Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko osallistunut kohdunkaulan syövän seulontaan?

Vierailija
18.10.2023 |

Sain kutsun (30v) seulontaan, mutta tuntuu turhalta mennä, kun elämässä vain kaksi seksikumppania ja aina kondomi käytössä. HPV-tartunnan todennäköisyys melko pieni ja syöpäriski sitäkin pienempi. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai olen. Ei siinä mitään menetäkään, päinvastoin. 

Kohdunkaulansyöpää voi esiintyä ihan kenellä vaan, jos vaan kohdunkaulaa on yhtään olemassa. Jos solumuutokset havaitaan aikaisessa vaiheessa, niin paranemisennustekin on tietysti parempi. 

Vierailija
2/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Miksi ihmeessä en osallistuisi, pikkujuttu. Syöpä ei aina katso todennäköisyyksiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kohdunkaulansyöpää voi esiintyä ihan kenellä vaan, jos vaan kohdunkaulaa on yhtään olemassa. Jos solumuutokset havaitaan aikaisessa vaiheessa, niin paranemisennustekin on tietysti parempi. 

Muut syövät ovat yleisempiä. Seulonta ei merkittävästi paranna ennustetta. Kohdunkaulan syövän saaminen on miltei mahdotonta, jos ei ole HPV tartuntaa.

Vierailija
4/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole osallistunut. Olen mies, joten olisi äärettömän kummallista, että minulta kohdunkaulan syöpää tutkittaisiin.

Vierailija
5/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. En ole tosin saanut koskaan selvää vastausta siihen, onko käymisessä mitään järkeä, kun nykyisin tutkitaan vain HPV. Kummallakaan - minulla tai miehelläni - ei ole koskaan ollut muita seksikumppaneita. Lisäksi olen käynyt seulonnoissa jo 25 vuoden ajan eikä koskaan ole löydetty mitään. Onko edes teoreettista mahdollisuutta, että olisin voinut saada HPV:n jostain muuten kuin että mieheni olisi pettänyt minua?

Vierailija
6/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aina, kun kutsu tulee. Käyn myös mammografiassa seulonnassa. Olen 54 v. 

Vierailija
7/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Helppoa ja nopeaa. Ei satu. 

Vierailija
8/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mulle mikään syöpä tule. Juuri siksi käyn kaikissa seulonnoissa mihin kutsutaan. En ajattele sitä sen enempää. Sattumaa on kaikki.

Vierailija
9/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut kutsua. Osallistuisin kyllä. Viimeksi käynyt 10 vuotta sitten. Ikää 45v.

Vierailija
10/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ole osallistunut. Olen mies, joten olisi äärettömän kummallista, että minulta kohdunkaulan syöpää tutkittaisiin.

HPV virus voi aiheuttaa mm.suusyöpää. 

Vierailija
11/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Muut syövät ovat yleisempiä. Seulonta ei merkittävästi paranna ennustetta. Kohdunkaulan syövän saaminen on miltei mahdotonta, jos ei ole HPV tartuntaa.

Kohdunkaulan syöpää ei käytännössä saa, ellei ole HPV-tartuntaa. Mutta sen tartunnan voi kyllä saada muualtakin kuin seksistä ja seksissäkin sen ei välttämättä tarvitse olla peniksellä penetroiva vaihe, jossa tartunnan saa - eli kondomi ei välttämättä täysin suojaa.

Muut syöpätyypit voivat olla sun viiteryhmässä (mikä se sitten onkaan) todennäköisempiä, mutta kohdunkaulan syöpä on (ollut rokotteisiin asti) yksi yleisimmistä syöpätyypeistä, koska HPV on tosi yleinen.Kohdunkaulansyövän suhteen seulonta parantaa ennustetta paljon, koska käytännössä tätä syöpätyyppiä ei muuten havaita ajoissa.

Siksi kävisin seulonnoissa, vaikka kuvittelisinkin harrastaneeni vain turvaseksiä turvallisten partnerien kanssa. AInoa, minkä takia jättäisin käymättä, olisi jos a) on hiljattain testattu muusta syystä joukkoseulonnan ulkopuolella tai b) olisi se rokote otettuna. Kolmikymppisellä ei kuitenkaan välttämättä vielä ole.

Vierailija
12/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen. En ole tosin saanut koskaan selvää vastausta siihen, onko käymisessä mitään järkeä, kun nykyisin tutkitaan vain HPV. Kummallakaan - minulla tai miehelläni - ei ole koskaan ollut muita seksikumppaneita. Lisäksi olen käynyt seulonnoissa jo 25 vuoden ajan eikä koskaan ole löydetty mitään. Onko edes teoreettista mahdollisuutta, että olisin voinut saada HPV:n jostain muuten kuin että mieheni olisi pettänyt minua?

Jos ei ole HPV-tartuntaa, ei tavallisesti kohdunkaulan syöpääkään voi saada. Etäpesäkkeenä muualla alkaneesta syövästä on silloin todennäköisempää. Kohdunkaulan syövän seulonnoistahan ollaan muutenkin luopumassa, kun HPV-ta vastaan rokotetut tulevat seulontaikään.

Vierailija
13/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä kohdunkaulan syöpä?

Kohdunkaulan syöpään sairastumisen ikäjakauma on hyvin poikkeava. Yleensä syöpään sairastumisen riski kasvaa iän karttuessa. Kohdunkaulan syöpään sairastuneista puolet on alle 45-vuotiaita. Riski alkaa kohota uudelleen yli 60-vuotiailla naisilla mutta on yhtä suuri kuin alle 45-vuotiailla vasta yli 70-vuotiailla.

Vierailija
14/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai käyn. Olen käynyt viiden vuoden välein jo useita kertoja, kun kutsu on tullut. Vastaus tulee joko omakantaan tai kirjeitse.

Vierailija
15/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

1) HPV on aika sitkeä virus, joten se on näistä perinteisistä seksitaudeista ainoita, jonka tosiaan VOI saada esim uimahallin saunasta, yleisestä vessasta tms. Sen voi saada myös seksilelusta tai kumppanin käsissä siirtyvästä eritteestä vaikka käyttäisi kondomia yhdynnän aikana.

2) Onko sun mielestä sitten ok saada syöpä koska kumppani on pettänyt sinua? Tarkoitan, että sitähän ei loppujen loupksi ihan varmaksi voi tietää, ja itsekyllä mieluusti välttäisin senkin vaihtoehdon.

Vierailija
16/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt. Yksityinen lääkäri on kerran ottanut, ei löytynyt mitään. Elossa olen ja päälle kuudenkymmenen.

Vierailija
17/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, tulen halvemmaksi yhteiskunnalle jos kuolen pois diagnosoimattoman syövän takia. En halua tuhlata yhteiskunnan eliitin rahoja turhaan. Menen metsään kuolemaan.

Vierailija
18/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt sen jälkeen, kun kohtu ja kohdunkaula poistettiin. Sitä ennen kävin aina kutsusta 

Vierailija
19/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kutsu kyllä tuli taas tänä vuonna, mutta lopulta peruin monen siirtämisen jälkeen ajan, kun ikinä ei ollut sopivia aikoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme