Sinä, jonka lapsuuskodissa ei ollut sisävessaa eikä suihkua
Kommentit (131)
Vau, en tiennyt että näin myöhään näin monella ihmisillä ei ollut sisävessaa. Vanhemmillani ei lapsuudessa ollut sisävessaa, mutta he ovat syntyneet 50-luvulla, ja 70-luvulla he asuivat jo kaupungissa.
Olen syntynyt 1960.meillä oli sisävessa, sauna ja suihku. Aina piti säästää vettä ja sähköä.
Minun lapsuudenkotini oli rakennettu 1950-luvun alkuvuosina, kolmen vuoden aikana. Vanhempani ja veljeni olivat asuneet siinä kymmenen vuotta ennen kuin minä iltatähtenä synnyin 60-luvun puolivälissä. Ensimmäiset 12 vuottani meillä ei ollut suihkua eikä sisävessaa. Kylmä vesi tuli keittiöön, mutta kuuman veden sai vain lämmittämällä joko sähkö- tai puuhellalla. Sauna oli toisessa rakennuksessa ja se lämmitettiin kerran viikossa. Kesällä mökillä ollessa sauna lämpeni päivittäin ja usein jopa kaksikin kertaa päivässä, koska mitäpä muuta mökillä olisi tehty kuin saunottu ja uitu. 😁
Mutta kotiin sisävessa ja suihku tuli vasta 70-luvun loppupuolella, kun alakerta remontoitiin perusteellisesti ja tuli sähkölämmitys, joka energiakriisin jälkeisessä Suomessa oli edullinen lämmitysmuoto. Varsinkin yösähkön aikana, klo 22.20 jälkeen, oli hyvä käydä suihkussa ja tehdä muutakin paljon sähköä vievää, esim. pestä pyykkiä tai leipoa. Meillä oli talon yläkerta jäänyt rakentamatta 50-luvulla, mutta sähkölämmitykseen siirtyminen helpotti sen saamista lämpimäksi, joten alakerran remonttia seuraavana vuonna minä vihdoin sain kauan kaivatun oman huoneen yläkertaan. Asuimme pienessä kylässä pikkukaupungin keskustasta nelisen kilometriä pohjoiseen, eli ei mitenkään maaseudulla. Suhteellisen kaupunkilaiseksi olen aina itseni tuntenut, sittemmin melkein 40 vuotta on vierähtänyt yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista.
"Onko siellä teidän saunarakennuksessa joku lämmitys? On meinaan kalsaa touhua peseytyä ilman saunaa, jos ulkona on pakkasta..."
Ei ole lämmitystä. Ja onhan se pesulla käyminen silloin kylmää tottakai, mutta tarpeeksi lämmintä vettä vaan mukaan niin pärjää ja kipittää sitten äkkiä sisälle. Mutta tosiaan yleensä mieluummin lämmitän sen saunan, niin ei tarvitse vettä erikseen tuvassa lämmittää.
Ja meilläkin on saunassa betonilattia, mutta ei sentään paljaalla lattialla seistä. Ihan sellaiset normaalit puiset lattia"ritilät" siellä on.
"Niin oli meilläkin. Oikeasti väsyneenä ei todellakaan jaksa edes miettiä mitään lämmittämistä ja jääkylmässä saunassa peseytymisestä on tunnelmallisuus kaukana. Jostain kai se lämmin vesikin pitää taikoa ja usein suihkuttomissa talouksissa lämminvesivaraaja on aivan mitättömän pieni. Millä lämmität veden?"
Meillä ei ole lämminvesivaraajaa. Jos lämmitän saunan, vesi lämpiää kiukaan vesisäiliössä. Jos en lämmitä saunaa ja käyn "pikapesulla", lämmitän veden sisällä puuhellalla kattilassa tai kesäaikaan vedenkeittimessä (kun ei hellassa ole tulta). Ja kyllä mäkin olen ollut oikeasti väsynyt :D Mutta aina olen jaksanut joko lämmittää saunan tai käydä pikapesuilla, jos kerran peseytymistarve on ollut. Koskaan en jätä peseytymistä aamuun, koska en ole aamuihminen :D Aamulla käyn saunalla vaan pesemässä kasvot ja hampaat. Ja se onnistuu vaikka vesiämpärin jää pitäisi ensin rikkoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja miun on ihan mahoton ymmärtää miten joku EI tykkäisi ulkosaunasta. Oman makuuni ei ole mitään ihanampaa kuin kynttilänvalossa saunoa ja peseytyä pesuvatien avulla. Äärettömän rentouttavaa. 😍
Onhan se tunnelmallista, mutta kuvittele ettei sinulla ole muuta mahdollista paikkaa peseytyä kuin se pihasauna. Kesällä voi vielä lämmittää vain pelkän veden ja peseytyä niin, mutta talvipakkasella se koko saunanlämmitysrulianssi joka kerta kun haluat peseytyä. Itse vietin lapsuuteni siten ettei suihkua ollut, vaan pihasaunassa peseydyttiin. Sauna lämmitettiin tyyliin kerran viikossa ja tukka rasvasena, hieltä haisevana piti mennä kouluun, saati kun oli kuukautiset ei ollut muuta paikkaa peseytymiseen.
Tämä jäi huomaamatta. Tosiaan, ei tarvitse kuvitella tilannetta, koska meillä ei tosiaan ole muuta paikkaa peseytyä kuin pihasauna. Tai toki ulkonakin voi pestä 😉. Enkä koe vaikeaksi. Tuollaiseen kerta viikossa-peseytymiseen en lähtisi. Meillä saunan saa lämmittää ihan joka päivä jos haluaa!
Vierailija wrote:
Synnyin 1850-luvulla.
:D :D oletkin tasan sata vuotta vanhempi minua.
Asuitko maakuopassa? Olitko torppari, mäkitupalainen, itsellinen palkkatyöläinen, muonamies vai loinen?
Kerro enemmän noista olosuhteista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja miun on ihan mahoton ymmärtää miten joku EI tykkäisi ulkosaunasta. Oman makuuni ei ole mitään ihanampaa kuin kynttilänvalossa saunoa ja peseytyä pesuvatien avulla. Äärettömän rentouttavaa. 😍
Onhan se tunnelmallista, mutta kuvittele ettei sinulla ole muuta mahdollista paikkaa peseytyä kuin se pihasauna. Kesällä voi vielä lämmittää vain pelkän veden ja peseytyä niin, mutta talvipakkasella se koko saunanlämmitysrulianssi joka kerta kun haluat peseytyä. Itse vietin lapsuuteni siten ettei suihkua ollut, vaan pihasaunassa peseydyttiin. Sauna lämmitettiin tyyliin kerran viikossa ja tukka rasvasena, hieltä haisevana piti mennä kouluun, saati kun oli kuukautiset ei ollut muuta paikkaa peseytymiseen.
Tämä jäi huomaamatta. Tosiaan, ei tarvitse kuvitella tilannetta, koska meillä ei tosiaan ole
Itse olen myös elänyt lapsuuden, jossa oli peseytymispaikkana vain pihasauna. Meillä ei kyllä olisi ollut mahdollisuutta lämmittää saunaa joka päivä, ei yksinkertaisesti puut olisi riittäneet. Se kerran viikkoon lämmittäminen sitten oli monen tunnin juttu, kun sauna oli umpijäässä. Aina kaivossa ei edes riittänyt koko talveksi vettä ja sillon saunanpata kannettiin lunta täyteen ja siitä tuli pesuvettä. Ei sitä päivittäistä peseytymistä edes ennen murrosikää osannut kaivata. Saimme vesijohdon joskus -70 luvun lopussa.
"Itse olen myös elänyt lapsuuden, jossa oli peseytymispaikkana vain pihasauna. Meillä ei kyllä olisi ollut mahdollisuutta lämmittää saunaa joka päivä, ei yksinkertaisesti puut olisi riittäneet. Se kerran viikkoon lämmittäminen sitten oli monen tunnin juttu, kun sauna oli umpijäässä. Aina kaivossa ei edes riittänyt koko talveksi vettä ja sillon saunanpata kannettiin lunta täyteen ja siitä tuli pesuvettä. Ei sitä päivittäistä peseytymistä edes ennen murrosikää osannut kaivata. Saimme vesijohdon joskus -70 luvun lopussa."
Kyllä kyllä. En vastannutkaan nyt kenenkään muun tilanteesta, kuin omastani. Ennen vanhaan on tilanteet, tavat ja mahikset olleet toisenlaisia. Meillä nykyhetkessä pidetään huolta siitä että puuta riittää. Sitä kun tarvitaankin paljon. Itse asiassa olen pian lähdössä puuvajalle halkomaan muutamia tuoreita pöllejä, että ne saa halkoina kuivumaan.
Ja tuossa tuli syy siihenkin miksi talvisin saunaa lämmitetään usein -> ettei kestä sitten lämmittää tuntikausia. Saaveista voi vesi silti välillä jäätyä. Meillä kun kannetaan saunalle useampi saavillinen vettä kerralla, ettei tarvitse navetalla olevaa vesiputkea niin usein sulattaa 😄
Vierailija wrote:
"Niin oli meilläkin. Oikeasti väsyneenä ei todellakaan jaksa edes miettiä mitään lämmittämistä ja jääkylmässä saunassa peseytymisestä on tunnelmallisuus kaukana. Jostain kai se lämmin vesikin pitää taikoa ja usein suihkuttomissa talouksissa lämminvesivaraaja on aivan mitättömän pieni. Millä lämmität veden?"
Meillä ei ole lämminvesivaraajaa. Jos lämmitän saunan, vesi lämpiää kiukaan vesisäiliössä. Jos en lämmitä saunaa ja käyn "pikapesulla", lämmitän veden sisällä puuhellalla kattilassa tai kesäaikaan vedenkeittimessä (kun ei hellassa ole tulta). Ja kyllä mäkin olen ollut oikeasti väsynyt :D Mutta aina olen jaksanut joko lämmittää saunan tai käydä pikapesuilla, jos kerran peseytymistarve on ollut. Koskaan en jätä peseytymistä aamuun, koska en ole aamuihminen :D Aamulla käyn saunalla vaan pesemässä kasvot ja hampaat. Ja se onnistuu vaikka vesiämpärin jää pitäisi ensin rikkoa.
Et ole oikeasti ollut todella väsynyt, jos olet jaksanut tehdä nuo asiat.
:D;) Hahhahhaaa,,,, Niin hyvin kerrottu, ja toi on kaikenlisäksi totta tänä päivänä nykylasten suhteen.
Toi lauseeni : 115/115 piti tulla ton: 78/92 jutun vastauksen jatkeeksi.
Miten vaikeeksi toi lainaaminen on tehty, ei toimi ainakaan mun koneella, kuten pitäisi eli sujuvasti!
"Et ole oikeasti ollut todella väsynyt, jos olet jaksanut tehdä nuo asiat."
Selevä, näinhän se varmasti on?! 😂 Älä jaksa, oikeasti. Sinä olet väsymyksestäsi huolimatta jaksanut esimerkiksi hoitaa lapsesi jos sellaisia on, tai ajaa kotiin ja mennä sisälle, et ole jättänyt lapsia heitteille tai jäänyt ulos keskelle tietä makaamaan koska olet "oikeasti väsynyt". Myös minä olen vuosien varrella ollut ihan oikeasti väsynyt esimerkiksi koronassa ollessani, tai jo ihan kroonisen sairauteni takia. Mutta asiat jotka on tehtävä, on tehtävä. En pidä yhtään raskaampana asiana lämmittää 10 litraa kuumaa vettä vaikka vedenkeittimessä ja mennä saunaan peseytymään, kuin se että raahautuisin sinne suihkuun. Piste.
Vierailija wrote:
Toi lauseeni : 115/115 piti tulla ton: 78/92 jutun vastauksen jatkeeksi.
Miten vaikeeksi toi lainaaminen on tehty, ei toimi ainakaan mun koneella, kuten pitäisi eli sujuvasti!
Ei täällä onnistu kuin hyvin lyhyiden kommenttien lainaus. Heti jos kommentti on pidempi tai ketjussa on useita lainauksia, ei toimi.
Meillä ei ollut vessaa sisällä mutta oli kusi ämpäri isommat tehtiin ulkovessaan.Vettä ei tullut kannettiin kaivosta sisälle ja saunaan.Pihalla oli kaatopaikka johonka heitettiin ruuanjätteet ja se ämpäri.Sähkö tuli ja kämppä lämmitettiin öljykaminalla joka välillä paloi niin kauhealla metelillä ettei uskaltanut nukkua.Kaatopaikka oli aidattu ja sinne tyhjennettiin myös sonta vessasta.Elämä kuitenkin oli hyvää ja koti rakastava .Olen 1961 syntynyt.
Olen syntynyt 60-luvulla. Molemmissa mummuloissa ei ollut sisävessaa eikä suihkua, toiselle sentään tuli raanasta lavuaariin vettä. Ei haitannut menoa. Vanhemmilla oli sisävessä, sauna ja suihku mutta sauna lämmitettiin vain kerran viikossa eikä muulloin saanut käydä suihkussa. Koulussa kiusattiin kun tietty haisin pahalle.
Kuulun suuriin ikäluokkiin ja varhaislapsuudessa oli pihasauna ja ulkohuussi. Mutta niin oli lähes kaikilla muillakin. 50-luvun puolivälissä tehtiin remontti ja vedettiin vesijohdot. Tuli sisään kylmä vesi, sisävessa ja sauna kellariin. Kesällä käytiin kuitenkin usein ulkohuussissa ja saunottiin mökillä useita kertoja viikossa.
Asuimme siis aluksi isovanhempien kanssa yhdessä, mutta sitten meidän perhe muutti toisaalle ja palattiin ns. entiseen eli ulkohuussiin ja pihasaunaan. Saunaa sai kuitenkin lämmittää enemmän kuin kerran viikossa. Vessan vuokraisäntä rakennutti parin vuoden päästä kylmän eteisen nurkkaan. Talvella piti pitää sähkölämmitintä vessassa, etteivät putket jäätyneet. Pyykit pestiin saunalla. Vauvan rievut äiti keitti emalisessa pesuvadissa hellalla, kunnes sitten meille tuli pyykkikone. Vesijohdosta tuli vain kylmää vettä, joten pyykkivesi koneeseen piti kuumentaa isossa kattilassa hellalla.
Sitten meille ostettiin oma, vanha sotien välillä rakennettu talo ilman mukavuuksia, ellei sellaiseksi laskettu vesijohtoa, josta tuli pienellä paineella kylmää vettä. Taas oli ulkohuussi ja sauna pihalla. Vessa rakennettiin pian ja siihen asennettiin kaasukäyttöinen boileri, jotta saatiin kuumaa vettä vessaan ja keittiöön. Kun siinä oli asuttu kymmenkunta vuotta, oli vuorossa iso remontti, jossa tuli keskuslämmitys, sisäsauna suihkuineen ja uudenaikainen pesukone, joka lämmitti itse pesuveden. Olimme nousseet nykyaikaan!
1970-luvulla. Vesijohto tuli vuonna 1985.