Onko täällä muita jotka elää pelkällä leivällä?
Laitan ruoan lapsille, mutta itse syön suurimmaksi osaksi leipää pitkin hereillä oloa, ja välillä menen puoliunessakin leipää puputtamaan. Tai sitten ahmin leipomaani pannukakkua tai mokkapaloja useamman palan. Maitoa ryyppään suoraan purkista. Joskus otan maustamatonta jugurttia ja kaurahiutaleita tai salaattia. Joka päivä syön kuitenkin kasviksia tai hedelmiä ja juon paljon vettä.
Käytän unta antavaa lääkitystä joka kasvattaa ruokahalua, ja nimenomaan yöllä menen unissani syömään mitä käsiini saan. Ylipainoa ei ole fyysisen työn, jumpan ja hyötyliikunnan takia (ei ole autoa vaan kävelen ja pyöräilen kauppa- ja työmatkat).
Ilman lääkitystä en nuku, vuorokausirytmini on ollut sekaisin lapsesta saakka. Lääkitys mahdollistaa työssäkäynnin, muuten nukun päivällä ja valvon yöt aamuun asti. Kaikki mahdolliset lääkkeet ja konstit kokeiltu, ja käytössä oleva lääke on tähänastisista paras, vaikka nostaakin ruokahalua.
Olen kuitenkin aina väsynyt ja vetämätön, ja mietin että voiko se johtua liiasta hiilarien syömisestä?
Kommentit (15)
Ehkä luontainen rytmisi on vain yökukkuja. Olen elänyt pelkällä leivällä joitain vuosia ja olen syönyt hyvin terveellisesti. Ja kaikkea tältä väliltä. Mutta olen luonnostani yöeläin, eikä siihen ole mitään muutosta tullut 40 vuoden maallisen taivallukseni aikana. Yhtä taistelua kouluun menosta lähtien. Eikä auta tähän mitkään "kyllä se rytmi siitä muuttuu, kun vaan elät sen mukaan". Ei muutu, on ollut aika kauan aikaa harjoitella. Joten olen varmaan aina väsynyt kunnes pääsen eläkkeelle tai keksin työn jota voin tehdä öisin.
Suosittelisin silti ap:lle jotain muutakin syötävää kuin leipä.
Pidä huoli, että leivässä on tarpeeksi kuitua, se pitää yllä kylläisyyttä, siinä missä kuituköyhä, yleensä vaalea leipä ei pidä nälkää ja verensokeri heilahtelee, jolloin tulee halu ahmia, kun verensokeri romahtaa. Pannukakut ja mokkapalat ovat todella makeita, eli paljon nopeita hiilareita, jotka ampuvat verensokerin taivaisiin ja romahdus on todella raju, josta seuraa väsymys, vetämättömyys ja ahmimisen tarve. Mokkapaloissa, reseptistä riippuen on lisäksi kahvia ja suklaata/kaakaota, eli sisältää kofeiinia, joka valvottaa useimpia. Makeiden herkkujen nauttiminen on joka tapauksessa haitallista illalla, saatika yöllä ja häiritsee unta. Mieluummin täysjyväleipää ja/tai puuroa, lisäksi vaikka banaani, jota saatava kalium mm. tasaa verenpainetta ja siten rauhoittaa.
Kannattaa katsoa myös mitä pistää täysjyväleivän päälle, jotkut kasvikset sisältävät solaniinia, kuten tomaatti, joka saattaa häiritä unta, muitakin vastaavia kasveja on, niistä voi etsiä lisätietoa netistä. Myös liian raskaat särpimet leivän päällä voivat valvottaa, koska ne aktivoivat liikaa ruoansulatusta ja voi aiheuttaa mm. närästystä. Ylipäätään iltapala pitäisi syödä n. pari tuntia ennen nukkumaan menoa, jolloin vatsa ehtii sulattaa syödyn, eikä se enää häiritse unta samalla tavalla. Liika suola häiritsee myös unta, koska se nostaa verenpainetta, jolla on myös unen laatua heikentävä vaikutus.
Unilääkkeiden ongelma on, että vaikka niillä voi nukkua joten kuten, niin niiden kanssa uni on eräänlaista valeunta, joja ei takaa sitä, että unessa lepäisi kunnolla. Lääkkeillä nukkumisesta huolimatta ihminen saattaa olla jatkuvasti väsynyt, koska ei ole saanut riittävästi oikeaa lepoa.
Kannattaa ottaa selvää unihygieniasta ja miten sitä voi edistää kaikin mahdollisin keinoin. Siihen vaikuttavat elämäntavat, päivärytmi, ruokavalio, ruoka-ajat, muiden muassa. Itselläni oli ongelmia ja olen ratkonut niitä yksi kerrallaan. Kahvin juonti oli yksi ongelma, juon enää yhden ison kupin aamulla ja olen vähentänyt myös suklaan syöntiä päivällä lähes nollaan. Kahvia, mustateetä, suklaata taii muita kofeiinia tai piristäviä ainesosia sisältäviä ainoastaan aamulla. Pyrin myös noudattamaan joka ilta mahdollisimman säännöllisiä elämäntapoja ja nukkumaanmenoaikoja. Noista on ollut itselle apua, jokainen voi joutua etsimään itselle toimivat ratkaisut, mutta kannattaa aloittaa kuitenkin yleisesti tunnetuista unen häiritsijöistä ja niiden eliminoimisesta. Netistä löytyy paljon tietoa ja siihen voi joutua näkemään vaivaa, että löytää kaiken tarvitsemansa tiedon ja täytyy lisäksi osata erottaa väärä tieto oikeasta.
Minä myös elän lähinnä leivällä, mutta en pidä huonona asiana, ennenvanhaan ihmiset ovat myös lähinnä leivällä eläneet ja siitä huolimatta pystyneet tekemään raskasta metsätyötä yms.
Kyllä leivästä saa lisukkeilla täyttävää ja ravitsevaa.
Nykyään se viljojen pois jättäminen ja leivän huono maine on vaan muodikas juttu.
Voin epäillä että väsymys on luonnollinen osa kun pitkää on ollut unen kanssa ongelmia, anna aikaa toipua ja syö niitä lääkkeitä jotka selvästi uneen auttaa.
Kannattaisi syödä monipuolisemmin. Poika menetti näkönsä kun söi vain sipsejä ja ranskalaisia.
Koita siihen leivän päälle kananmunaa, kalaa, lihaa, silloin pitää nälkää paremmin ja saa proteiinia.
Aamupalaksi leipää, töissä ruokkiksella leipää ja iltapalalla leipää. Eli joo. En jaksa/osaa tehdä ruokaa. N35
Minä olen elänyt lähes pelkällä leivällä vuosikausia. Toki välillä syön muutakin, mutta pääasiassa leipää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääkitys ?
Väärä kun noin älyttömiä aloituksia tekee.
Jos nykyisillä kaloreilla olet normaalipainoinen, niin silloinhan syöt päivällä liian vähän. Korvaat kalorinpuutosta syömällä yöllä pullaa. Mikä siinä on syynä, ettet syö päivällä kunnon ruokaa?
Suosittelen myös monipuolistamaan ruokavaliota. Tarttee kaikenlaisia vitamiineja ja hivenaineitakin, niin punajuurta, suolakurkkuja, pinaattia, omenaa ynnä muuta terveellistä.
Jokaisella on oikeus syödä mitä haluaa, eipä se muille kuulu. Toki lapset on hyvä opettaa syömään monipuolisesti.
En saa kiinni tästä, miksi vain leipää eikä ruokaa?
Miksi et syö lasten kanssa?