Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jonka lapsuuskodissa ei ollut sisävessaa eikä suihkua

Vierailija
17.10.2023 |

Millä vuosikymmenellä olet syntynyt? 

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyi 50-luvulla. Vesi ei tullut sisälle, kaivosta haettiin ja savusaunassa peseydyttiin 1-2 krt. viikossa. Näin mentiin 70-luvun puoliväliin saakka. 

Kyllähän siitä selvisi, kun pienestä pitäen tottui. Ei ollut sähköjäkään. 

Kun muutin kaupunkiin opiskelemaan, kaikki tuntui niin helpolta. 

Vierailija
42/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kertoo miten luksukselta tuntui, kun suihku ja vesivessa vihdoin tulivat. En osannut ajatella sitä niin. Olin vielä pieni lapsi, kun muutettiin maalta kaupunkiasuntoon, josta mukavuudet löytyivät. Minusta se oli vain luonnollista, että kaupungissa tietenkin kuului olla vaikka varmasti kaupungissakin oli vielä vedettöniä omakotitaloja.

Muistan millaista ulkohuussissa oli istua pakkasella. Muistan miten ensimmäisiä kertoja jännitti vetää vesivessa. Suihkusta en muista mitään, paitsi että kaupunkikylppärissä piti varoa roiskuttamasta vettä lattialle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvulla

Vierailija
44/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960-luvun lopulla. Suihku ja sisävessa tuli 80-luvulla, kun rakennettiin uusi talo. Mutta silloinkaan suihkussa ei saanut käydä joka päivä eikä liian kauan. Minulle sanottiin myös, että mitä useammin tukkaa pesee, sen enemmän se likaantuu, ja pian joutuu pesemään monta kertaa päivässä. Oli pakko kulkea likaisilla hiuksilla. 

Vierailija
45/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990 synnyin, vessa ja suihku tuli 1993, eli en itse muista tuota aikaa. 

Vierailija
46/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kouluun tuli sisävessa vuonna 1983, jolloin olin ala-asteen toisella luokalla. Ei mitenkään kovin syrjässä asuttu; yhteen Suomen suurimman kaupungin keskustaan oli matkaa noin 30 km.

Ennen sisävessa käytiin ulkohuussissa, jossa oli useampi reikä vierekkäin ja siis porukalla siellä tarvittaessa istuttiin. Tytöille ja pojille oli omat huussit.

Kotiin oli tullut sisävessa pari vuotta aiemmin. 

Suihkukin vessan nurkassa oli, mutta sitä ei koskaan käytetty. Peseydyttiin ulkosaunassa kaksi kertaa viikossa. Keskiviikkona ja lauantaina.

Vierailija
47/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ainakin kylpyammekateuden 70-luvulta. Sukulaisperhe asui kaupunkilähiössä ja niiillä oli amme! Me peseydyttiin pihasaunassa jonne kannettiin vesi kaivosta. Olin kouluiässä 80-luvun alussa kun muutettiin taloon jossa oli sisävessa ja suihku. Meillä oli kuitenkin lämmintä vettä vain lämmityskaudella, kesällä ei, niin kuin joku muukin mainitsi. 

Vierailija
48/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60-luvulla. Kun olin lapsi kävimme ulkosaunassa ja ulkovessassa. Suihkua ja sisävessaa ei ollut. Olihan se kurjaa, varsinkin talvella lähteä ulkovessaan ja äidin piti tulla mukaan. Sitten meille tuli sisävessa ja suihku 70-luvulla. Ihmetyttää kun joillekkin tuli nämä vasta 80- luvulla. 

Vierailija
49/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2007. Ei ole vieläkään suihkua tuossa talossa.

Vierailija
50/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun noin 1971 menin oppikouluun ja isommat kyseli osaanko vetää vessaa..

Tosiaan, oli ekat vesivessat silloin, kotona oli vaan ulkohuussi, ulkki

Nyt tuntuu, et siitä on satoja vuosia aikaa

Vierailija
51/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntyt 1980-luvulla. Meille tuli kyllä suihku ja sisävessa lapsuuteni aikana, olisinko ollut esikoulussa tai ekalla luokalla, kun taloon rakennettiin lisäsiipi näitä varten.

Vierailija
52/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa tuli mieleen, että moni 90 luvulla tai sen jälkeen syntynyt ei taida edes tietää kuinka köyhää ja alkeellista Suomen maaseudulla oli 80 luvulle saakka. 

Vierailija
53/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-60 luvulla, eikä mökillä ole vieläkään moisia. 

Vierailija
54/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1970 ja oli sisävessa ja suihku.

Mummolassa maalla,ei vielä silloin ollut.

Vierailija
55/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun puolivälissä. Sisävessa tuli, kun olin neljä. Saunassa oli edelleen lämmitettävä vesipata, ei suihkua.

Vierailija
56/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 1940 luvulla. Armeija oli hyvä siellä oli sisävessat.

Vierailija
57/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sisävessa mikään hyvän elämän edellytys ole. Me rakennettiin omakotitalo aikanaan ja rahat loppui juuri siihen kun olisi pitänyt kytkeä juokseva vesi (itse juoksin 10-vuotiaasta asti kaivolta vettä ämpärillä).

Saunassa lämmitettiin padassa vettä, ja siellä sai käydä pesulla ja siellä pyykitkin pestiin käsin.

Mökillä elettiin ihan tyytyväisenä 20 vuotta  ulkovessojen varassa. Toki ne olivat siistejä ja hajuttomia kompostoivia vessoja. (siis niitä oli kaksi ja lisäksi sisällä on nykyisin ekovessa, se laitettiin heti kun sähköt saatiin.)

Lähinnä ongelma mökillä oli ennen sisävessaa, jos joutui käymään ulkona pissalla, niin mukana tuli sitten sisään suuri määrä itikoita.

Kai mulle joku trauma on jäänyt niistä lapsuuden kamalista ulkohuusseista, kun niitä  vessoja on nyt noin monta pikkumöilläkin.

Vierailija
58/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En itse kokenut sitä koska olin pikkulapsi ja en muista siitä mitään. Äiti sanoi ettei ekassa talossa ollut suihkua tai pyykinpesukonetta, ja pakotti isän muuttamaan. Vaikka 80-luvulla oli kausi jolloin ei sallittu käydä kuin kerran viikossa saunassa ja suihkussa, isä päätti siitä. Synt. 1978

Miten niin isä päätti?

Eiköhän jokaisella ole oikeus käydä saunassa ja suihkussa silloin kun haluaa.

Sinä et tosiaan tiedä, millaista on kasvaa perheessä, jossa vanhemmilla, varsinkin isällä, on ylin päätösvalta muihin. Minä pelkäsin isää, joten en todellakaan uskaltanut uhmata häntä.

eri

Miksi perheen isällä olisi ylin päätösvalta muihin? Ei missään sellaista sääntöä ole olemassa. Kuvittelu on tiete

On niitä semmosia ukkoja ollut, jotka ovat määränneet mitä saa tehdä. Säälittää muu perhe. Ei nykyaikana tuommoinen peli kävisi.

Vierailija
59/131 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitillä ei ollut, hän syntynyt 1960-l.

Vierailija
60/131 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960 luvulla synnyin ja meille tuli vasta 80-luvun alussa sisä wc, suihku ja sauna sisälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan