Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miltä tuntuu supistus?

29.12.2006 |

eihän sitä voi näin ekakertalaisena tietää :)

oon ymmärtäny, et ainakin vatsa tulee pinkeäksi/kovaksi. tarkemminkin tykkäisin kuulla. mistä erottaa vaarattoman supistuksen ja sellasen, mitä ei vielä rv 19 ole toivottavaa?

kävin saunassa tos joku päivä ja vaiks olin muuten rento ni vatsa ei. oli niinku kramppi? vatsalihakset kipristi ja kiristi. ei varsinaisesti sattunu, mut oli sellanen tukala olo. vatsa on aina välillä kovempi kädellä tunnusteltuna... onks tää siis ok? (tyhmiä kysymyksiähän ei ole?)

oonko tulkinnu oikein? oikeaan suuntaan? kai voi jo olla?

Tiina rv 18+6

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heip!

Aika hyvin kuvailit supistusta, juuri tuollaiselta se tuntuu. Ei yleensä satu näillä viikoilla, mutta saattaa tuntua epämukavana varsinkin saunassa ;)

Kun mukaan tulee menkkamaista jomotusta selässä tai selkeää vihlovaa kipua aina suppareiden yhteydessä, kannaattaa asiasta mainita nevolassa. Itellä kipu tuli mukaan vasta viikoilla 37-> Mutta synnytin 40+3 viikoilla.

Nyt toisessa raskaudessa tunsin supistuksia jo tosi varhain, viikoilla 10+ Neuvolassa sanottiin, että kuuluvat kohdun kasvuun ja tunnistan ne jo varhain, koska olen toista kertaa asialla. Ja en tunne suppareita jatkuvasti vaan muutaman iltana ja sitten taas taukoa viikko pari.

Äippä:) Rv 17+2

Vierailija
2/7 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikein olet supistuksen ymmärtäny - ja löytäny :)

En minäkään niistä mitään tienny enkä tajunnu millainen supistus on, ennenkun tuli ihan selviä joista ei voinu erehtyä.

Mulle tulee supistaessa " tönkkö-olo" , siis kun vatsalihakset kirraa niin ei oikein taivukaan mihinkään, ja kädellä kokeillen vatsa tuntuu kovalta, normaalisti kun tuo kupu joustaa, niin supistuksen aikana se on kuin pingotettu kangas joka ei periksi anna kovin helpolla.

Näitä supistuksia tulee ja menee - toki niistä kannattaa ja pitääkin nlassa sanoa. Yleensä kai lepo auttaa, ja samalla kannattaa tarkistaa että on tullu juotua tarpeeksi! Yleensä ne kivuttomat on ilkeitä mutta vaarattomia..joskaan ei aina, joten kannattaa mainita neuvolassa.

Sitten jos se supistus muuttaa muotoaan, eli jos se alkaa tuntua jostain kohdin kivuliaalta, tai alkaa tulla paineentunnetta tai jomotusta selkään tai ihan mitä vaan - vuodoista nyt puhumattakaan, niin soittoa vaan neuvolaan tai synnärille..parempi kysyä liian herkästi kun odotella, näin mua on opastettu viime viikkoina kun supistukset on parina pvänä tuntunu kvistyksenä ylävatsan tienoilla, ja lisäks on ollu noita kivuttomia.

Tappert ja Puksu 29+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva kuulla, että ei tartte hätääntyä. toikin on jääny toistaseksi ainooksi kokemukseksi supistuksesta, joten oon ihan rauhallinen. mieheni jo ehti hiukan hätääntyä, että ei kai nyt vielä. mut sain rauhoiteltua :)

kiitos siis kun saan vastauksia kysymyksiini. voi hyvillä mielin taas kysyä, jos tulee kysyttävää :)

Vierailija
4/7 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se supistaminen tuntui semmoisena vatsan jäykistymisenä/ kovettumisena. Vähän saattoi jotain paineen tunnetta tulla johonkin virtsarakon tienoille tai yleensä alavatsaan. Ja sit isomman mahan kanssa sellainen olo, että haluaa hidastaa vauhtia, koska supistuksen aikana esim. käveleminen saattoi sattua (kun oli painetta ja liitoskipuja tuolla alakerrassa jo sen verran).

Ne varsinaiset synnytyssupistukset sit on jotain aivan muuta. Välttämättä silloin ei enää niinkään tunnu mitään mahan kovettumista, vaan enimmäkseen sellainen puristava tunne ja kipua. Ja sit kun se on menoa, tuntuu lähinnä vain ihan törkeän kovaa polttavaa kipua lantiolla ja reisissä saakka. Raskauden lopussa voi hyvinkin jo supistella niin, että tuntuu pientä kipua, mutta se ei ole vakavaa, jos ei kovin usein supista.

Vierailija
5/7 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppu viikoilla supistukset olivat muuten samanlaisest mutta menkkamainen kipu tuli mukaan. niitä ei usein tullut.

itse synnytys supistukset kyllä tunnisti sitten!

en ollut enkä ole koskaan kokenut mitään vastaavaa. en oikein edes osaa sanoa missä kohdassa kipu tuntui vaan oli lähinnä sellainen kokonais valtainen.

Mutta ottaisin synnytys supistuksia vaikka päivittäin kun tietää mitä niitä seuraa :D

Vierailija
6/7 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyvä ei tieltä eksy.

Voit uskoa että mä (muunmuassa) olen kysyny täällä kaiken mahdollisen maan ja taivaan välillä - niin fiksummat kun typerämmätkin kysymykset.

Ja ihan aina on löytyny joku joka on osannu kertoa asian niin, että jopa mun umpiluiseen kalloon on se mennyt, eikä mulle kukaan ole nauranut, tai ainakaan ne ei myönnä sitä *tiirailee pälyilevänä ympäriinsä* :)

Joten anna tulla vaan..kukaan ei ole seppä syntyessään - jostain se tieto täytyy imeä.

Tappert ja Puksu 30+1

Vierailija
7/7 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se hyvä kun on tällänen keskustelupaikka olemassa! ihanaa kun aina löytyy avuliaita vastaajia ja ymmärtäviä kanssaihmisiä :)

sain äsken ekan kunnon potkun! oikein hätkähdin kun tähän asti ollu niin hentoista se pumpsauttelu. huomenna neuvolaan ja perjantaina rakenneultraan! tämä alkaa jo tuntua " oikealta" raskaudelta! IHANAA!!! :)

kiitos vielä. tää on kaikki mulle niin uutta ja ihmeellistä, että varmaan tulee vielä kysymyksiä myöhemminkin. jään odottamaan mitä tuleman pitää :)

Tiina ja " pumpsis" rv 20