokan pitäisi mielestäni maksaa itse yksityiset vakuutukset ja julkisen vain köyhemmille. Aina on väliinputoajia, vaikka olisi miten porrastettu. Mutta vain täten julkisen järjestelmän resurssit tulevat riittämään, kun vanhushuoltosuhde huononee.

Tähän mennään joka tapauksessa, kyse on vain onko siirtymä hallittu vai hallitsematon

Vierailija
35/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen käynyt viimeisen kahden vuoden aikana kahdessa leikkauksessa julkisella puolella. Todella hyvää palvelua. En voi valittaa.

No joku leikkaus on jo todella ekstriimiä juttua. Sehän tästä vielä puutuisikin että leikkauksetkin saisi paremmin yksityiseltä. Varmasti siis kyllä saisikin, mutta toki joku leikkaus saattaa jo vähän maksaa. Et sinä omasta lompakostasi sitä leikkausta maksanut.

"varmasti siis kyllä saisikin" :DDDDDDDDDD ei v....

Vierailija
36/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittava tämä mustavalkoinen yksityinen vs. julkinen jaottelu. Kuitenkin monin paikoin samat lääkärit toimivat sekä yksityisellä että julkisella. Tuskin he palvelutyyliään muuttavat sen mukaan, mistä palkka tulee. 

Vierailija
37/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Täällä maksaa 20e kun käy terveyskeskuslääkärillä. Onko ihme jos 150 eurolla saa vähän parempaa palvelua kuin parillakympillä?

Saman se maksaa julkisellakin tai jopa enemmän. Se vaan kustannetaan verovaroin se julkinen.

Vierailija
38/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän siinä on kun maksat itse hoitosi. Rahalla saa. Ei julkisella puolella ole määrärahoja tehdä kaikkia testejä mitä potilas sattuu keksimään.

Vierailija
39/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä olet maksava asiakas ja saat mitä haluat, vaikka esimerkiksi kaikki tutkimukset eivät olisi täysin lääketieteellisesti perusteltuja. Rahalla saa. 

Julkisella taas tehdään bare minimum, ei mitään ylimääräistä tai turhaa veronmaksajien rahoilla ja tiukalla budjetilla.

Vierailija
40/52 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Huvittava tämä mustavalkoinen yksityinen vs. julkinen jaottelu. Kuitenkin monin paikoin samat lääkärit toimivat sekä yksityisellä että julkisella. Tuskin he palvelutyyliään muuttavat sen mukaan, mistä palkka tulee. 

Käytännössä Suomen yksityisen sektorin lääkärikanta koostuu 1) niistä joilla on julkisella puolella päivätyö ja 2) vastavalmistuneista, joilla erikoistuminen puuttuu. Ei siellä ole yhtäkään kokenutta ja osaavaa lääkäriä jonka vastaanotolle ei pääsisi julkisellakin puolella, ero on vaan siinä, että yksityisellä pääsee nopeammin. Yleislääkärit käytännössä kaikki vastavalmistuneita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän