Kiinteistövälittäjä arvioi yli 200000 euron arvoisen mökkini alle sataan tonniin
Mistä ihmeen hatusta ne vetää noita hintojaan? Samanlainen mökki oli myynnissä noin 10 vuotta sitten ja silloin hintapyyntö oli yli 200 tonnia. Ja nyt sitten pyyntö olisi 95 tonnia. Uudellamaalla.
Kommentit (52)
No ne ehdottelee mitä vaan. Kannattaa kysyä arvio viideltä eri välittäjältä. Osa myy halvemmalla, koska ei ole penniäkään omaa rahaa kiinni ja saa nopeammin myytyä.
+Yhä useampi ostaa kakkosasunnon ulkomailta jos siihen on mahdollisuus.
Suomen kesä hyttysten piirittämänä kallista kasleria grillaten, vs. Välimeren lämpö ja ruuat ravintolassa sangria-kannun kanssa em. EDULLISEMMIN!
Sama on kerrostaloissakin käynnissä. Ei edes oteta myyntilistoille niillä hinnoilla, jotka vielä kolme vuotta sitten olivat toteutuneita hintoja.
Pyynti on pyyntiä mutta myynti on myyntiä.
Mökkisi arvo on se jonka joku suostuu siitä maksamaan.
Kysy kolmelta välittäjältä näkemys
Mistä vedit ton 200 tonnia? Tuntuu siltä?
Myyt siihen hintaan kun haluat. Jos ei mene kaupaksi niin se on sitten voi voi. Minulla on sama tilanne tällä hetkellä. En suostunut välittäjän ehdottamaan hintaan, joka oli mielestäni ihan törkeän alhainen mökkipaikastani. Tämä on iso kokonaisuus ja hän puhui koko ajan vaan päärakennuksesta. Sanoin, ettei minun ole pakko lähteä polkemaan hintaa vain siksi, että aika on nyt sellainen. Minulla on aikaa odottaa. Kaikilla ei valitettavasti ole. Tsemppiä sulle ja mieti haluatko ruokkia tätä tilannetta jota ihan selvästi nyt myös välittäjät hyödyntävät. He haluavat vaan palkkion mahdollisimman nopeasti.
Se toinen mökki oli PYYNTIhinnaltaan 200 000 euroa, saattoi mwnnä kaupaksi 90 000 eurolla.
Nyt ovat kaikkien ja asuntojen hinnat laskeneet, ellet ole huomannut. Helsingissäkin ihan asuntojen hinnat ovat laskeneet vuodessa 40% ja kesänökeillä on vielä huonompi menekki.
Välittäjä oli arvioinut sukulaiseni yksinkertaisen, sähköttömän saarimökin haarukkaan 20-30 te.
Sukulaiseni oli suuttunut ja sanonut että ainakin satatonnia pitää saada.
Mökki on yhä sukulaiseni hallussa. Yllätys.
Kerroit juuri mikä se ongelma on. Eli:mökit menevät kaupaksi vain kun hinta on kohdallaan. Myyjillä täysin epärealistiset käsitykset mökkinsä arvosta. Ei pidä verrata nykytilannetta vanhoihin hyviin aikoihin. Olen etsinyt kesämökkiä nyt vuoden verran, monenlaista monenkuntoista myynnissä, ja aivan ylihinnalla. Etsintä jatkuu.
Nyt on huono aika myydä ja välittäjän on pakko olla realisti.
Ihan heti tuo vanha hintataso ei palaudu. Toki kohteissa on suuriakin eroja.
Itsellä oli vastaava tilanne ostajan kanssa.
Pyysin painumaan ui:tuun.
Ajat on muuttuneet, ehkä ei kannata myydä nyt jos ei ole pakko.
Mutta muutama asia kannattaa muistaa:
1. Suomalaisten ostovoima heikentyy koko ajan, monesta eri syystä johtuen. Useimmat ovat huomanneet kuinka ruuan ym. hinnankorotukset vaikuttavat niin, ettei rahaa jää mihinkään 'ylimääräiseen'. Pätköä- ja silpputyöläiset eivät mökkejä ostele.
2. Suurilla ikäluokilla on paljon mökkejä, moni alkaa niistä luopua. Osalla menee lapsille, mutta moni myös myyntiin. Nykyään ihmisiä on vähemmän -> tullee ylitarjontaa.
3. Yhä useampi elää sinkkutaloudessa, mökkeily on ehkä enemmän ollut perheellisten juttu. Harva sinkku (tai esim. 1 lapsen vanhempi) kaipaa mökkiä riesoikseen, vuokraa viikoksi pariksi ennemmin.
4. Mökkeilylle on aiempaa enemmän vaihtoehtoja, ja esim. pk-seudulta (autoton) pääsee paljon helpommin ja nopeammin vaikka New Yorkkiin -kärjistäen, mitä sukumökille Kolille.
Tämä trolli jaksaa spämmätä samaa väsynyttä skeidaa satoja kertoja peräkkäin koska aina löytyy uusia n00beja jotka hakkaavat oitis tohkeissaan näppistä.
Sillä on toimeksiantoja vähän joten yrittää huijata sinua saamaan sen toimeksiannon ja halpa mökki menisi nopeasti kaupaksi se saisi nopeasti provikat siitä.
Olen ollut mökkibisneksessä mukana. Remontoin mökkejä ja yksi mökki siitä otettiin hinta arvio. Mökki maksoi 119000 euroa ja remonttiin meni 58000 euroa. Välittäjä antoi hinta-arvioksi 145000 euroa. Toinen välittäjä antoi sitten arvion 190000 euroa. Kiinteistönvälittäjillä ei tarvii olla ammattipätevyyttä ja lähes kuka tahansa voi ryhtyä siihen hommaan kuten vaikka kuntotarkastajaksi voi alkaa melkein kuka vaan. Kannattaa olla tarkkana.
Vuokrasin mökin kun ajattelin että lapsenlapset perheineen tykkää käydä siellä-siis ilman minun läsnäoloa. Eivät käyneet kertaakaan. Nykynuoret tykkää käydä ostoskeskuksissa, hotelleissa, kodit on niin hienot ja isot telkkarit, ettei mökkeily kiinnosta. Mieluummin lennetään etelän lomalle kuin mökille. Pettymys oli itselleni myös se, että heinäkuun helteillä ei veteen ollut asiaa kun meri oli vihreää puuroa. Syksyn tullen ei ollut kiva olla siellä pimeässä ja koleassa. Ei enää mökkiä minulle. Onneksi vuokrasin kokeeksi ennen kuin menin ostamaan.
Vierailija wrote:
Vuokrasin mökin kun ajattelin että lapsenlapset perheineen tykkää käydä siellä-siis ilman minun läsnäoloa. Eivät käyneet kertaakaan. Nykynuoret tykkää käydä ostoskeskuksissa, hotelleissa, kodit on niin hienot ja isot telkkarit, ettei mökkeily kiinnosta. Mieluummin lennetään etelän lomalle kuin mökille. Pettymys oli itselleni myös se, että heinäkuun helteillä ei veteen ollut asiaa kun meri oli vihreää puuroa. Syksyn tullen ei ollut kiva olla siellä pimeässä ja koleassa. Ei enää mökkiä minulle. Onneksi vuokrasin kokeeksi ennen kuin menin ostamaan.
Jos joku viettää yhteensä yli 14 vrk vuodessa mökillä, alkaa olla harvinaista. Siksi kannattaa vuokrata mökkiä se 1-2 viikkoa vuodessa.
Me ostettiin rantapaikka koronavuosina, ei tosin koronan takia vaan koska oli tosi tarkat speksit mistä halutaan ja aiemmin ei ollut myynnissä mitään sopivaa. Nyt elämäntilanne yllättäen muuttui sairastumisen vuoksi ja mietittiin myyntiä, myydyksi saisi ehkä puolella siitä mitä maksettiin. En ajattele et välittäjässä tai ostajissa olisi vika, tai edes meidän silloin maksamassa hinnassa, vaan hinnat muuttuu kysynnän mukana ja nyt sitä ei juurikaan ole.
Saa olla melkoinen luksusmökki jos siitä haluaa 200 000e :D
Täällä missä asun on helsinkiin noin 200km matkaa ja mökkien hinnat on noin 50 000 keskimäärin ja ihan luksusmökit maksaa sen 100 000e :D
Kuivanmaan mökin mikä on surkeassa kunnossa saatat saada jollain 10 000-20 000 eurolla.
Välittäjät voivat tehdä vispilänkauppaa. Myyvät alihintaan tutuilleen.
Yhdellä tuttavallani oli näin. Välittäjä olisi pistänyt mökin myyntiin 100 000 € :lla. Myyjä vaati tuplahintaa ja meni muutamassa viikossa!
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Kesämökkien ostajat ovat harvassa nykyään, kun yhä useampi joutuu venyttämään penniä ihan vaan päivittäisostoksista ja asunnon vuokrasta/asuntolainasta selvitäkseen.