Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketään, jolla näkö huonontunut laserleikkauksen jälkeen?

15.10.2023 |

Minä kävin silmien laserleikkauksessa 3,5v sitten. Näkönioli tuolloin -3,5 ja 3,75. Leikkaus meni hyvin ja näin ongelmitta. Viimeisen puolen vuoden aikana olen huomannut, että näen kauakana olevat asiat jotenkin sumeammin kuin aiemmin. Ja kosteustippoja olen joutunut käyttämään koko ajan päivittäin,kun muuten silmät kuivahtavat. 

Onko täällä ketään, joka olisi joutunut ottamaan uudelleen lasit käyttöön laserleikkauksen jälkeen? 

Mä olen kyllä kuullut, että joskus käy niin, että jos on ihan surkea näkö, tyyliin -10 ennen leikkausta, niin edes leikkauksella ei pääse laseista kokonaan eroon, vaan näkö voi parantua johonkin tyyliin -1-2 diopteriin asti, mikä tietysti sekin helpottaa elämää, jos on ennen ollut käytännössä invalidi ilman laseja.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin vuosi takaperin autoni huollossa. Siihen vaihdettiin vain öljyt.

Vierailija
2/16 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten kävin SMILE-laserleikkauksessa. Tätä ennen noin 3 diopteria hajataittoa, näön tarkkuus 0.3. Leikkaus poisti taittovirheen kokonaan ja nyt näön tarkkuus yli 1.5 luokkaa. 1.0 on normaalinäkö.

Ei ole ollut silmien kuivuutta tms.

Tietysti jos taittovirhe jatkaa kehittymistä leikkauksen jälkeen niin tälle ei voi mitään. Itsellä taittovirhe oli ollut ennen leikkausta hyvin vakaa ja tämä oli yksi syy valita laserointi.

Pidän silti mahdollisena että joskus myöhemmin elämässä tarvitsen lasit erityistarkkaa näköä vaativaan työskentelyyn tms (jos tulee taas taittovirhettä), ja viimeistään lukulasit kun ikänäkö aikanaan tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa näön tarkkus yli 1.5?

Vierailija
4/16 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkö heikkenee iän myötä. Myös leikkauksen jälkeen.

5/16 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kommentteja?

Vierailija
6/16 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla huononi suht nopeasti, nyt hieman huonompi kuin ennen leikkausta (Ei ollut niin suurta miinusta alussakaan). Ensimmäisen älypuhelimen sain leikkauksen jälkeen, ehkä sekin edesautti. Monella tutulla tosin tulos pysynyt vuosia hyvänä, joten ehkä olen poikkeus. 

Vierailija
7/16 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin nuorena vanhempi versio laserleikkauksesta. Hiottiin sarveiskalvo ja höylättiin silmän pintaa. 

Näkö pysyi hyvänä noin 5 vuotta. Sitten tarvitsin lasit. Nyt käytössä piilolinssit ja silmälasit. Silmien kuivuus on ongelma. Käytän kostutustippoja. 

Vierailija
8/16 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin -98 Lasik-leikkaus, jossa höylättiin -12 D. 7 vuotta sinnittelin ilman laseja, mutta sitten jouduin laittamaan lasit. Silmät ovat alkaneet likitaitteistua uudelleen, ja vuodenparin välein joudun uusimaan lasit. Tällä hetkellä -5.25D. Silmälasit on tosi kalliit, kosk monitehot. Pakko ottaa aina myös markkinoiden paras linssi koska millään halvemmilla ei näe tarkasti. Juuri uusin lasit, 1750€. Kalliiksi on näkeminen tullut.

Vierailija
9/16 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin Lasik-leikkaus (läppä) v. 2002, ja n. 15 vuoden jälkeen alkoi likinäkö palata, ja viimeisen parin vuoden ajan ihan kunnolla. Eniten harmittaa se, ettei leikkauksen tehnyt lääkäri kertonut näön alkavan taas huonontua ajan mittaan eli likinäkö palaa asteittain. Toki oli ihanaa olla kokonaan ilman laseja noinkin pitkään, mutta mutta... Ennen leikkausta näkö oli -8 luokkaa, ja nyt toinen silmä on jo -2,5. Inhoan silmälasien käyttöä, koska urheilen ja liikun paljon... Olen harkinnut uutta leikkausta, mutta siinäkin on aina riskinsä, enkä tiedä miten järkevää se on enää tässä iässä.

Vierailija
10/16 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari ailmänsä leikannutta. Molemmilla on nykyään lasit. Ei niin vahvat kuin ennen, mutta kuitenkin päivittäisessä käytössä. Toinen heistä sanoi, että kaikilla hänen tuntemillaan on, mutta hän leikkautti silmänsä joskus 2000-luvun alussa.

Vierailija
11/16 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen pari ailmänsä leikannutta. Molemmilla on nykyään lasit. Ei niin vahvat kuin ennen, mutta kuitenkin päivittäisessä käytössä. Toinen heistä sanoi, että kaikilla hänen tuntemillaan on, mutta hän leikkautti silmänsä joskus 2000-luvun alussa.

Leikkaus ei tietenkään estä ikänäköä. Joku joka on leikattu 25v sitten on nyt vähintään Keski-ikäinen, ja jokainen alkaa tarvita jossain vaiheessa lukulaseja. 

Vierailija
12/16 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös v. 2002 leikattu silmät lasek-menetelmällä, miinusta oli tuolloin keskimäärin -6. Ihan hyvin olen nähnyt kauas sen jälkeen, ihan vähän jäi miinusta ja hajataittoa, mutta se ei häirinnyt aiemmin yhtään enkä ole tarvinnut laseja. Olen 46-vuotias ja nyt ikänäkö on alkanut vaivata, mikä toki on luonnollista meille kaikille tässä iässä. Mutta myös kauas katsoessa näkö on alkanut nyt jotenkin huonontua omituisesti ja silmät on väsyneen ja kuivan oloiset. Todennäköisesti joudun ottaa lasit 23 vuoden jälkeen uudestaan, eikä riitä pelkät lukulasit. Harmittaa! Optikolle ja silmälääkärille olen menossa lähiaikoina. Varsinkin hämärässä autolla ajaminen on epävarmaa. Mutta jännä juttu on, että jo kaksi vuotta sitten kävin optikolla ja olisin halunnut ns. ajolasit eli lasit joita käytän kun tarvii nähdä kauas tosi hyvin, mutta optikko oli tuolloin sitä mieltä että en laseja tarvi. Jo tuolloin koin että hämärässä autolla ajaminen on vaikeaa.

Vierailija
13/16 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkaus ei tietenkään estä ikänäköä. Joku joka on leikattu 25v sitten on nyt vähintään Keski-ikäinen, ja jokainen alkaa tarvita jossain vaiheessa lukulaseja. 

Mulla leikattu n.15v sitten, noin -6 oli ja sanottiin että lukulaseja tuskin koskaan tarvitsen. Enkä vielä ainakaan nyt 61v tarvitse mutta kaukonäkö on alkanut huonontua. 

Vierailija
14/16 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ja tiedän useita leikanneita. Kaikilla on lasit nykyään. Eivät niin vahvat kuitenkaan.

Vierailija
15/16 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtötilanne - 6 ja leikattu 2014. Nyt -1,25 ja hämäränäkö huono. Autolla ajaessa tarvitsen lasit. Lähinäkö melko hyvä, vaikka ikää 55 v.

Vierailija
16/16 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutamia, jotka palanneet silmälaseihin laserleikkauksen jälkeen. Ja muutamia, jotka sinnittelevät ilman laseja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan