Tutkimus kumoaa yleisen harhakäsityksen: auton esilämmitys ei juuri vähennäkään polttoaineen kulutusta
Esilämmityksestä oli hyötyä lähinnä ajomukavuuden kannalta.
https://yle.fi/a/74-20054543?origin=rss
Tuonhan sanoo jo järkikin, energian häviämättömyyden laki ,myöskään energiaa ei synny tyhjästä.
Kommentit (21)
Ei sitä pelkästään polttoaineen säästämiseksi ja mukavuuden takia lämmitetä : )
Testi varmaan tehty nykyisillä öljypohjan säteilylämmittimillä, joista ei juuri olekaan hyötyä.
Tuohan on aivan pöljä johtopäätös, mikä lisäksi kumotaan jutussa.
Hmm mikäköhän olisi se isoin syy minkä takia auto laitetaan tyhjäkäynnille talvella...
Kyllä on kivempi lähteä ajamaan, kun ikkunat aukeaa heti, eikä vasta kolmen kilometrin ajon jälkeen.
Kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria. Jos kaksi samanlaista autoa ja toinen startataan aina ilman esilämmitystä ja toinen aina esilämmitetään niin kummassa moottori kestää kauemmin?
Jskus 60-70 luvuilla, kun viel ajeltiin dino-öljyillä, niin ne jähmettyi jo pienessäkin pakkasessa, nyky synteettisillä toi moottorin esilämmitys taitaa olla vaan mukavuuden takia, lämppäristä tulee nopeammin lämmintä ilmaa ajoon lähtiessä ja lasit sulaa myös nopeammin.
Sähkö on yleensä halvempaa. Puhumattakaan valmiiksi toimintalämpöisen ja - kuntoisen auton turvallisuudesta ja mukavuudesta . Koskee myös sähköautoja.
Auto ei starttaa -20 asteen pakkasessa ilman esilämmitystä.
Jonkun pitäs kertoa tää mun auton moottorille joka näyttää talvella kymmenien litrojen kulutusta ennenku lämpiää.
Ihan mekaanisen sympatian vuoksi en mielellään veivaa miinuslämmöillä konetta väkisin käyntiin.
Kaikilla ei ymmärrys tähän riitä ja kaikkia laitteita kurkkupurkin kierteistä lähtien piestään paskaksi vailla huolta huomisesta.
"Tutkimuksessa havaittiin, että valmiiksi lämpimäksi ajettu auto kulutti ajossa 10–20 prosenttia vähemmän kuin kylmäkäynnistetty."
Vierailija wrote:
Auto ei starttaa -20 asteen pakkasessa ilman esilämmitystä.
Olet väärässä. Tai valehtelet.
Vierailija wrote:
Auto ei starttaa -20 asteen pakkasessa ilman esilämmitystä.
Kyllä starttaa mutta aika kankeaa sahaamista se on eikä tee hyvää moottorille.
Yksi kylmästartti vastaa satojen kilometrien ajoa moottorin kulumisessa.
Totta, ei vähennä kun sitä ei enää kulu ensinkään.
Vierailija wrote:
Auto ei starttaa -20 asteen pakkasessa ilman esilämmitystä.
Surkea auto sinulla sitten. Minun auto käynnistyy vaikka -30 asteessa ilman esilämmitystä.
10%:n alennus normaali hinnasta on tyydyttävä, jos ei muuta ole tarjolla. 20% on jo hyvä, kanattaa tarttua. Jos tarve on nyt. Näin opetettiin 80 luvulla teknikkoja.
Vierailija wrote:
Ihan mekaanisen sympatian vuoksi en mielellään veivaa miinuslämmöillä konetta väkisin käyntiin.
Kaikilla ei ymmärrys tähän riitä ja kaikkia laitteita kurkkupurkin kierteistä lähtien piestään paskaksi vailla huolta huomisesta.
Näinpä. Automaatilla lämmitys on hyväksi myös vaihteille, jos ei sitten halua pistää laatikkoa paskaksi yhdessä koneen kanssa.
Kyllä se kylmän koneen lämmitys vie energiaa. Ja jos lämmität sähköllä niin polttoainetta voi säästyä hippusen.
"Tutkimuksessa havaittiin, että valmiiksi lämpimäksi ajettu auto kulutti ajossa 10–20 prosenttia vähemmän kuin kylmäkäynnistetty."
Miten voidaan väittää ettei 10-20% ole merkittävä ero :D