Paljonko enemmän miehenne maksaa sinun/perheen menoja, kun jäit kotihoidontuelle?
Nämä raha-asiat tuntuu olevan ikuista kädenvääntöä. Vanhempainvapaalla maksoimme vielä lähes puoliksi yhteiset menot ja kumpikin omansa, kun sain suht hyvää päivärahaa, ja minulla on säästöjä. Nyt mieheni ei olisi innokas maksamaan sen enempää, vaikka jäin kotihoidontuelle eikö tuo tuki kuntalisineen riitä edes omaan puoliskooni asumiskuluistamme (ihan basic kerrostalokämppä Hgissä), saati sitten muihin yhteisiin menoihin tai omiin harrastuksiin, ostoksiin, eläkevakuutukseen tms. Ei tunnu reilulta, että hoidan yhteistä lastamme kotona omia säästöjäni poltellen, kun mies samaan aikaa tienaa n. 3.200 eur/brt. Hänellä tosin on vanhoja opintolainoja eikä säästöjä.
Miten te muut olette ratkaisseet nämä raha-asiat oikeudenmukaisella tavalla?
Kommentit (27)
siis ruuat ja lainanlyhennykset yms. lapsilisät ja kotihoidontuki jää kokonaan omaan käyttööni ja saan niillä ostella vaatteita yms. itselleni ja lapsille. eihän se raha tee kuukaudessa paljoakaan per nokka, minä ja 2 lasta. Kyllä miehelle jää palkastaan silti kuukaudessa paljon enemmän humputeltavaa jos tahtoo.
että vaihdatte osia: hän jää kotihoidontuella hoitamaan lasta kotiin, sinä menet töihin, ja hän maksaa 50% menoista
ehdota pokkana, että tasajako: sinä olet nyt vuoden kotona ja sitten hän
että aina ja joka tilanteessa, kaikki puoliksi. Jokatoisella kauppakerralla eli kun oli mun maksuvuoro, sillon olis pitänyt ostaa herkkuja ja pihvejä yms. mutta omalla vuorollaan osti vain tyyliin ranskanleipää, tarjousjauhelihaa jne. samoin hän ei ikinä osallistunut esimerkiksi ehkäisyn maksamiseen, kahvia ei halunnut ostaa koska ei juonut sitä vaikka vieraille kyllä aina keitti, vessapaperista ei halunnut maksaa kuin neljäsosan koska minä käytin sitä enemmän:p Näitä juttuja voisi jatkaa loputtomiin.
Mitään joululahjoja tms ei osteltu koskaan. Rahantuhlausta, kuulemma. Nykyisin hän asuu uudessa hienossa talossa jota sitten pidetään kylmänä sähkönsäästösyistä. sohvanpäällä on muovit ja peseytymisvesi kerätään ammeeseen josta sitä otetaan kun vedetään vessa. Tämän miehen sokea kohta on muuten viina, siihen saa mennä rahaa kuinka paljon hyvänsä. niin se kai aika monella suomalaisella on..
Se, mikä ei mennyt elämiseen, meni sijoituksiin ja talletuksiin. Samoin olemme tehneet, kun minä olin töissä ja mies kotona ja kun molemmat olemme olleet töissä.
Tämä on erittäin hyvä systeemi. Molemmilla menee prosentuaalisesti yhtä paljon vaikka senttimääräisesti näin ei olekaan.
Yksinkertaista. Ei tarvi laskeskella kuinka paljon kenenkin rahoista on mennyt. Pidetään vain huoli, että tili ei tyhjene.
Aika 50/50 osallistutaan varmaankin.
t. kotiäiti (tällä hetkellä)