Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En selviä enää laskuista

Vierailija
18.10.2023 |

Opintolainan pelkät korot 400€/3kk. Asuntolaina 430€/kk. Auto n 200€/kk. Sitten siihen päälle ruoka ja muut välttämättömät menot = 400-600€/kk. Palkka verojen jälkeen 1800€/kk. :):)

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän sinulla jää käteen kuin esim. peruspäivärahalla elävällä työttömällä. 

Vierailija
42/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon löytyy varmasti karsittavaa noista "pakollisista" menoista. 600€/kk niihin on todella paljon yksinelävältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päästin kaiken ulosottoon, jotta olisi rahaa normaaliin elämään. Tämä oli virkailijalta myös suositus, jotta velkajärjestelyyn joskus pääsen.

Vierailija
44/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso peiliin näet melko tyhmän narsistisen henkilön joka meinaa että muut maksavat elitistesen hölmöilyn.

Vierailija
45/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy auto. Vaihda säänkestävään sähköpotkulautaan. Pimeän aikaan pidät heijastinliiviä. 

Tutustu living with less liikkeeseen. Täysin eri mitä minimalismi. Keskitytään mukautumaan nykyiseen elämäntilanteeseen,arvostamaan olemassaolevaa hyvää ja elämään nuukemmin.

Lopussa lohtua tuova vihkonen. Mikäli syystä tai toisesta päätyisit hetkellisesti asumaan teltassa voit kuitata väliaikaisen olotilan terveyshaasteena. Ihmiselle suositellaan per vuosi 1000 luonnossa olotuntia.

Triali löytyy alempaa.Peruuta ajallaan.

https://www.amazon.com/Afrominimalists-Guide-Living-Less/dp/B08WTBPQ7T/…

https://www.amazon.com/The-Grace-of-Enough-audiobook/dp/B07MLYFMQY/ref=…

https://www.amazon.com/Suddenly-Frugal-Leah-Ingram-audiobook/dp/B00HVL8…

Vihko:

https://www.amazon.com/Get-Outside-outdoors-challenge-coloring/dp/B09QN…

Vierailija
46/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osa-aikatyössä tällä hetkellä ja ymmärrän Ap:ta todella hyvin. Nykyiset korot on täysin naurettavia, muutenkin kaikki on kallistunut suunnattomasti - ihan ruoasta lähtien. 

Ap käy töissä, hänellä ei ollut rahaongelmia vielä pari vuotta sitten, mutta nykyinen tilanne on hankala. Vastaus tähän ei ole se, että Ap:ta mollataan siitä kun käy autolla töissä, omasta asunnon ja hänellä on laskuja. Jokaisella meistä on jonkin sortin menoja. 

Ärsyttävää empatiakyvyttömyyttä suurimmalta osalta täällä. Toivottavasti te jotka pahaa haluatte toiselle, luisutte siihen kouraan itse.

Vierailija
47/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä opiskelin, niin tein töitä vkl ja kesät. Sain opintotukea myös. En ottanut yhtään lainaa. Oho! Hyvin pärjäsi! Nykyään rahaa menee asuntolainaan, vastikkeisiin + sijoituksiin n. 1400 € kuussa ja en osta mitään osarilla. Oho! Mites nyt näin! Opettele käyttämään rahaa.

Vierailija
48/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse olen osa-aikatyössä tällä hetkellä ja ymmärrän Ap:ta todella hyvin. Nykyiset korot on täysin naurettavia, muutenkin kaikki on kallistunut suunnattomasti - ihan ruoasta lähtien. 

Ap käy töissä, hänellä ei ollut rahaongelmia vielä pari vuotta sitten, mutta nykyinen tilanne on hankala. Vastaus tähän ei ole se, että Ap:ta mollataan siitä kun käy autolla töissä, omasta asunnon ja hänellä on laskuja. Jokaisella meistä on jonkin sortin menoja. 

Ärsyttävää empatiakyvyttömyyttä suurimmalta osalta täällä. Toivottavasti te jotka pahaa haluatte toiselle, luisutte siihen kouraan itse.

Turha syyttää ulkopuolisia tahoja. Jokainen vasta itse menojensa suhteuttamisesta tuloihin. Jos korot nousevat, silloin karsitaan jostain, esim. autosta. Niin sitä meistä jokaisen on pitänyt tehdä silloin kun tulotaso on on ollut syystä tai toisesta alhainen tai on tullut yllättäviä suuria kuluja. 

Vierailija
49/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aika pumpulissa olet näköjään saanut elämäsi viettää. Voin kertoa, että meille ysärin laman aikuisena läpikäyneille tämä nykyinen tilanne on ihan pikkujuttu. Ei tunnu missään sen noin 30v sitten läpikäydyn pohjakosketuksen jälkeen. 

Vierailija
50/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kk-menot:

Opintolaina 400€/3kk. 

Asuntolaina 430€/kk. 

Auto n 200€/kk

Ruoka ja välttämättömät menot 600€/kk.

Bensa 200? (Arvio, ei mainittu)

Menot 1560

Nettopalkka 1800€/kk. 

Säästöön jää joka kk. 240e

Suosittelen laskujenmaksutiliä käyttöön sekä säästötiliä. Säästöön voi laittaa vaikkapa 160e kk ja silti sinulle jää ylimääräistä 90e per kk.

Vierailija
51/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nähdään juuri tämä sukupolvi joka on ihan kujalla 

Vierailija
52/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse päästin kaiken ulosottoon, jotta olisi rahaa normaaliin elämään. Tämä oli virkailijalta myös suositus, jotta velkajärjestelyyn joskus pääsen.

Höpö höpö, en suosittele tuota "reittiä" kenellekään, kyllä köyhänäkin on elämä helpompaa kun on sentään luottotiedot kunnossa.

Vierailija
53/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa ei kannata ottaa. Jos ottaa nii ottaa vaik kaverilta nii ei tarvi maksaa korkoja.

Vierailija
54/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori, niin korot olivat lähes 10%. Aika vähällä vielä päästään.

Vierailija
55/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Höpö höpö, en suosittele tuota "reittiä" kenellekään, kyllä köyhänäkin on elämä helpompaa kun on sentään luottotiedot kunnossa.

Se että rahaa jää 100-200€/kk ei ole ihmisarvoista elämää. Uo voi myös pelastaa ihmisen.

Vierailija
56/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista voit helpoiten säästää karsimalla autokuluja ja ruokakuluja. Niissä on ilmaa. Jos sitä todellista karsimisen tarvetta ylipäätään on. Ehkä aloitus on tehty vain valittamisen ilosta.

Vierailija
57/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Se että rahaa jää 100-200€/kk ei ole ihmisarvoista elämää. Uo voi myös pelastaa ihmisen.

Ap:lle jää paljon enemmän kuin 100-200€/kk. Ja ulosotto ei todellakaan ole mikään pelastus. Maksuhäiriömerkintäisenä olet toisen luokan kansalainen, jolle puhelinliittymästä ja asunnosta lähtien kaiken hankkiminen on hyvin vaikeaa. Etenkin vuokra-asuntoa on todella epätodennäköistä saada luottotiedottamana. Tai jos saakin, joutuu maksamaan järjettömän takuuvuokran. En ikinä milloinkaan suosittele ulosottoa kenellekään.

t. eri, jolla on kokemusta aiheesta (nyt jo onneksi luottotiedot takaisin) 

Vierailija
58/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuvastaa hyvin nykyajan meininkiä. Eletään velaksi ja päästetään laskut ulostotoon. Sitten elätellään toivoa että pääsisi velkasaneeraukseen ja saisi suurimman osan veloista anteeksi.

Vierailija
59/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Opintolainaa ei oteta, vaan opinnot rahoitetaan kesätöillä, osa-aikatöillä, opintorahalla ja asumistuella.

Auto ostetaan aina käteisellä. Autoja saa muutamalla satasella. Hienompi auto ostetaan sitten, kun siihen on varaa.

Ruokaan ei mene 400

saati 600 euroa henkilöltä. Jos syöjiä on useampia, niin sitten maksajiakin on useampia.

Jos palkasta ei monen lainan päälle riitä säästettäväksi, niin se ei tarkoita etteikö rahat riittäisi.

Nykyisin opintolainaa on ihan kannattavaa ottaa, kun suuren osan saa hyvitettyä, jos valmistuu tavoiteajassa. 

Mun mielestä todella typerää. Näin sitten käy. Tiedän monta jolla jäänyt maksamatta ja luottotiedot menneet.

Meillä pojat säästää joka euron että kun muuttavat niin ei tarvitse Kelan luukulla olla.

Vierailija
60/104 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No mitäs elit velkaelämää? Kukaan ei joudu tuohon tilanteeseen vahingossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan