Sinä, jonka lapsuuskodissa ei ollut sisävessaa eikä suihkua
Kommentit (131)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En itse kokenut sitä koska olin pikkulapsi ja en muista siitä mitään. Äiti sanoi ettei ekassa talossa ollut suihkua tai pyykinpesukonetta, ja pakotti isän muuttamaan. Vaikka 80-luvulla oli kausi jolloin ei sallittu käydä kuin kerran viikossa saunassa ja suihkussa, isä päätti siitä. Synt. 1978
Miten niin isä päätti?
Eiköhän jokaisella ole oikeus käydä saunassa ja suihkussa silloin kun haluaa.
80-luvulla ei voinut. Silloin vanhemmat päättivät. Ja isä ilmeisesti tuon. Ja piti totella vanhempia, tarhatätejä ja opettajia. Ei kovin pieni lapsi tai koululainen voi sanoa vastaan. Mielipiteitä ei kyselty tai niistä ei välitetty.
Pieni lapsi ei tietenkään päätä itse, mutta kyllä niin iso lapsi joka osaa jo itse käydä suihkussa jne.
Meillä oli lämminvesivaraaja päällä vain saunapäivänä. Joten ei kyllä ollut mitään mahdollisuutta päättää itse.
Vierailija wrote:
Jokaisella on lain mukaan oikeus käydä suihkussa ilman isän lupaakin.
Älä viitsi länkyttää asiasta, josta et tiedä yhtään mitään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En itse kokenut sitä koska olin pikkulapsi ja en muista siitä mitään. Äiti sanoi ettei ekassa talossa ollut suihkua tai pyykinpesukonetta, ja pakotti isän muuttamaan. Vaikka 80-luvulla oli kausi jolloin ei sallittu käydä kuin kerran viikossa saunassa ja suihkussa, isä päätti siitä. Synt. 1978
Miten niin isä päätti?
80-luvulla ei voinut. Silloin vanhemmat päättivät. Ja isä ilmeisesti tuon. Ja piti totella vanhempia, tarhatätejä ja opettajia. Ei kovin pieni lapsi tai koululainen voi sanoa vastaan. Mielipiteitä ei kyselty tai niistä ei välitetty.
Pieni lapsi ei tietenkään päätä itse, mutta kyllä niin iso
Mikä esti laittamasta lämminvesivaraajaa päälle itse?
70-luvulla. Kyseisessä talossa muuten asuttiin ympärivuotisesti vielä 2000-luvun puolelle.
70-luvulla syntynyt. Wc tuli kun olin 5-vuotias ja suihku jokunen vuosi myöhemmin. Lämmintä vettä ei tullut kesällä.
80-luvulla syntynyt.
Koko lapsuuteni ja nuoruuteni aikana meillä ei ollut suihkua tai lämminvesivaraajaa. Sisävessa sentään tuli jossain vaiheessa.
Oli sauna ja siellä vesipata missä vesilämpesi pesua varten. Mutta vessassa kädet joutui kylmällä vedellä pesemään.
Ala-asteella joskus koin kiusaamista tästä, että asuimme niin alkeellisesti. Yläasteella häpesin jo itse tilannetta ja en kehdannut kavereita pyytää käymään.
Oltiin oikeasti siis köyhiä ja lapsuus sen mukainen eli ei aina niin ruusuinen.
Synnyin -60-luvun lopulla. Leikki-ikäisenä asuin kerrostalossa kaupungissa, mutta 1975 vanhemmat ostivat vanhan talon pikkupaikkakunnalta, siellä oli sähköt, muttei mitään muuta. Talo myytiin 1986, samassa tilassa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miten niin isä päätti?
Sinä et tosiaan tiedä, millaista on kasvaa perheessä, jossa vanhemmilla, varsinkin isällä, on ylin päätösvalta muihin. Minä pelkäsin isää, joten en todellakaan uskaltanut uhmata häntä.
eri
Miksi perheen isällä olisi ylin päätösvalta muihin? Ei missään sellaista sääntöä ole olemassa. Kuvittelu on tiete
Idioticus Maximus vauhdissa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miten niin isä päätti?
Sinä et tosiaan tiedä, millaista on kasvaa perheessä, jossa vanhemmilla, varsinkin isällä, on ylin päätösvalta muihin. Minä pelkäsin isää, joten en todellakaan uskaltanut uhmata häntä.
eri
Miksi perheen isällä olisi ylin päätösvalta muihin? Ei missään sellaista sääntöä ole olemassa. Kuvittelu on tiete
Eiköhän näissä tapauksissa remmillä ollut se suurin päätösvalta.
En tiedä, mitä oli ihan ensimmäisessä lapsuuden kodissani. Seuraavaksi asuimme mummolassani, missä ei ole ollut sisävessaa tai suihkua, vaikka tuolta ajalta en mitään muistakaan, mutta myöhemmiltä vierailuilta kylläkin. Pari vuotiaasta lähtien olen asunut paikoissa, missä nuo on ollut.
Kuusikymmentäluvun alkupuolella olen syntynyt.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miten niin isä päätti?
Pieni lapsi ei tietenkään päätä itse, mutta kyllä niin iso lapsi joka osaa jo itse käydä suihkussa jne.
Niin se toiveissa menee, tosielämä on hankalampi. Isät olivat kiivaita ja usein kotona. 7-8 vuotias ei oikein pysty vastustamaan jos joku määrää ja on opetettu tottelemaan kaikessa. En tiedä mitä äiti tuumasi.
Äitini, syntynyt 1950, lapsuudenkotiin tuli sisävessa joskus 80 luvulla. Sauna sisätiloihin tuli vissiinki joskus 70 luvulla.
Ulkohuussia oli jännä käyttää pikkutyttönä. Piharakennuksessa oli sauna.
Olen syntynyt 50-luvulla ja meillä on aina ollut sisävessat. Ainoastaan isomummolassa oli ulkovessa joskus 60-luvulla.
Olen syntynyt 1968 ja vasta 80-luvun alussa meille tuli sisävessa remontin yhteydessä.
Suihkua ei tullut, koska se oli isän mielestä turhaa hömpötystä.
Olen syntynyt 70-luvulla. Kodissani ei ollut sisävessaa eikä suihkua - ja joskus kantovesikin. Saunassa käytiin lauantaina.
Jos joku ihmettelee miksi mies voisi päättää kaikesta niin aikaisemmin usein kaikki varallisuus ja erityisesti rahat olivat miehen hallussa. Lisäksi oli olemassa väkivallan uhka ja kulttuurikin tuki tuota toimintatapaa.
Vaihtoehtoina naisella oli joko totella tai lähteä tarpomaan lumihankeen.
… lapsista puhumattakaan. Joko toteltiin tai toteltiin ja itkettiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miten niin isä päätti?
eri
Miksi perheen isällä olisi ylin päätösvalta muihin? Ei missään sellai
Ja sekö sitten oli normaalia?
Olen syntynyt 1972 ja kolme ekaa vuotta asuttiin taloissa, joissa ei ei ollut sisävessaa eikä suihkua. Vesi tuli kyllä keittiiöön sisälle. Pihassa oli sauna. En tietenkään muista tästä ajasta mitään.
Myöhemminkin tämänkaltaisissa taloissa saatettiin asua muutama viikko kerrallaan kn vanhemmat oli töissä jossain kauempana ja me lapset oltiin mukana esim kesäaikaan. Samoin muistan että 1980-luvulla mummolassa oli kyllä sisävessa ja suihku, mutta ne ei aina toimineet kun kaivon pumppu jäätyi tai muuten hajosi. Vettä nostettiin siis sangolla eläimille (suhteellisen kova homma). Toisessa mummolassa taas kaikki kyllä toimi, mutta juomavesi nostettiin silti sangolla kaivosta, koska vedessä oli rautaa joka laskeutui kaivon pohjalle ja pumppu pumppasi tietysti juuri sieltä - ämpärillä sai pinnalta ruosteetonta vettä.
60-luvulla. Meillä ei ollut ensin edes kaivoa, vaan vesi otettiin purosta tai haettiin naapureiden kaivoista. Kyllä oli hienoa, kun 80-luvulla opiskelija-asuntolan solussa oli sisävessa ja suihku. Se oli todellista luksusta.