Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttu väittää, että hänellä menee ulkomaalaisista tomaateista suupielet halki, mutta suomalaisista tomaateista ei.

Vierailija
16.10.2023 |

Onko mahdollista?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu ihan paskaa.

Eiköhän meinannut ulkomaista munakoisoa jos joutuu suuta venyttämään.

Vierailija
2/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, kullia sanotaan nykyään tomaatiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä outoa tuossa on? Minulla espanjalaiset tomaatit saa aikaan suun kutinaa, kotimaiset ei.

Vierailija
4/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai säilöntäaineille voi olla allerginen? Tai jollekkin eri tomaattilajille?

Miksi ihmeessä kukaan keksisi päästään tollasta? :D

Vierailija
5/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lajikkeet voivat allergisoida eri tavoin. Itse voin omena-allergikkona syödä joitakin ulkomaisia omenalajikkeita, mutten pääsääntöisesti kotimaisia. Ja ulkomaiset sinihomejuustot aiheuttavat kutinaa ja silmien kirvelyä välittömästi, kotimainen Aura-juusto ei. Miksi ylipäätään haluat epäillä tuttavasi kokemusta ja puheita itsellesi ilmeisen vähäpätöisessä asiassa?

Vierailija
6/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset lajikkeet on hapokkaampia kuin toiset joten hyvin mahdollista. Ulkomaalaiset on myös yleensä kerätty raakoina joten sekin vaikuttaa. 

Vierailija
7/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa on tomaateissa. En syö talvisin tomaatteja ollenkaan. Inhoan niiden väkevää makua silloin ja joka saa suupielet halkeamaan. Ihan sama onko ulkomailta tai kotimaasta.

Vierailija
8/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on just noin. Siks oon siirtyny kotimaisiin. Syön vaan harvemmin, kun kalliimpia

Vierailija
9/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tomaateista, mutta saan suun kutinaa kaupan omenoista, mutta en oman puun.

Vierailija
10/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuin minulla: Saan ulkomaisita punaisista omenoista allergiaa, mutta voin syödä vihreitä ja keltaisia

Ja kaikkia kotimaisia

Eli ON MAHDOLLISTA!!!

Vierailija
11/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuholaistorjuntaa niihin ulkomaisiin tomaatteihin käytetään? 

Vierailija
12/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama.   Vaikka siis pesen hyvin.  Poikani suu ärsyyntyy kyllä suomalaisistakin joten hänelle kai tomaatti ei sovi ollenkaan.

Vierailija
13/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, asia tuli selväksi ja kiitos vastauksista. t.ap

Vierailija
14/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama. Vai olenkohan tuttusi? Jos ulkomaisia pitää syödä, niin hollantilaisia voi syödä mutta espanjalaiset ja marokkolaiset ovat pahimpia. Lapsena tuo oli pahempi, nyt kestän paremmin mutta valitsen silti kotimaiset tomaatit. 

En tiedä mistä johtuu, ulkomaiset mansikat tekevät samaa. Ainoa allergia minulla on pesuaineisiin liittyvä.

Vierailija
15/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla halkeaa suupielet kaikista isoista tomaateista, mutta kirsikkatomaateista ei.

Vierailija
16/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kai säilöntäaineille voi olla allerginen? Tai jollekkin eri tomaattilajille?

Miksi ihmeessä kukaan keksisi päästään tollasta? :D

Todennäköisin selitys on juuri tämä. Torjunta-aineet / homeenestoaineet yms. aiheuttavat reaktioita, ja ulkomaisissa kasviksissa niitä on usein huomattavasti suurempia pitoisuuksia kuin kotimaisissa. Tutkittu fakta kasviksista on se, että jopa suomalainen ei-luomu on puhtaampaa kuin ulkomainen luomu.

Esim. sitrushedelmissä on kuoressa suuria määriä myrkkyjä, joita saa kyllä kuoren pesulla vähennettyä. Tullin haaviin näitä raja-arvot ylittäneitä lastejakin jää välillä, mutta tekevät tosin vain pistokokeita ilmeisesti. 

Vierailija
17/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahdollista. Oma mieheni saa pitkälti kaikista suomalaisista vihanneksista allergisia reaktioita, muttei kaikista ulkomaalaisista, joissakin on sitten toisin päin. Vaikuttaa varmasti lajike ja jotkin tuholaistorjunta-aineet/säilöntäaineet jne.

Vierailija
18/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pysty syömään keväällä kotimaisia tomaatteja, koska karvastelee ja polttaa suuta. Tuolloin joudun syömään espanjalaisia luumutomaatteja. Kyllä ihmetyksesi voi pitää paikkansa. 

Vierailija
19/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee tomaateista ns ristiallergiaa ihan kotimaisistakin. Joskus voin syödä joskus taas en, se tuntuu olevan ihan "herran haltuun" milloin en voi syödä. Tänään voi oireilla ja huomenna taas ei.

Vierailija
20/21 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne tomaatit mistä vaan, niin kannattaa aina pestä ne. Meidän Prismassa näkee kaikenlaisia tenapöksyisiä tomaatin puristelijota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi